• ingenjörsbruden

Tips/råd-samling vid val av ring

Hittade denna infon på guldgruvan.se
    Varje specifik ring som säljes i Sverige innehar ett specifikt artikelnummer, detta för att underlätta för konsumenten att jämföra priset.

Sen har jag fått berättat för mig att om man väljer en ring med kupad insida så är den "bekvämare" än en ring som har slät insida.

Fler tips/råd, bra att veta????!!!!

• Svar på tråden Tips/råd-samling vid val av ring
  • Nessan

Om man ska leta förlovningsring för att sedan inom kort gifta sig kan det ju vara bra att redan från början prova ut både förlovningsring och vigselring så man vet att de passar ihop.

• ingenjörsbruden

Smart Nessan!!!

Om man ska ha stenar i ringen bör man välja en tjockare ring (ca 2 mm).

Tänk på "rivfaktorn", fastnar i stickade tröjor mm. Ringen ska ju vara med i livets alla skedden!! :)

• Nessan

Om man väljer en ring med flera stenar måste man vara medveten om att man förmodligen inte kommer att kunna gravera så mycket i den. (Jag fick tex bara plats med två bokstäver med et hjärta emellan och datumet). Många verkar ju vilja gravera in hela citat och dyl, vilket alltså ibland kan vara praktiskt omöjligt!

• Jonna83

Om man, som min kille har fingrar som är ganska grova på mitten o sen blir lite smalare längst ner där ringen sitter så ska man INTE ha en kupad insida utan mer rak. Annars ser ringen ut att vara för stor o sitter inte så bra.

• Fru Cinderella

Vi har inte kupade ringar utan raka. Tycker inte det är någon skillnad på det och en kupad ring, vanesak!

Bra sak kan vara att välja ringar som man med största säkerhet man kan ge vet att man kommer tycka om flera år framåt.

• egensinnig

Tänk på att om du har diamanter/stenar i är det svårt att ändra storlek på ringen sedan. Man kan dock minska genom att sätta små *pluppar*med guld på insidan vilket jag behöver göra.

En bred ring kräver kanske en 1/4-1/2 storlek större ananrs sitter den för hårt

Och som andra skrivit - tänk på vad du ska ha för vigselring till förlovningsringen sedan. Jag hittar ingen som passar i model och är tvungen att låta guldsmed göra en som är rätt i modell till= dyrt

• ingenjörsbruden

Det där med kupad insida på ringen har jag dels läst på smycka.se samt så har min svåger sagt det till mig....har själv inte provat skillnaden än....

Men det är ju helt upp till var o en hur det känns när man provar. Det kanske är så att om man är ovan vid att ha ring så känns det mer bekvämt med en kupad..... ? Någon som vet?

• Fru Cinderella
    ingenjörsbruden skrev 2008-01-31 13:15:26 följande:
    Det där med kupad insida på ringen har jag dels läst på smycka.se samt så har min svåger sagt det till mig....har själv inte provat skillnaden än....Men det är ju helt upp till var o en hur det känns när man provar. Det kanske är så att om man är ovan vid att ha ring så känns det mer bekvämt med en kupad..... ? Någon som vet?
    Vet och vet, tror det är en vanesak som med allt annat. Ex. piercar man tungan stör man sig säkert på det i början, men man vänjer sig. Vet inte om det var en bra liknelse men..
  • ingenjörsbruden

Såg att klarafärdigagå hade fler bra frågor i ämnet.....samlar ihop dem lite.... :) Undrar precis detsamma själv!!! :)

Klarafärdigagå skrev
    Behöver hjälp, hur ska man välja? Jag tycker nog egentligen en slät ring är snyggast, men vilken är mest praktisk? Slät eller kupad ring? Vilken repas minst?

Sen insidan, rak eller rundad?

Svar på tråden Tips/råd-samling vid val av ring