• Hannesmamma

Förlovning Vs. frieri? Skillnad?

Hej!

Jag o min sambo förlovade oss för 3.5 år sedan. Då frågade han, på knä, om jag ville gifta mig med honom. JAAA!

Nu undrar jag(kanske lite korkad fråga) om det måste ske ett frieri oxå...eller det var detta som var vid fölovningen?

//mvh En virrepanna

• Svar på tråden Förlovning Vs. frieri? Skillnad?
  • DanKat

Frågar du mig så skulle jag säga att ni redan har haft ett frieri och att det inte behövs ett nytt... ni har ju faktiskt redan sagt att ni vill gifta er med varandra. Men det är vad jag tycker, det finns säkert andra som tycker annorlunda

• postchaffisen

Håller med föregående talare. Tycker det är alldeles för många här inne som lixom tycker det skall komma ett frieri till inför själva bröllopet. FÖRlovning är det ju ni har gjort o då har ni ju redan friat

• Disan

jag ska fria till min blivande på skottdagen och då fråga om han vill gifta sig.. är traditionell av mig och detta blir då våran förlovning men enligt tradition ska man gifta sig inom ett år från frieriet så förlovning är ju frieri från början

• tree

som jag förstå det (som en engelska tjej) är det vanligt för svenska par att förlöva sig tillsammans..alltså.. ni köpa ringar tillsammans och bestämma datum att byta = förlovning, medan ett 'frieri' är när mannen (eller tjejen!) fråga den andra 'vill du gifta sig med mig' som en överasknings frågar... alltså, inte planerat... och ofta också ger en ringen samtidigt!

Så, till mig låter det att din man har redan friat...

• Pumpkin

Ni är klara med både frieri och förlovning (som är samma sak)!

Svar på tråden Förlovning Vs. frieri? Skillnad?