• catte

Viktväktarna, fler?

En till som börjat med vv (idag)! Har varit med i omgångar förrut och har faktiskt hållt vikten sen första gången men vill slipa på det sista nu till sommaren. Jag behöver motivationen som pointsräkningen ger... att inte ligga över sina maxpoints osv. Jag har precis bakat ett jättegott (och lätt bröd - skipperbrödet, från "du är vad du äter" med Anna skipper). Bara nyttiga ingredienser och inget socker (pyttelite sirap) - bara att röra ihop och in i ugnen (ingen jäsning, perfekt). Någon som vill ha receptet så skriver jag gärna ner det. Supergott med avokado eller keso på!!!

• catte

oki här kommer det!

Skipperbröd:

5 dl dinkelmjöl
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2,5 dl fyrkornskross (jag har använt 5 korns kross)
    1 dl vetegroddar (torkade)
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk blandade brödkryddor (finns i kryddhyllan i påse)
    1 liter filmjölk (har använt 3%)
    0,5 dl sirap

Sätt ugnen på 175 grader, blanda torra ingredienser och rör till sist ner filen och sirapen. Blanda ordentligt.
    Smöra 2 1,5 l avlånga brödformar och grädda i 100 min (jag gjorde bara 80 min senast vilket var helt ok)

Lycka till!

• catte

Jag räknade ihop allt (52.5 p) delat på 30 skivor (som jag fick det till)... då blev det 1.75 p per skiva! Tycker att bröd generellt ger höga points men med detta bröd vet man att det bara är "nyttigheter" istället för det man köper i affären som man inte har så bra koll på! Mättar jättebra också!

• catte

Andra dagen i mitt nya vv liv och är sååååå sugen på något sött, som tur är så finns inget onyttigt hemma. Lika bra att äta kvällsmaten nu så man är mätt annar kan lätt ngt annat slinka ner!....

16 aug: hur gick vägningen? Hoppas det gick bra!

• catte

Ja det har du rätt i.... fruktsallad är ju gott men ibland är man lite lat att stå och hacka ihop allt. Kommer nog ta vanlig kesella ikväll och tina lite blåbär (plus lite sötningsmedel), det brukar stilla mitt sug lite!

Till sommaren är det ju så gott med smoothies i alla dess former, men jag är så frusen av mig för tillfället så det lockar inte att dricka ngt kallt!

Mer mellanmåltips tas gärna emot!

• catte

Åh, vad duktig du varit.... grattis!

Känns som en evighet tills jag får väga mig nästa måndag (hemma) men om jag känner mig rätt så brukar första veckan vara rätt så mkt! Jag tappar mkt vätska när jag inte äter massa sött och salt!

• catte

16:e juni: Ja du, jag var inte så avancerad med kvällsmaten... åt 2 skivor av det brödet jag skrev recept på igår (skipperbrödet). På en hade jag keso, gurka, paprika och örtkrydda. På den andra hade jag 4% smältost och avocado på.

Måste kolla ut recept och sen inhandla till det annars blir det lätt att det blir dessa mackor till kvällsmat. Sen åt jag lite kesella med upptinade blåbär/hallon.... men fortfarande såååå sugen på sött. Men jag har hållt mig

• catte

Just det... aug, inte juni - undra var jag fick det ifrån?

• catte

Någon som har ett bra och nyttigt pajdegs recept!

• catte

Åh, tack för recepten, ska prova till helgen!!!

• catte

Första veckan är gjord och det blir aldrig som man tänkt sig. Hade jag tänkt till lite så hade jag börjat på vv idag (istället för förra måndagen) då vi denna helg varit i stockholm och firat min man som fyllt år. Liiiite svårt att hålla sig ifrån vin och gott då måste jag säga.
    Men med tanke på att jag åt godis fredag och struntade i allt vad vv är på lördag OCH söndag och fortfarande gått ner -1 kg så är jag rätt nöjd ändå! Tar nya tag denna vecka istället!

Har iaf varit och köpt en massa nyttigheter på ICA nu så det är bara att köra igen!

• catte

Härligt med så många minus denna vecka.... och även om man får plus en vecka så är det bara nya tag och köra igång igen, inget att deppa över....

Svar på tråden Viktväktarna, fler?