• lillaj

Äktenskapsförord

Vi gifter oss i aug och ska dessförinnan skriva äktenskapsförord. Någon som har bra tips på vart man kan göra detta? Kan man göra sånt via banken eller vart vänder man sig?

Jag vet att det ska registreras hos tingsrätten men det är steget innan, själva utformningen vi behöver hjälp med. Vad kan det kosta?

Hur har ni skrivit? Varför? Vi har företag mm samt arv/fastigheter som vi vill skriva som enskild.

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Burre Präst

Aha, jag svarade på det du hade lagt i fel tråd tydligen. Nåja.

Begravningsbyråerna brukar ha jurister som är bra på äktenskapsförord och liknande. Om ni ändå ska skriva ett äktenskapsförord är det lika bra att låta ett proffs utforma texten. Om ni, mot förmodan, en dag behöver använda er av det så kommer ni troligen inte att vara överens eller ens resonabla så då är det viktigt att texten i äktenskapsförordet är klar och tydlig.

• förlovad julafton 2007

För äktenskapsförord bör ni vända er till någon jurist som sysslar med familjejuridik. Antagligen finner ni någon i er närhet på gula sidorna annars har t.ex. Familjens jurist (som tidigare hette Fonus och fortfarande heter det på vissa stället) familjejuridik och upprättar bl.a. äktenskapsförord.

Att upprätta äktenskapsförord är jättebra om man har företag och enskilda fastigheter. Ett sådant förord kan såvitt jag förstått komma till pass även om någon t.ex. oväntat skulle gå i konkurs, alltså inte bara vid skilsmässa. Sådant kan ju (peppar peppar...) trots allt ske. Går man i konkurs kan inte makens eller makans enskilda egendom tas i anspråk för den andra personens skulder. Skillnad är om man äger gemensamt.

Hoppas ni hittar någon bra jurist som kan hjälpa er. Det är svårt att fixa själv.
    MVH

• LT2B

Något som kan vara bra att veta är att i de flesta testamenten numera är det standard att man skriver in typ enskild egendom och kan ej förvärvas genom äktenskap eller liknande. De rådan har båda våra föräldrar fått när de skrivit testamenten och det innebär att även om vi är gifta och jag ärver exempelvis mina föräldrar hus så blir det enskild egendom även om vi inte har äktenskapsförord. Det kan u vara smidigt för ofta kan det ju vara eventuella arv som man gärna inte vill riskera att bli av med, exempelvis en gammal sommarstuga eller sådant. Å andra sidan kan det ju bli orättvist om man medvetet struntar i att skriva äktenskapsförord och så har den ena partens föräldrar skrivit in det i sitt testamente.

• femman

Be er bank om hjälp dom har oftast en jurist som dom ger rabatt till er som kunder. De viktigaste är att ha två opartiska vittnen till de ni skriver. De bästa är som ovan skriver att lägga in att de ni har med er privat till äktenskapet är er personliga egendom om ni skiljer er. Ni ska veta att allt som införskaffas under erat gemensamma liv blir alltid gemensam egendom om inget annat skrivit

• 26juli2008

En liten sak bara, som kanske inte hör hit.. men något som många inte vet är att enskild egendom bara gäller vid skiljsmässa och ej vid dödsfall! Så om X äver en sommarstuga som enskild egendom, tillfaller den X vid skiljsmässa men Y vid X´s dödsfall.

• anne på grönkulla

Va? Alla bodelningar är väl formellt desamma, oavsett orsak? Däremot så kan en man eller hustru till den avlidne ärva enskild egendom av den personen, så att effekten blir att sommarstugan går till den personen, även om den ä renskild egendom och inte tillfaller maken autoamtiskt i bodleningen?

Eller hur menar du?

• 26juli2008

Jag förstår inte riktigt hur du menar??!! Men om vi säger att JAG ärver en sommarstuga som enskild egendom. Skulle jag och min blivande skiljas nångång i framtiden inräknas inte sommarstugan i bodelningen då det är min enskilda egendom. Men skulle jag dö, så ärver min blivande min enskilda egendom eftersom han är den förste arvingen. Alltså går det inte att skydda att en egendom tex finns kvar inom släkten!

Min mormor och morfar har gett bort en fastighet som enskild egendom till min mamma och morbror, med anledning att dom inte vill att min morbrors flickvän ska få tillgång till den vid ev giftermål. Dom trodde att egendomen i detta fall var skyddad och den skulle gå till mina kusiner om nu min morbror skulle gifta sig och sen dö. Men summan av kardemumman är ju att oavsett om det är enskild egendom eller inte vid dödsfall så ärver maken el hustrun allt (med bortfall för särkullebarns arvslott, som oftast bara är en del av den dödes tillgångar!!) Alltså har enskild egendom endast "betydelse" vid skiljsmässa!!

Det här blev krångligt! Jag tänkte bara säga att enskild egendom har oftast inte den betydelse som många tror den har!!

• anne på grönkulla

Det var precis så jag menade. Och om man skriver sitt förord hos en jurist och berättar vad man vill så får man vad jag vet (av de exempel jag hört) ofta rådet att komplettera med ett testamente, om man vill undvika den situation du beskriver.

Skälet till att det blir så är att äktenskapsförordet gäller vid bodelningen (oavsett om den görs pga skilsmässa eller pga dödsfall) medan vem som sen ärver inte påverkas av det utan för att rå över det behöver man testamente. Arvskiftet är separat från bodelningen. Man har dessutom rätt att förfoga över sin egendom, och om man inte skriver testamente så förutsätts man ha velat ha den konsekvens som uppstår med automatik.

• lillaj

För oss är det då naturligt att inte skriva testamente eftersom det inte finns någon i min/vår släkt som ska/önskas få tillgång till "min" enskilda egendom (mina föräldrars gård) utan min blivande man. Tack! Men ett äktenskapsförord ska vi skriva!

• eleja

Vi gjorde ett hos familjen jurist/Fonus och det kostade 3600 kr.

Ett bra tips är att ha tänkt igenom på förhand vad det är man vill få ut av äktenskapsförordet, vilka delar ska vara skyddade och varför.

Grundtanken med bodelningen enligt lag är att skydda den i förhållandet som tar mer ansvar för hem och barn och kanske därigenom försakar karriär/inkomst.

Svar på tråden Äktenskapsförord