• Mrs Fairy

Behålla mitt efternamn

Jag kommer nog behålla mitt efternamn när vi gifter oss.
    Dels för att det inte ska bli så krångligt på mitt jobb och dels för att jag känner mig inte som MIG om jag heter nåt annat.
    Känner ni så?
    Är det fler som behåller sitt namn och han behåller sitt namn.
    Känns samtidigt lite konstigt att gifta sig men heta olika efternamn.

• Svar på tråden Behålla mitt efternamn
  • Ringbärarn

Jag sitter med samma problem. Jag har iof sig också son-namn och min blivande också, men jag känner ändå att jag vill behålla mitt, det är ju en del av mig... Svårt det här.

• anne på grönkulla

Vi har behållit varsitt. Det går alldeles utmärkt, vi är lika gifta för det och jag ångrar mig inte en sekund. Vi heter båda som vi heter och ville inte byta - känner inte heller att vi blir mindre faamilj på kuppen.

• Utomlands 2008
    bridesilly skrev 2008-01-23 13:46:06 följande:
    Ja jag har frågat om han inte kan tänka sig att ta mitt men har är som sagt skeptisk till detta. Jag är iiiinte så sugen på att bli en -son. Men hur man nu ska få mannen att inse detta då
    [/citat]

Kan han inte lägga till ditt namn som mellannamn?
    Mayisan skrev 2008-01-23 12:53:43 följande:
    [citat]
    E också väldigt nyfiken på denna fråga. Jag och min blivande man har en dotter tillsammans och hon har mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn. Men när vi får hem post och på bvc och dyl har hon precis som ett dubbelnamn utan bindestreck, hon heter Lindahl Pedersen.Jag tycker om min sambs namn men tycker naturligtvis att mitt e mer passande till mig = ) . Så har han ju danskt påbrå och för mig som inte har det känns det lite lustigt att ta ett danskt efternamn,medan det för honom känns väldigt viktigt att behålla. Vi e lite kluvna och har inte alls beslutat oss för hur vi ska göra. Kanske bevarar jag mitt efternamn som mellannamn och lägger till hans som efternamn. Men jag har för mig att mannen i så fall inte kan lägga kvinnans namn som mellannamn...En väldigt klurig fråga dehär ...
    Det finns ett sätt att gå runt regelverket... lite småklurigt o det gäller att göra rätt. Hur det blir med ev. barn har jag däremot inte riktigt koll på, kanske får de också båda namnen?
    Läs i denna tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m2655520.html
    Hur man rent konkret gör beskrivs här: brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-jippi.html

Forumets sökfunktion är guld i många lägen... det mesta har avhandlats redan genom åren o mkt kunskap finns bevarad - om man bara söker efter den!
  • Utomlands 2008

Hm... sorry för mitt konstiga inlägg. Förstår inte vad det är för felkonstuktion på citatfunktionen här på BT?
    Jaja, två kommentarer är det alltså:
    * en till bridesilly och
    * en till Mayisan

• Nessan

De alternativ man man ha gällande efternamn efter vigsel är

*Båda tar B:s efternamn
    *Båda tar BG:s efternamn
    *B tar BG:s efternamn och behåller sitt som mellannamn
    *BG tar B:s efternamn och behåller sitt som mellannamn
    *Med lite krångel före och efter vigseln kan man som 'Utomlands 2008?' pratade om ordna så att B och BG har XX som efternamn och YY som mellannamn. Nackdelen med detta är ett ev. kommande barn inte kommer få denna dubbelkombination, utan bara namnet man valt som efternamn.
    *Paret kan ansöka om att ta ett gammalt släktnamn
    *Paret kan ansöka om att ta ett nybildat efternamn
    *samt givetvis, paret kan välja att de behåller de efternamn de nu har

Det är väl i princip vad man har att välja mellan i denna situation...

• sockerr

Hihi jag har ett kompispar där hon heter berg och han strandberg så hon kommer att heta "strandberg berg". då är väl ändå ett -son-namn bättre

• Nessan

Kul!
    Jag hörde om ett par bekanta som båda hette Pettersson i efternamn. Många skämt fick de ju höra om vad lämpligt det var att de redan hette samma sak, så tillslut smällde de i sin omgivning att de skulle ta namnet Pettersson Pettersson!

sockerr skrev 2008-01-24 08:52:58 följande:
    Hihi jag har ett kompispar där hon heter berg och han strandberg så hon kommer att heta "strandberg berg". då är väl ändå ett -son-namn bättre
  • avil

sockerr-men blir det inte "berg strandberg" i ditt ex.? vet ej bara undrar om man inte behåller sitt eget före.

• Nessan

Det beror på. Mellannamn står före ett efternamn. Behåller man sitt eget namn som mellannamn ska det alltså stå före det nya efternamnet (Berg Strandberg i detta fall). Men man kan ju också välja att ta makens namn som mellannamn och behålla sitt eget som efternamn (Strandberg Berg i detta fall).

Kom just på att det var ett alternativ jag inte skrev med ovan, att ta makens namn som mellannamn.

avil skrev 2008-01-24 10:54:48 följande:
    sockerr-men blir det inte "berg strandberg" i ditt ex.? vet ej bara undrar om man inte behåller sitt eget före.
  • avil

nessan-aha,trodde ej man kunde välja det...då vet jag!

• cillissa

nja - ja e väl gammaldags, men de känns lite konstigt. Sen så e de kanske lite enklare att ha samma efternamn om man får barn.

• Palrenan

Jag tycker min sambos efternamn är fult och han tycker inte om mitt... jag ska behålla mitt som mellannamn men ta hans efternamn... skulle kännas konstigt annars + att våran som heter bådas efternamn, jag vill heta som min son gör...

• HannaHYLK

Ja, jag känner likadant, men tycker inte det är konstigt. Jag gillar mitt efternamn. Han gillar sitt.

Mina föräldrar var också gifta med olika efternamn. Barnen fick pappas.

Enda problemet hos oss är att vi båda vill att barnet i magen ska ha det egna efternamnet. Och jag vill egentligen inte att det ska ha fler än ett efternamn/mellannamn.

Svar på tråden Behålla mitt efternamn