• förväntansfullbrud

ÅNGEST!

Ska gifta mig i september och ångesten börjar smyga sig på.. Vi har tänkt lägga mellan 100-120tusen. Det är ju sååå mycket pengar. Har pratat med min m2b och han känner likadant. Samtidigt så vill vi ju ha och längtar efter den här dan för det kommer ju bli hur kul som helst! Hoppas ångesten försvinner snart.

• Svar på tråden ÅNGEST!
  • Lilla My

Jag tänker mer tänk om, TÄNK OM! det skulle dyka upp en jättestor oväntad utgift en månad efter bröllopet. Då skulle man önska att man hade de där X tusen kronorna....
    Eller så är jag bara nojjig.

• matteve
    Jo, det har du rätt i. Men det är ju sånt man aldrig kan veta. Jag skulle verkligen vara jätteglad om vi bara kunde slänga upp ett partytält, spela brännboll å grilla korv! Haha, men det går ju inte. Och jag känner speciellt nu när det är många från USA som kommer, så vill man ju ändå att det ska bli en fin fest - för alla.
  • Vidalila

Vi har också en budget på 120 ´ och känner ibland "Jösses" men samtidigt, detta är inget vi vill snåla på och tänka att vi kunde gjort bättre egentligen. Vill man ha sin dröm så får det kosta. Bort med ångesten!!!

• Tooticki
    förväntansfullbrud skrev 2008-01-31 22:26:01 följande:
    Ska gifta mig i september och ångesten börjar smyga sig på.. Vi har tänkt lägga mellan 100-120tusen. Det är ju sååå mycket pengar. Har pratat med min m2b och han känner likadant. Samtidigt så vill vi ju ha och längtar efter den här dan för det kommer ju bli hur kul som helst! Hoppas ångesten försvinner snart.
    Är ni helt säkra på att det är så ni vill ha bröllopet? Kanske är ångesten över pengarna ett uttryck för att ni hellre skulle vilja ha ett mindre bröllop och sedan pengar över till en rolig resa el liknande. 120 000 kr för ett bröllop hade gett mig ångest också, delvis för att jag inte vill ha den typ av bröllop (många gäster, avancerade detaljer, trerätters middag etc) och delvis för att det verkligen är mycket pengar. Vi har valt att ha en fest med 40 personer och bröllopet går på 40 000 kr, då har vi inte sparat in på något som vi vill ha och egentligen hade vi kunnat lägga mycket mer, men vi är nöjda så här.

Glöm inte tänka på er själva, det är er dag!
  • Barecho

Jag tycker oxå att det är enormt mycket pengar att lägga på ett bröllop. Men alla vill vi ha det olika och känner man att man har råd så är det väl helt ok. Men man ska ju inte gå runt med ont i magen. Själv bjuder vi 45 gäster (våra allra närmsta som vi oftast och regelbundet träffar/har kontakt med)och vår budget ligger omkring 50 000 kr. Då har vi lagt mest pengar på ringarna, fotografen och maten.

• matteve

Vi har bara bjudit våra närmsta släktingar och en handfull med vänner - 90-95 pers. Då verkar ju 100 000 vara rimligt om man jämför mer er!

• 20080802

Men du, Varför i allsin dar går inte det??? Vem har sagt att ni inte kan fira erat bröllop med att spela brännboll och grilla korv? Glöm inte att det viktigaste är att man har roligt tillsammans och det är det gästerna kommer ihåg. Tusen gånger hellre ett roligt brännbollsbröllop än ett halvtrist "lika-perfekt-som-alla-andra"-bröllop!!!

Tänk till en gång till om det framkallar ångest...

matteve skrev 2008-01-31 23:20:05 följande:
    Jo, det har du rätt i. Men det är ju sånt man aldrig kan veta. Jag skulle verkligen vara jätteglad om vi bara kunde slänga upp ett partytält, spela brännboll å grilla korv! Haha, men det går ju inte. Och jag känner speciellt nu när det är många från USA som kommer, så vill man ju ändå att det ska bli en fin fest - för alla.
  • Barecho

Jag menade absolut inte att kritisera! Vi lägger oxå mycket pengar på vårt bröllop med tanke på att det bara blir ett litet, men jag bara menar att det är upp till var och en vad man känner att man har råd till. För det är ju inte så kul att var bankrutt som nygift och känner man oro för det får man kanske bromsa lite.

• Juliazzb25

Hej Alla blivande brudar...

jag och min make hade satt budget på 100 000:-
    Vi började planera och planera och räkna men hur vi än gjorde så kom vi fram att pengarna skulle inte räcka utan att vi skulle behöva lägga minst 100 000 till och till slut så kostade vår bröllop ca 260 000 inklusive då bröllopsresan på 45.000:-

Vi hade 150 gäster.

Från brörjan skulle vi göra allt själv. Vi hade bokat en lokal där vi kunde få egen sprit och en catring firma...

Lokalen var inte världens finaste men eftrsom jag gillar att pyssla så tänkte jag byta gardiner fixa stolövedrag mm men sen visade sig att vi fick inte göra några ändringar så då började vi från steg 1. Vi bokade en jätte jätte fin restaurang men där fick vi ej ha egen sprit och där började det första budgeten började spricka...

Sen var det där med bröllopsfotograf...

Vi har en kompis som fotar och vi ville ha honom men han blev lite tveksam och vi anstälde en som var svindyr.

Kan skriva hur långt som helst men jag ska inte gå in på alla detaljer hehe:)

Till slut så ordnade sig allt och vi hade världens underbaraste dag men nu 6 månader efteråt så är vi fortfarande panka hehe:)

Om ni undrar varför så blev vi bestulna på våra pengar när vi var på smekmånaden...Det var nån liga som hackade in sig och tog alla pengar från våra konto...
    Vi håller fortfarande och bråkar med banken eftersom vi har inte fått pengarna tillbaka trotts alla bevis...

Nu har vi anmällt de och hoppas att vi kommer får pengar tillbaka så att vi kan betala tillbka pengarna till hans föräldrar som var så snälla och hjälpte med allt.

Kan säga att det var inte så här vi hade planerat att börja våra liv som gifta men men ( SKIT HÄNDER)
    men vi är lyckliga för att vi har varandra....

Lycka till alla och hoppas att det går bättre för er och en bra tips är att börja små handla redan nu så har ni mindre utgifter sen.

Kramizzz

• Zozo

Jag kan ju bara säga att vi inte angrar ett ÖRE av den relativt stora summa vi lade pa bröllopet! Det var saaa underbart. Vi är fortfarande helt överens om att det var den mest fantastiska vecka vi nagonsing haft!

• Pyron

Jag bara önskar att vi hade så mycket pengar att lägga på vårt bröllop, men för den skull vill jag inte vänta.

Det jag ville säga är att det är inget att känna ångest över.
    Nu kan du ju göra bröllopet precis som du vill ha, du måste inte vrida och vända för att få ett annat bra alternativ.

Lycka till i planeringen.

• matteve

Jag förstår att vi inte är här för att kritisera varandra - det är bara skönt att kunna vädra sina tankar och få höra hur andra tänker.

Ärligt talat så kan jag nog konstatera att det till mesta del handlar om vad folk ska tänka, och det är ju helt fel! Nu är det så att vi är väldigt många som ska fira denna glädjens dag tillsammans och vi vill ha en fin dag. Det har aldrig varit en fråga om ekonomi i sig, dvs hur blir det efteråt osv. Jag och min blivande kommer från olika ekonomisk bakgrund. Det är nog blotta tanken att spendera 100 000 kr på en dag! Men det är det ju värt, för det är vår dag.

Jag hade ett långt samtal med min blivande igår, så det känns mycket bättre nu. Men anledningen varför jag känner lite ångest, är för att när man sitter med budgeten, så är det nästan svårt att tänka sig alla dessa pengar. Men allt kostar!

Juliazzb25: Hoppas att allt ordnar sig nu!

• förväntansfullbrud

Ja ni! Det blir lite ångestattacker ibland. Idag känns det självklart att jag vill lägga dessa pengar på detta. Det blir förhoppningsvis en oförglömlig dag. Jag har tänkt på det där o börja handla lite redan nu. Men tänk om man ångrar sig senare och vill ha nåt annat!! Ska nog börja lite smått iallafall.

• malous

Nja, jag vet inte, jag tycker att man blir rätt pengablind snabbt i och med att priserna på hus etc. har gått upp så mkt. Dessutom förväntar jag mig att både jag och fästmannen får mkt höga löner jämfört med vad vi har för bakgrund när vi är klara med utbildningen så jag tycker faktiskt inte att 100 000 är så mkt.

Lilla My skrev 2008-01-31 23:02:38 följande:

Ja, 50-100 000 är mycket pengar oavsett vad man tjänar eller har för bakgrund, det tror jag alla håller med om. Och ekonomisk baksmälla är inget kul sätt att börja ett äktenskap....
Svar på tråden ÅNGEST!