• Majalaja

Köpa och döpa stjärna?

Har läst att många funderar på att ge en vinrad till sina män i morgongåva. Det låter ju häftigt och är kul med något som både är symboliskt och praktiskt. Men apropå symboliskt så har jag för mig att jag hört någon gång att man kan "köpa" en egen stjärna och döpa den. Det låter som en otroligt häftig symbolsak, tycker jag och undrar om det är någon annan som hört talas om detta och vet hur man gör?

• Svar på tråden Köpa och döpa stjärna?
  • dea

Visst låter det kul. (Enda problemet är att de som säljer inte egentligen äger dem, stjärnorna).

• majblomman

har hört att man kan köpa stjärnor, har inte kvar deras adress, jag tycker inte det är någon bra ide, men den som har kommit på den är ju smart eftersom så många faktiskt ha köpt den, nästan lite tragiskt! Tror att någon på www.blocket.se ville sälja för han hade köpt för många, du kan ju kolla där.........

• beckafisk

Det kan man inte köpa enligt en hemsida på Internet! Det finns sådan hemsidor där företag säger att man kan köpa en stjärna men det går alltså inte. Man kan läsa detta på en astronomi hemsida:

home1.swipnet.se/~w-12155/qa/div.html

• beckafisk

så här står det:

Det finns företag som säljer stjärnor för en sisådär $50-$100. Men de som lägger ut pengar på det kunde lika gärna slänga pengarna i en önskebrunn och få ut lika mycket av det! De enda som får sätta officiella namn på stjärnor är International Astronomical Union (www.iau.org) och där är inga pengar inblandade. Vem som helst kan ju sälja namn på stjärnor, med namnen kommer inte att bli officiella, de kommer bara att finnas i en bok hos den som säljer dem. Så ett annat företag kan ha ett annat namn på "din" stjärna. Företagen har absulut inget att göra med astronomi - de är bara kommersiella företag ute efter dina pengar!

Ett företag som säljer stjärnor i USA har dessutom blivit dömda för falsk marknadsföring, när de påstod sig sälja officiella namn. Så man gör bäst i att spara sina pengar och peka ut en egen stjärna en stjärnklar kväll och ge den ett namn. Ditt namn på stjärnan blir då precis lika officiellt som namnet du kunde köpt för $100!

• Jema

Jag håller med de andra, gå inte på det hur romantiskt det än låter.

Men om man tycker att det vore en romantiskt gest, så kan man kanske själv välja ut en sepciell stjärna som blir "er" och skriva/läsa en fin dikt eller något under en picknick under stjärnorna. (ojdå, vad fint det lät)

Lycka till!
    Jema

• CyberPet

beckafisk har tyvärr rätt, det är en rätt dyr symbolhandling då man faktiskt inte får "köpa" en stjärna.

Bättre då att lägga dessa $50-100 på något välgörande ändamål eller hitta på något annat, mer reellt.

Petra

• Anonym

Jag och alla andra som heter Carina har en stjärna med samma namn. Det är den ljusstarkaste stjärnan på södra stjärnhimlen. Helt oviktigt vetande, men småskoj för alla Carinor kanske...

/Carina

• ciina

Det finns en sight som heter www.buy-a-star.com Det verkar dock som om de bara skickar inom England. Om man är inne på dessa tanker så kanske www.moonshop.se är ett alternativ. Där får man köpa en tomat på månen eller mars.
    Jag tycker iaf att detta är lite kul...

• Anonym

Hej Anonym 17,30!
    I vilken sjärnformation ligger "vår" stjärna??

/Carina

• Fru T

Jag tycker idén är jättekul! Jag skrev själv om detta förra året - jag hade funderingar på att ge en stjärna åt min man i morgongåva. Jag vet att många INTE tyckte om idén, men jag tycker det är en annorlunda och kul idé! Jag kommer inte ihåg vart man kunde köpa den, men min fd chef hade en stjärna och till den fick han en karta där stjärnan är utpekad.

Svar på tråden Köpa och döpa stjärna?