• Mestar

Tärna - lite råd?!!!! :-)

Jag har fått en mkt viktig uppgift och det är att vara den ända tärnan på min bästaväns bröllop. Så... Jag behöver lite hjälp, lite tips och råd på vad jag ska göra och inte göra. Finns det någon sorts lexikon för Tärnor???

Kan ju säga att jag bara har varit på ett bröllop tidigare och då var jag runt 10 år.

Tacksam för lite feedback

• Svar på tråden Tärna - lite råd?!!!! :-)
  • Nikajo

Vad jag förstår så har alla tärnor olika uppgifter beroende på bruden. Det bästa är om ni tar ett möte, och pratar igenom hur hon tänkt det hela. Vad vill hon att du skall hjälpa till med? Vem betalar dina kläder? Själv har jag valt att ej ha någon tärna, p ga jag inte har någon så nära vän här där jag numer bor, sen två år tillbaka.Mina gamla barndomsvänner kommer att komma som gästar enbart. Vi skall ha våra barn som blomsterflickor, och dom kommer att ha lite små tärnsysslor.

• Mestar

Ahh, ja vi kommer nog ha våra små vin kvällar med massor med planering. Men det är ju bra som du säger att ha ett litet möte, det är ju hennes dag och hon ska få precis som hon vill ha det.

Tack för ditt svar.

• lillamaa

jag blev jätteglad när syrran (min tärna) sa att hon ville betala för sin egen klänning. de kändes som att hon verkligen tog uppgiften på allvar. dessutom disskuterar vi tillsamman vad hon vill ha, vilken längd osv. nu låter hon mig hitta bilder på klänningar och sen säger hon vad hon tycker om dem.

var med och stött och låt bruden älta allt fram och tillbaka. syrran har fått sitta i timmar och lyssna på alla mina idéer fastän det är TVÅ ÅR kvar för mig!

sen är det lite upp till henne som brud att bestämma vad du ska göra. men min tärna kommer få vara en allt i allo.

jo just, de förväntas nog att du ska hålla tal på middagen också

• Mestar

lillamaa: Ja, jag tror jag oxå kommer vara en lite allt i allo... Vilket är helt ok för mig.

Jag vet iaf att jag inte behöver hålla tal vid middagen. Men vi får se, har inte bestämmt mig en. Hon är mer så att om jag skulle tycka något var jobbigt så behöver jag absolut inte gör de sakerna, för hon skulle själv inte vilja gör saker som hon inte vill.
    Men detta är fortfarande så nytt än, vi har inte hunnit prata så mkt om det än.

• lillamaa

ok, men det låter ju bra. självklart skulle jag itne tvinga syrran till att hålla tal men jag har sagt att jag gärna skulle vilja at thon gjorde det.

sen tänkte jag sova hemma hos min mamma dagen före bröllopet och då vill jag att syrran ska vara där. sen ska vi göra oss iordning tillsammans. hon ska fixa mitt hår och mitt smink (det ska vi öva på i förväg). sen ska vi ha champangefrukost och sådant mys innan det bär iväg.

hon kommer även få komma med och fixa med sådant sambon inte hinner med. och hjälpa till med att göra kort, festprogram osv. det viktigast är nog att man hör med bruden om vad de vill och förväntar sig.

och så är det väl tärnan som ska ordna möhippan? det ska jag be en annan tjej ordna. syrran känner ju inte de jag umgås med annas så de blir nog så mkt tjorv

Svar på tråden Tärna - lite råd?!!!! :-)