• lillaj

Formulering inbjudan

Vi har formulerat inbjudan men funderar på några detaljer som kanske ni kan hjälpa till med?! Så här har vi formulerat oss:

Hjärtligt välkommen att bevittna vigselakten mellan

xxx xxx & xxx xxx

Lördagen den 09 augusti 2008 kl. 15:00
    i xxx kyrka

samt att därefter intaga
    bröllopsmiddag på xxx xxx

Osa. senast 1 juni

Klädsel: Kavaj

xxx & xxx

Är det okej att inbjuda till bröllopsmiddag när det ska serveras mingeltilltugg, ev förrätt, buffe och tårta med kaffe, och avec eller är det skillnad när det inte är borsservering? Själv tycker jag nog inte det spelar någon roll eftersom det är en middag hur som.

Vill inte heller att gästerna ska missförstå när vi bjuder till bröllopsmiddag, eller är det underförstått att det är en bröllopsfest?

Kommer ni skriva något om transporter? Dels kyrka-festlokal och sen hem? Vissa bor på orten där festen hålls men dem flesta 4 mil därifrån. Många har redan frågat kring detta. På något sätt känns det som att alla förutsätter att vi står för detta.

Är jag för petig eller hur tänker ni när ni formulerar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-25 13:57
    Vad tror ni om det här? Skriver resten om transporter, alkohol mm i informationsbladet.

Hjärtligt välkommen att bevittna vigselakten mellan

xx & xx

Lördagen den 09 augusti 2008 kl.15:00
    i xx kyrka

Efter vigseln hålls bröllopsmiddag och fest
    på xx

Osa. senast 1 juni

Klädsel: Kavaj

xx & xx

• Svar på tråden Formulering inbjudan
  • Mrs Fairy

Bra frågor. Tänker i precis samma bana som er.

Vi vill att det ska framgå att vi bjuder på buffé, tårta, dessert och en ev. förätt. Ingen varm middag.
    Har även ingen fest efteråt då vi bara är våra familjer närvarande. Vill inte att gästerna ska ha för stora förväntningar.

Tips ngn ?

• Mrs Fairy

Föressten...en dum fråga kanske men vad är avec?

• Akvavit

På frågan om det är ok att skriva bröllopsmiddag när det är buffé svarar jag: Absolut. Middag som middag, så länge det innebär att man kan äta sig mätt.

Förmodligen räcker det att skriva middag, de flesta borde väl förstå att det är fest också. Vill man vara tydligare kan man ju formulera sig typ:

Efter vigseln (eller Därefter...) bjuder vi till bröllopsmiddag och fest på....

Transporter skulle jag inte skriva i själva inbjudan, däremot i ett infoblad eller på hemsidan. Om folk redan har frågat verkar det ju vara något som behövs svaras på.
    Antingen om ni står för det så skriver ni typ: "Transport är ordnad från kyrka och festlokal och tillbaka till staden. Hemfärd sker kl xx"

Eller så gör ni det inte, och då kan ni ju bara skriva typ att "Tänk på att det kan vara svårt att beställa taxi för hemfärd" om det nu kanske är det? Eller "Transporter sker på egen hand" eller nåt sånt. Kommer inte på någon bra formulering just nu....

• Akvavit

annars kan man ju skriva att man bjuder till bröllopsbuffé istället för bröllopsmiddag, om man vill att det ska framgå. Men som sagt, så länge man kan äta sig mätt så tycker jag inte att det behövs göras något förtydligande.

• Äntligen är det min tur

Typ likör, bailys, conjak ( stavning?) mm till kaffet.

Mrs Fairy skrev 2008-01-25 10:22:25 följande:

Föressten...en dum fråga kanske men vad är avec?
  • Mrs Fairy

Aha tack för svaret på avec frågan.

Bröllopsbuffé låter kanon. Det ska jag skriva.

• lillaj

Vi har ett informationsblad där vi skrivit både om festen och ev transport och inte i inbjudan för däer vill vi vara så kortfattade som möjligt.
    Tack för bra svar!!

Akvavit skrev 2008-01-25 10:22:42 följande:
    På frågan om det är ok att skriva bröllopsmiddag när det är buffé svarar jag: Absolut. Middag som middag, så länge det innebär att man kan äta sig mätt.Förmodligen räcker det att skriva middag, de flesta borde väl förstå att det är fest också. Vill man vara tydligare kan man ju formulera sig typ:Efter vigseln (eller Därefter...) bjuder vi till bröllopsmiddag och fest på....Transporter skulle jag inte skriva i själva inbjudan, däremot i ett infoblad eller på hemsidan. Om folk redan har frågat verkar det ju vara något som behövs svaras på.Antingen om ni står för det så skriver ni typ: "Transport är ordnad från kyrka och festlokal och tillbaka till staden. Hemfärd sker kl xx"Eller så gör ni det inte, och då kan ni ju bara skriva typ att "Tänk på att det kan vara svårt att beställa taxi för hemfärd" om det nu kanske är det? Eller "Transporter sker på egen hand" eller nåt sånt. Kommer inte på någon bra formulering just nu....
  • lillaj

Vi har nog kvar det vi skrivit om bröllopsmiddag men sen lägger vi ev till fest men det framgår ju iofs i informationsbladet och för mig är det underförstått om det inte var så att vi var på ett bröllop för något år sedan som slutade efter middagen och vi blev jätteförvånade så det är så olika hur man uppfattar saker.

• Akvavit

Ja men då så
    Har ni redan skrivit det i ett infoblad tycker jag absolut att det räcker! Folk får väl läsa den information de får!
    Lycka till!

• lillaj

En annan fråga till expertpanelen

Hur tolkar ni "Till middagen serveras fri dryck"?

Det är ju så att man räknar med 1 glas samt påfyllning till brudskål, 1 glas till förrätt, 1-2 glas till buffe, avec och sen resten får var och en stå för.

HUr formulerar man det i informationsbladet så något förstår vcad vi mnenar? "Till middagen serveras fri dryck"? skulle nog jag tolka som att man kan dricka obegränsat till middagen eller?

Help me please!!

• Akvavit

Jag skullen og tolka det på samma sätt som du. Jag skulle nog skriva nåt i stil med att "Vi bjuder på dryck till middagen, senare öppnar baren där man kan köpa drycker av restaurangen/till självkostnadspris."

Eller "Vi bjuder på dryck till middagen. Under kvällen går det bra att köpa dryck i restaurangens bar/baren till självkostnadspris."

• Höstbrud-07

Är det inte självklart att det ingår dryck till middagen, det vore ju märkligt på ett bröllop att betala för vinet?
    Det viktiga är väl att framhålla att man kanske behöver betala efteråt.

• Akvavit

Jo visst, så kan det ju vara. Men vill man vara övertydlig så kan det ju vara bra att skriva ut det. Vill man det inte så räcker det kanske att skriva i informationsbladet att

"Efter middagen öppnar baren där man kan handla till restaurangens priser/till självkostnadspris."

• lillaj

Så här hade jag skrivit:

Till middagen serveras fri dryck. Baren öppnar efter kaffet och där finns öl, vin och drinkar samt alkoholfria alternativ mm. att köpa..

Kan detta misstolkas så att man tror att man kan dricka hur mycket som helst till middagen, det var så jag menade. Vi bjuder ju endast på ett visst antal glas till middagen

Höstbrud-07 skrev 2008-01-25 13:13:00 följande:

Är det inte självklart att det ingår dryck till middagen, det vore ju märkligt på ett bröllop att betala för vinet?Det viktiga är väl att framhålla att man kanske behöver betala efteråt.
  • Zozo

Det brukar ju vara sa att vinet serveras av personalen och de ska da halla koll pa hur mycket de serverar. Det kan ni även ta upp med dem. Fri dryck till maten tolkar jag som att man kan dricka hur mycket som helst, men sa är det ju sâllan. Jag skulle inte skriva ngt alls om attd et serveras dryck till maten utan bara om baren efterat.

• Fru Annika Lind

Inne på min blogg har jag bilder på hur vår formulering på våra inbjudningskort såg ut, gå gärna in där och kika.

www.nogg.se/annikaochmats

Svar på tråden Formulering inbjudan