• KIKKIHOLMBLAD

Etikett-regel gällande möhippan

Finns det någon etikett-regel gällande vilka som bjuds in till Möhippan?

• Svar på tråden Etikett-regel gällande möhippan
  • Lilltrolle

Nej inte mig veteligen. Personligen tycker jag man bjuder in alla tjejer som är bjudna på bröllopet och så får de själva välja om de vill gå eller inte. Både jag och mina vänner ser möhippan som ett sätt att lära känna de andra tjejerna som kommer på bröllopet och därmed få ett roligare bröllop, både som gäst och som brudpar. De tjejer som planerade min möhippa var överlyckliga över hur bra det gått och även om alla kände nån så kände inte alla varandra och nu åker vi på en tjejhelg varje år "Möhippegänget" och jag.

• Pärlhönan

Nja alla kvinnliga gäster skulle inte jag bjuda in till möhippa utan endast de som stor bruden nära. Ser möhippan mer som kvällen/dagen med gänget

• Pärlhönan

hahha ibland kan man ju undra över sin stavning

• KIKKIHOLMBLAD

Känner lite av båda svaren. Tycker det är ett ypperligt tillfälle för tjejerna att lära känna varandra samtidigt som jag nog inte känner det är nödvändigt att bjuda in precis alla.

"Gänget" umgås jag ju med regelbundet ändå ..

• MaddeW

LillTrolle: Jag håller med dig fullständigt!

Jag har meddelat mina systrar & tärna att det så så jag vill ha det! (om de bara skulle bjuda in de "närmsta" skulle jag skämmas då jag tycker att det är helt fel!)
    Mina "närmsta" träffar jag ju ändå & gör mysiga & roliga saker med...

• MaddeW

Alla tjejer i lämplig ålder!

• tattar-Emma

Ingen som inte är bjuden på bröllopet. Om det inte är så att bara familjen är bjudna, förstås.

Tycker inte det är nödvändigt att i alla lägen bjuda alla tjejer, det beror lite på, tex hur stort bröllopet är. Men trevligast är förstås att bjuda alla i lämplig ålder och räkna med att de som inte är intresserade tackar nej.

• Mirri

Hur hårda är ni på att det ska vara bara tjejer? Jag har endel killkompisar som står mig väldigt nära men som inte känner min m2b särskilt väl så de är inte aktuella för hans svensexa men jag skulle jättegärna ha med dem på min hippa.

• tattar-Emma
    Mirri skrev 2008-01-09 19:24:44 följande:
    Hur hårda är ni på att det ska vara bara tjejer? Jag har endel killkompisar som står mig väldigt nära men som inte känner min m2b särskilt väl så de är inte aktuella för hans svensexa men jag skulle jättegärna ha med dem på min hippa.
    Jag ser inget skäl att inte ta med nära killkompisar på en möhippa. De jag planerar kommer ha killkompisarna med, antingen hela eller delar av tiden. Om det blir dildoparty eller nåt kanske de inte vill komma ändå. Om man vill hålla på brudigheten så kan man säga åt dem att de får vara tjejer den kvällen, vad det nu skulle göra för skillnad.

Men du får väl se vad möhippegänget får för sig
  • tattar-Emma

Menar alltså att killarna eventuellt inte skulle uppskatta vissa aktiviteter, det är ju inget snack om att de inte skulle vilja vara med på middag osv.

• Lilltrolle

Risken är att DU inte vet att t ex en arbetskamrat som bruden bjudit in, står henne väldigt nära på arbetsplatsen och bruden kanske hade velat ha henne med - genom att bjuda in alla så riskerar man inte att varken brud eller gäst blir besviken. Det är ju lättare att tacka nej om man själv känner att "här platsar inte jag, vi är inte sån nära jag och bruden" än att försöka blir inbjuden som gäst om någon "glömt" bort en.
    Glöm inte att det är hur BRUDEN ser det hela som är det viktiga, det är ju för HENNE möhippan är - själv ville jag ju att ALLA skulle bli tillfrågade för om de är tillräckligt viktiga att bli bjudna till bröllopet så duger de på möhippan också...... Och som sagt, festen blir roligare om folk känner varandra
    Däremot så skulle jag inte bjuda in alla till planeringsstadiet, det bör skötas av 4 - 5 personer som står bruden närmast och känner henne bäst - för många kockar är aldrig bra...

Svar på tråden Etikett-regel gällande möhippan