• lillaj

Äktenskapsförord

Vi gifter oss i aug och ska dessförinnan skriva äktenskapsförord. Någon som har bra tips på vart man kan göra detta? Kan man göra sånt via banken eller vart vänder man sig?

Jag vet att det ska registreras hos tingsrätten men det är steget innan, själva utformningen vi behöver hjälp med. Vad kan det kosta?

Hur har ni skrivit? Varför? Vi har företag mm samt arv/fastigheter som vi vill skriva som enskild.

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Dockan75

Hej,

många banker har jurister man kan anlita för sådant.
    Vi kommer skriva ett för min m2b har pengar sparade sedan innan vi träffades som jag inte har och vi kommer lägga dessa på ett hus i framtiden och om vi skulle skilja oss ska han ha tillbka sin del inkl ev. värdeökning.

Kram

• 26juli2008

Anne på grönkulla: jag är på samma sida! jag är bara så dålig på att förklara!!

• anne på grönkulla

Jag ville bara tydliggöra lite, för visst kan det du skriver hända, men riktigt så enkelt som att äktenskapsförord inte gäller vid dödsfall är det inte heller. Juridik är komplicerat o jag vet SÅÅÅ många som skrivit papper hemma o inte fått till det så som de avsett - så ett rejält samtal med en jurist är det enda vettiga rådet! (O inte hänga på BT o tro att vi har koll här på riktigt... )

• 26juli2008

Jag håller med dig kan också medge att juridik inte är min starka sida. Det var av den anledningen som jag skrev om enskild egendom, för väldigt många tror att det är enkelt (som tex min mrmor och morfar) men det är krångligt värre!

• 26juli2008

Sen är det väl så, för att ärvd enskild egendom ska borträknas i bodelning vid dödsfall, ska det finnas ett testament mellan makarna. Så har jag fattat det som. Om vi tar min mormor och morfar igen då, så trodde ju dom att det skulle räcka att dom valde att det skulle ärvas som enskild egendom för att det skulle fortsätta vara det i all framtid! Men så är ju inte riktigt fallet!

• anne på grönkulla

Nej, är det enskild egendom så räknas den bor ti bodelningen - oavsett varför bodleningen görs. Men, sen kan den ärvas av maken ändå - om man inte fixat det separat. Enskild egendom blir det dessutom inte för all framtid, bara för den direkta arvingen - som sen i sin tur måste fixa det i nästa led.

Egendom min pappa ärvt som enskild från sina föräldrar (och jag därför ärver av honom) är inte enskild egendom i mitt äktenskap - om inte han skrivt ett testamente på att jag ska få den som enskild egendom ELLER om jag o min man skriver ett äktenskapsförord på att den är enskild.

• lillaj

NEj
    anne på grönkulla skrev 2008-02-21 10:01:52 följande:

Jag ville bara tydliggöra lite, för visst kan det du skriver hända, men riktigt så enkelt som att äktenskapsförord inte gäller vid dödsfall är det inte heller. Juridik är komplicerat o jag vet SÅÅÅ många som skrivit papper hemma o inte fått till det så som de avsett - så ett rejält samtal med en jurist är det enda vettiga rådet! (O inte hänga på BT o tro att vi har koll här på riktigt... )
    Nej, men på BT får man en hint om vart det kan vara lämpligt att vända sig och lite tips och sen är nästa steg givetvis att AGERA Men man får oftast bra tips hur som helst!
  • HannaHYLK

Trevligt med nån som har precis samma fråga som jag.

Vill gifta oss under våren, men först måste vi ha ett äktenskapsförord. Min sambo är egen företagare och jag har alla tillgångar i det här förhållandet, vilka jag inte vill använda ifall hans företag går i konkurs.

• Alllle

vårt äktenskapsförord kostade ungefär 2.000 kr.

• HannaHYLK
    Alllle skrev 2008-02-24 20:41:01 följande:
    vårt äktenskapsförord kostade ungefär 2.000 kr.
    Vem skrev ni det hos?
  • Alllle

hos en jurist i höör. de var maken som fick fixa det.

Svar på tråden Äktenskapsförord