• Bluebride

    Hur många tar lån för att gifta sig?

    precis som rubriken lyder.

    Hur stort lån tar ni? ni kanske vill låna till skulder oxå.

  • Svar på tråden Hur många tar lån för att gifta sig?
  • Limbolight

    Vi lånar inte pengar, utan har tänkt att det som fattas när vi kommer dit, tar vi från skatteåterbäringen. Det är ju ändå våra pengar!

  • stinakina

    Vi får ca hälften av min mor och min M2B:s morfar, vi anser att vi har skaplig koll på läget(utgifterna) Men....Om det skulle knipa ska vi norpa en slant från de pengar vi ska låna till våren för att lägga om fasaden på huset...

    Tycker inte att det är fel att låna, man lånar ju till allt möjligt, bilar, tv apparater mm, varför inte till den dag som ska bli den bästa i ens liv???

  • hondafreak

    Skulle aldrig låna, i så fall skulle vi vänta med att gifta oss.

  • Hansu

    Vi har hittills fått sparat ihop en ganska stor slant. men eftersom jag nu är på mammaledigt har jag inte möjlighet att spara så mycket. Så jo, vi kommer troligen att låna en liten summa (runt 20000 kr).
    Jag tycker inte att det är fel att låna, bara man inte tar sig vatten över huvudet.

  • jelikr

    Skulle aldrig låna till bröllop..
    Hörde om några som lånat till bröllopet och så sprack äktenskapet efter en tid när de inte var skuldfria...
    Kul att betala av på ett lån till ett bröllop som inte ens höll!!!
    Nej , kan man betala av pengar på ett lån sen kan man lika gärna skjuta bröllopet ett tag och spara dom pengarna...

    Fast så tycker jag och sen är det ändå upp till var och en hur man ställer sig i frågan.. Huvudsaken att det känns rätt för det enskilda paret!!

    Vi kommer iaf inte ta lån för min kära sambo har utan min vetskap haft fondsparande i flera år för ett ev. bröllop så vi har ca 80000 att spendera och det räcker mer än väl....

  • MrsFellerA

    Det där med att ta lån för ett bröllop är ju ett helt personligt val. Vad är det som säger att det är fel? Folk lånar till en hel massa olika grejer. Det viktigaste är dock att man vet att man klarar av att betala lånet, som med alla andra eventuella lån man har.

    Om man skulle skilja sig innan man är skuldfri så är det väl lika jobbigt att sitta på ett lån för en bil som för ett bröllop? Tycker inte man kan resonera på det sättet...för då är det väldigt mycket man skulle behöva oroa sig för... Visst kan man säga att det är "tråkigare" att betala av ett lån för något man redan upplevt och inte "har kvar", men vadå? En upplevelse är väl värd så mycket mer än prylar!?!

    Vi kommer inte att låna pengar till vårt bröllop, för vi har turen att kunna spara ihop allt. Däremot tog vi ett banklån för att kunna ha råd att flytta utomlands. Det kanske någon ser som helt korkat av oss...men vi visste ju att vi inte skulle ha några som helst problem att betala av det.

  • Troll-P

    Vi tar inte lån. Det är inte ett alternativ för oss, då hade vi istället valt ett annat upplägg på bröllopet som vi hade haft råd med.

    Dock kan det vara så att vi senarelägger vissa kostnader genom att ta det på Mastercard. Dvs vi betalar en månad senare istället för att sälja några fonder.

    Att ta lån är självklart upp till var och en och hur den ekonomiska situationen ser ut.

    Kan dock inte hålla med om att det är samma sak att köpa en bil på lån och betala ett bröllp med lån. En bil kan du provköra innan och sälja om den inte levde upp till dina förväntningar. Om bröllopet skulle bli en katastrof och man är missnöjd så sitter man där på en väldigt tråkig skuld...

  • jennysnartfru

    Många lånar på tok för mycket. Jag tycker att man ska undvika att ta lån så länge det går med undantag för lån till bostadsköp.
    Det kostar mer än det smakar, men det är min åsikt. Alla gör som det passar dem.

  • MrsFellerA

    Troll-P
    Tja...det blir ju alltid så om man jämför grejer och upplevelser. Självklart kan man alltid sälja en bil, eller en lägenhet, för att kunna betala av lånet. Men med bilar är det väl tyvärr så att man sällan får tillbaka det man betalt - de halveras väl i värde så fort man har stoppat i nyckeln och startat den...

    Nu hör väl visserligen inte det till denna tråd...dvs. avbetalning av billån...men rent generellt tycker inte jag att det är någon egentlig skillnad med att låna till en upplevelse som till en grej. Däremot kan det ju vara extremt farligt för den egna ekonomin om man har för många lån och man bör fundera mer än två gånger innan man lånar pengar. Vad har man för önskningar om framtiden, som kanske kräver ett lån? Vi skulle t.ex. inte kunna låna pengar till ett bröllop, för då är det möjligt att vi inte kommer att kunna låna så pass mycket pengar vi behöver till en bostad och tvingas bo kvar i en hyresrätt.

    Men nu har jag väl snurrat mig bort från TS mening med tråden totalt... Sorry!

  • fiapalle

    Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att ta ett lån för att kunna ha en schysst bröllopsfest, jag skulle precis som hondafreak vänta tills man kan ta sig råd. Men man gör som man vill,

  • avil

    INTE vi.skulle inte ta lån till sånt.......
    inte tog vi lån till bil heller o husvagn.
    Vi tar bara lån till STORA saker som tex huset-DET har vi lån på.
    Bil sparade vi till(den kostade nästan ca 160 000)

  • malous

    Nej, vi tar inga lån för bröllopet. Lån tar vi bara till utbildning och hus.

  • Brud i Thailand....

    Bara för att säga att det är ok, tar vi lån till bröllopet. Men vi har bra löner och vill inte sälja våra aktier så därför känner vi inte att det är ett problem. Jag gjorde det i början men inser att jag gör bara detta en gång och vi vill göra det NU!

  • bruden08

    Vi kommer inta att låna skulle aldrig göra det känns helt fel. Vi har inga lån överhuvudtaget men den dagen vi kommer köpa huset vi bor i måste vi givetivis låna men alla andra lån känns som vi kan vara utan. Vi sparar som tokar istället.

Svar på tråden Hur många tar lån för att gifta sig?