• sowa65

hur göra egna vinetiketter??

vet någon tips hur man kan göra egna vinetiketter? jag har googlat på vinetiketter men upplever att det är så många färdigtryckta varianter, inte där man själv kan ladda upp sitt eget monogram....

• Svar på tråden hur göra egna vinetiketter??
  • tonårsmorsa

Om du inte vill göra monogram själv kan du t.ex. gå in på www.monogramsidan.se Där finns det massor att välja bland. Hittar du inget där så googla på "monogram".

Sen till själva vinetiketten. Så här har jag gjort:
    Först hade jag en bild på monogrammet. Sen gjorde jag en textruta där jag skrev in vårt vigseldatum, formaterade textrutan så ingen linje syns. Sen var det enkelt att flytta datumet så det hamnade där jag ville i förhållande till monogrammet (gör allt i word). Färdigt att skriva ut.

Efter att jag skrivit ut monogrammet har jag kalkerat av det och fyllt i med guldpenna. Färdigt att klistra på flaskan. Har använt vanligt datapapper.

Bild finns i mitt galleri. På bilden har jag bränt kanterna på etiketten. Har också prövat att göra en variant där jag klippte raka kanter och drog en smal guldlinje strax innanför kanten runt hela etiketten, blev snyggare men jag har ingen bild på det.

• Kirsto

Om du gör en bild du vill använda (själva etiketten) kan du skriva ut den på vanligt papper, skära till och klistra fast på flaskan. Jag har provat och tycker att vanligt 80g papper var bättre än tjockare papper. Ta först bort origialetiketten för att den inte ska lysa igenom er nya etikett.

Du kan också låta tillverka en stämpel, embossa och klistra på etiketten på flaskan. Fint och vattenfast.

• sowa65

tack för tipsen! jag trodde att det kunde bli bubbligt att använda vanligt papper... vilket lim använde ni? (och vad är embossa??)

• Kirsto

Under tips och idéer på monogramsidan hittar du både bilder på etiketter och hur man embossar. Kika där om du vill! Tekniken går ut på att man stämplar sitt motiv, häller på ett pulver och värmer. Då blir motivet lätt upphöjt och blankt. Väldigt snyggt och enkelt!

• Kirsto

Och limmet, ja.. Jag använde RX-lim (grön flaska). Vet inte om det finns bättre alternativ?

• tonårsmorsa

Jag använde Karlsons, en liten gul flaska med flytande lim (tror det är av samma typ som RX-lim).

Vad du kan tänka på för att det inte ska bli bubbligt/skrynkligt är att sätta etiketten tilläckilgt långt ner på flaskan. Om den kommer där flaskan börjar luta in så blir det ju liksom papper "över" när du ska trycka fast det. Sen är det bara att vara lätt på handen och släta ut innifrån och ut och inte trycka fast hela pappret på en gång. Hoppas du förstod!

• Silva79

Jag kan göra ett enkelt monogram till er om ni vill, av den typen som finns i mitt galleri.

• Hofsan

Köp etikettpapper i en bokhandel. Finns olika storlekar. Skriv sedan ut det du vill ha på dem. Jag gjorde egna etiketter till mina såpbubblor med vårt monogram och text. Kolla mitt galleri.

• Miss Blue

Vilket snyggt monogram!
    Vad är det för teckensnitt??
    Jag har försökt mig på och göra till oss men jag blir aldrig nöjd......( vi har initialerna L och J)

tonårsmorsa skrev 2008-02-10 17:27:55 följande:
    Om du inte vill göra monogram själv kan du t.ex. gå in på www.monogramsidan.se Där finns det massor att välja bland. Hittar du inget där så googla på "monogram".Sen till själva vinetiketten. Så här har jag gjort:Först hade jag en bild på monogrammet. Sen gjorde jag en textruta där jag skrev in vårt vigseldatum, formaterade textrutan så ingen linje syns. Sen var det enkelt att flytta datumet så det hamnade där jag ville i förhållande till monogrammet (gör allt i word). Färdigt att skriva ut. Efter att jag skrivit ut monogrammet har jag kalkerat av det och fyllt i med guldpenna. Färdigt att klistra på flaskan. Har använt vanligt datapapper. Bild finns i mitt galleri. På bilden har jag bränt kanterna på etiketten. Har också prövat att göra en variant där jag klippte raka kanter och drog en smal guldlinje strax innanför kanten runt hela etiketten, blev snyggare men jag har ingen bild på det.
Svar på tråden hur göra egna vinetiketter??