• nellie78

Tjejer som friat, har ni "ångrat" er?

Jag har försökt vänta ut min sambo (som jag är förlovad med sedan 4 år tillbaka). Jag har alltid hoppats att han skulle ta tag i att fria (eller vad jag ska kalla det) men det ser inte ut som om deta någonsin kommer att hända. Han vill gifta sig och vi pratar om det ganska mycket, både på skoj och på allvar om att vi väl snart borde gifta oss men sen blir det inte mer av det!
    Jag vill ju så gärna att han ska fria och det vet han om. Nu är det ju som de flesta vet, skottdagen snart och tanken har väckt hos mig att jag kanske ska slå till och fria! Men tankarna på att jag ska "ångra" mig kommer också lite då och då..tänk om jag ångrar att jag inte väntade ut honom lite till när jag ser tillbaka på det hela?
    Hur har ni andra känt efter att ni friat? Ingen som ångrat att ni inte väntade ut mannen?

• Svar på tråden Tjejer som friat, har ni "ångrat" er?
  • Evitas

tycker du ska göra de. so min kille ville göra de, men våga inte för han va rädd att de inte skulle bli perfekt.
    så en kväll när vi låg o snacka i sängen om framtiden o liknande, så bara fråga jag han. o han sa ja. inget som jag ångrar.
    du kan ju göra de själv, o planera allt runtomkring precis som du vill ha de.

• anne på grönkulla

Jag tror att du ångrar mer om du inte gör nåt om det betyder att ni aldrig kommer till skott - man ångrar oftast det man inte gjort mer än det man gjort. Varför skulle han styra över när ni ska gifta er mer än du kan göra?

• egensinnig

Det jag inte förstår är om ni är förlovade så måste ju någon av er friat innan? Man förlovar ju sig efter ett frieri? Eller vad betydde förlovningen för er?
    Men vill du fria så gör det, jag tror de flesta blir glada över ett frieri!!

• Vidalila

säger som jag sagt innan: man kan inte regissera sitt liv. Gör det själv!!

• Kärlek08

Jag friade till min blivande och hade jag inte gjort det hade jag aldrig blivit gift (kolla min presentation å fattar du säkert varför ) Jag tror inte att man ångrar sig när man väl har gjort det. Och se det positivt; om du friar så kan du arrangera frieriet så det blir precis som du vill ha det! Min m2b är inte den mest romantiske personen i världen så om han hade friat (vilket ju inte är troligt som sagt) så hade det kunnat ske vid middagsbordet en onsdag när man ser ut som sjutton eller på fyllan eller något annat oromantiskt... I say: Go for it!!!

• Amipammi

Jag förstår inte?

Om man är förlovade, då ska man väl gifta sig?
    Man behöver väl inte bli friad till efteråt?

Du har ju det på det torra, det är bara att fråga om vilket datum det blir?

puss!

• Gillis

friade nu i januari, har inte ångrat mig en sekund! man ska göra det man vill och inte vänta på att någon annan ska ta tag i det!

• Amipammi

Läs i DN:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=486011

Nedan är citat från wikipedia:

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar."

Läs här:

www.brollopsportal.se/f%C3%B6rlovning/

Se! ett frieri är inte nödvändigt om ni redan är förlovade!

• Gillis

ska tillägga att vi förlovade oss 2005, han frågade. jag tycker inte att man ska bry sig så mycket vad andra tycker, för mig var det rätt att fria, och han blev överlycklig

• Snödroppe08

Hej!

Jag friade till min Jonas på nyårsafton och jag ångrar mig inte en sekund!

Lycka till och följ ditt hjärta!

• nellie78

Nja, vi bestämde väl mer eller mindre gemensam att vi skulle förlova oss eftersom vi nån gång ville gifta oss. Men vi pratade aldrig om något datum och sen har tiden bara flytit på och jag känner nu att för att det ska bli bröllop av så måste ett regelrätt frieri till! Men visst, man kan ju inte direkt kalla det frieri eftersom vi redan är förlovade..

egensinnig skrev 2008-02-12 17:40:51 följande:
    Det jag inte förstår är om ni är förlovade så måste ju någon av er friat innan? Man förlovar ju sig efter ett frieri? Eller vad betydde förlovningen för er?Men vill du fria så gör det, jag tror de flesta blir glada över ett frieri!!
  • nellie78

Haha, jo men det känns lite konstigt att efter 4 år som förlovade plötsligt bara ta upp det en dag och fråga vilken dag vi ska gå till kyrkan..vill ju helst ha det en gnutta romantiskt iallafall.. ;) men jag håller med om att "frier" kanske är fel ordval!

Amipammi skrev 2008-02-12 20:16:05 följande:
    Jag förstår inte?Om man är förlovade, då ska man väl gifta sig?Man behöver väl inte bli friad till efteråt?Du har ju det på det torra, det är bara att fråga om vilket datum det blir?puss!
  • MissDoe

nellie78

Vi är i samma sits du och jag.. dvs förlovade men väntar ändå på ett frieri... eller frieri är väl fel ord, jag vill ha ett ordentligt startskott på vårt bröllopsplanerande! Vi har varit förlovade i snart 3 år och jag håller på att vänta ihjäl mig!

Jag tycker absolut att du ska fria om det är vad du vill. Själv väntar jag på det som min älskling tydligen håller på att planera (enligt honom själv).. men vi ser väl hur länge jag orkar vänta..

Lycka till!

Svar på tråden Tjejer som friat, har ni "ångrat" er?