• zyxel

Är detta rätt storlek? (Gammalt kvitto)

Vi ska uppdatera våra förlovningsringar!
    Eller, jag ska köpa nya och fria, på riktigt

Våra ringar köpte vi under tiden vi gick på gymnasiet, de är enkla ringar och då fanns inga planer på giftemål.
    Nu är ekonomin betydligt bättre, vi har ett gemensamt barn. Nu är det dags, skottår och allt!

Från vårat gamla kvitto från guldfynd:

FÖRL. RING 18K........17.0
    FÖRL. RING 18K........19.0

visst måste 17.0 och 19.0 vara våra storlekar?

• Svar på tråden Är detta rätt storlek? (Gammalt kvitto)
  • Pumpkin

Borde vara det... Men det är ganska stora storlekar?

• MrsFellerA

Det är bara att mäta på din förlovningsring - det borde ge dig svaret. 17.0 står för diametern på ringen.

1. Ta fram en linjal med millimetermått.

2. Lägg ringen på ett plant underlag och mät ringen på det bredaste stället.

3. Det mått du nu fått fram, mätt på ringens insida, är den storlek du skall välja.

• zyxel

Stora storlekar, mycket möjligt, min ring är stor men inte för stor. De nya ringarna jag ska köpa är dessutom bredare än de vi har nu.

Får leta upp min linjal, som såklart är försvunnen nu bara för det! Jag vet att sambon ska ha ett skjutmått, men att försöka leta bland hans verktyg ute i boden är ju inte det enklaste!

• c t

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-10 14:14:47 följande:

Borde vara det... Men det är ganska stora storlekar?
    Beror väl på hur stora händer man har?
    Själv har jag 16,3 eller något och jag har smala fingrar.
    Min m2b har 20 tror jag, stora knotor och halvt avslagna fingrar efter en lång karriär inom handboll
  • c t

Ett måttband går också bra, nästan lättare att mäta med det om du har ett

zyxel skrev 2008-01-10 15:11:18 följande:
    Stora storlekar, mycket möjligt, min ring är stor men inte för stor. De nya ringarna jag ska köpa är dessutom bredare än de vi har nu.Får leta upp min linjal, som såklart är försvunnen nu bara för det! Jag vet att sambon ska ha ett skjutmått, men att försöka leta bland hans verktyg ute i boden är ju inte det enklaste!
  • tofflisar

En del affärer kör inte med de storlekarna längre.. Min ring är 50+ någonting i strl (tror jag haft 18 i den gamla strl) och min m2b hade över 60 i strl..

• Pumpkin

Självklart, det var bara en reflektion

c t skrev 2008-01-10 15:24:25 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-10 14:14:47 följande: Beror väl på hur stora händer man har? Själv har jag 16,3 eller något och jag har smala fingrar.Min m2b har 20 tror jag, stora knotor och halvt avslagna fingrar efter en lång karriär inom handboll
  • c t

Det var lite plumpt uttryckt av dig tycker jag
    men men

• Pumpkin

Det var inte menat plumpt, det var bara menat som att det kanske är värt att kolla upp så att man inte väljer för stort. En tanke i all välmening alltså. Meningen var att jag även skulle skriva i det sista - att för säkerhets skull mäta sin egen ring - men jag var lite för snabb på tangenterna och sen kom någon annan och skrev samma sak.

c t skrev 2008-01-10 15:34:57 följande:
    Det var lite plumpt uttryckt av dig tycker jagmen men
  • c t

Absolut, det blir bara så lätt lite fel när man skriver istället för att säga det

• Balinda

stora storlekar? 17 är ju inte stort alls? jag har 16,5 och det är ganska litet får alltid beställa extra. 19 för en man e nog normalt på gränsen till litet,
    jag har jobbat i en guldsmedsbutik. det är korrekt att era stl ska stå där.
    Lycka till!!

• Birella

Jag har storlek 52=16,5mm
    Min M2b har stl 63=20mm
    Man kan nog säga vilken storlek som helst till dem i butiken, de förstår nog vad du menar. Förresten kör olika ställen med olika system har jag märkt, iaf på nätet.

• Pumpkin

Oki doki, alla har vi olika erfarenheter och måttstockar

Men jag menade som sagt inte att det var elefanthänder eller något

Balinda skrev 2008-01-10 15:53:01 följande:
    stora storlekar? 17 är ju inte stort alls? jag har 16,5 och det är ganska litet får alltid beställa extra. 19 för en man e nog normalt på gränsen till litet,jag har jobbat i en guldsmedsbutik. det är korrekt att era stl ska stå där.Lycka till!!
  • Brollop15juli

16,5 litet? ok då måste jag vara pygmé...

• Balinda

kanske det? :) vad har du för storlek då?

• Tooticki

Ange de storlekarna när du kommer till guldsmeden, använder de sig av ett annat system så kan de lätt räkna om det. Det är inte ditt jobb!

Lycka till med frieriet!

• Ankan80

50, 52 osv betyder omkretsen, 16,17 är diametern
    Tror båda används idag

• Balinda

här är sett att räkna

Mät inner diametern på en ring som passar. Var nogrann. 0.8 mm = ca 1 storlek. Använd linjal eller ännu hellre ett skjutmått.
    stl 5 =minsta stl som finns

Storlek 5 = 15.8 mm
    Storlek 6 = 16.6mm
    Storlek 7= 17.4 mm
    Storlek 8 = 18.2 mm
    Storlek 9 = 19 mm
    Storlek 10 = 19.8 mm
    Storlek 11 = 20.6 mm
    Storlek 12 = 21.4 mm
    Storlek 13 = 22.3 mm
    Storlek 14 = 23.1 mm

• DetOrdnarSig

Det finns olika standarder för ringmått så jag skulle absolut råda er att gå till guldsmed och kolla upp, så det inte blir fel.

Svar på tråden Är detta rätt storlek? (Gammalt kvitto)