• Eskilstunabrud

Höggravid brudtärna!

En av mina brudtärnor har precis berättat att hon är gravid i andra månaden, hon kommer alltså att föda precis en månad efter bröllopet. Hon har erbjudit sig att tacka nej till att vara tärna eftersom man inte vet om något skulle hända i sista stund, men både hon och jag vill ju att det är just hon som står med mig där framme på den stora dagen... Hur gör vi med festprogram (där hon är presenterad som tärna), klänning m.m.???

• Svar på tråden Höggravid brudtärna!
  • Blondie77

hörde i går på bröllopsbonanza att förr var det inte tänkbart med en gift eller gravid tärna och enligt damen i programmet gäller samma idag (om man gifter sig i kyrkan alltså)

• Nessan

Vill du ha henne som tärna så låt henne stå kvar i alla program! Det är väl inte hela världen om det skulle stå fel på dagen D om det är pga att hon åkt in på förlossning. Då är det bara att berätta det. Var nyss på ett bröllop där solisten tappat rösten dagen innan bröllopet, så det var ngn annan som sjöng än den som stod i vigselprogrammet. Men det nämndes innan vigseln vid alla annan info om tex mobiltelefoner mm att nu är det XX som är solist pga att den andre tappat rösten.

• Nessan

Anledningen till att en tärna inte enligt traditionen får vara gift är pga att man inte ska gå ned för kyrkgången med någon annan än sin man.

Blondie77 skrev 2008-01-31 09:39:20 följande:
    hörde i går på bröllopsbonanza att förr var det inte tänkbart med en gift eller gravid tärna och enligt damen i programmet gäller samma idag (om man gifter sig i kyrkan alltså)
  • Anettan73

Hörde med det. Men va tusan. E d så farligt om hon är det... Jag förstår inte sådant. Samma med tex vår toasmaster är förlovad med vår tärna. Men dom kan inte sitta ihop vid bordet. Och, säger vi och dom och andra vi pratat med...

• Ingarö08

Jag har varit på bröllop där en utav tärnan var gravid. Jag tycker man ska göra som man vill. Jag kommer att ha 2st gifta tärnor. Den ena är min tvillingsyrra, som hade blivit grymt besviken om hon inte fått vara tärna, och den andra är min bästis.

• jelikr

När min yngre syster gifte sig 2005 var min yngsta syster gravid och tärna.
    Hon hade hittat en jättefin rosa klänning som passade jättebra med stor mage och var jättefin.
    Det är klart att du ska ha med henne som tärna och med i alla program.
    Risken att det ska hända nåt så långt innan är ju ganska liten men den finns ju.
    Och skulle hon ha åkt in så är det ju bara att förklara det för folk , det är ingen som skulle reagera över det!!

• Anettan73

Ha henne som tärna. Det är år 2008 nu...

Vill ni ha henne så ska ni det!!! Det är ert bröllop ingen annans.

• 20080802

Jösses flickor!!! Vi lever på 20-hundratalet. Gör som du vill!

Tycker det låter urfint att ha en stor mage med framme vid altaret. Riktigt symboliskt och fint!!!

...och pyssel och detaljer i all ära men frågan om vad som ska stå i festprogrammet är väl ändå en bagatell jämfört med det faktum att din vän ska bli mamma! Inte sant!?

• 20080802

TS: Var inte alls meningen att låta fördömande utna vill bara uppmuntra till att göra som du känner och inte låta en massa regler krångla till det för dig!

• Ickaflicka

Sånt är livet! (Härligt alltså!) Om både du och din vän vill att hon ska vara tärna, så ska hon vara det!

Bekymra dig inte om programmet, blir det någon ändring så får ni ju upplysa alla gäster om det! Tänk bara på att det kan vara bra att ha någon som vill ställa upp som reserv, om din tärna inte orkar vara med på bröllopsdagen, för att stå helt utan tärna är ju inte roligt!

Lycka till!

Svar på tråden Höggravid brudtärna!