• Utomlands 2008

Giftemål utan förlovning? Hur gör man då med ring/ar?

Hej!

Planerar giftemål till sommaren men är inte förlovade... och funderar på att skippa det eftersom det annars kommer så tätt ändå. Eller måste (bör) man förlova sig innan?

Hur gör man med ringarna om man inte förlovar sig alls? Har man bara en eller har man ändå två? Iså fall, när får man den första?

Tacksam för lite tankar och information om hur ni eller era vänner/bekanta gjort i en liknande situation

• Svar på tråden Giftemål utan förlovning? Hur gör man då med ring/ar?
  • anne på grönkulla

förlovning är valfri, har ingen juridisk betydelse och är en sak helt mellan parterna i paret. Man kan säga att man är förlovad så fort man bestämt att man ska gifta sig - det kräver ingen ring. Eller så kan man hoppa över det helt. Vill man ändå ha 2 ringar så kan man ha det eller låta bli. Har hört alla möjliga varianter på detta - ni gör som det funkar för er!

• Tooticki

Ni gör som ni vill! Vill du ha två ringar så kan ni ju "förlova" er nu, imorgon, dagen innan bröllopet eller kanske på morgonen innan. Annars kan du få ring nummer två i morgongåva kanske? Eller så kör ni bara på en ring, ett par av mina vänner har gjort så.

• lilltjejan

min mamma å hennes man gifte sig utan förlovning å hon fick flera år senare en ring till att sätta på fingret så nu har hon två..

• MrsFellerA

Ringarna spelar egentligen ingen roll alls! Det är inte dem som gör att man är förlovad eller gift... Mina föräldrar har t.ex. varit gifta i 29 år och har aldrg haft några ringar alls.

Jag och min blivande har varit förlovade i 3 år och har varsin förlovningsring. Vi kommer dock att byta ut dessa mot varsin vigselring när vi gifter oss. Vi kommer alltså att fortsätta att ha en ring vardera.

Ni gör som ni vill och behöver absolut inte känna att ni måste förlova er före bröllopet.

• AyBee

Jag har en kompis som förlovade sig 2 veckor innan bröllopet

• Zozo

Vi ringförlovade oss inte alls. Vid bröllopet bytte vi vars en ring. det gick alldeles utmärkt Vi bär inte heller vara ringar hela tiden. Vill ni ha tva gar ju det bra det med; ringen är bara en symbol.

• miss miia

Vi har varit förlovade 3 år innan frieri, vi har ringar men kommer att byta ut dem till nya. Vi kommer att ha varsin, ev att man tar en ny senare..

• Skottdagen2008

Vi gifter oss om 7 veckor och 2 dagar och är inte förlovade då vi tyckte det var lite onödigt helt enkelt.

Jag kommer att ha 2 ringar för att jag ville ha en ring med sten och en ring där et är ingraverat hans namn runt om på utsidan så när jag snurrar på den så ser jag hans namn.

Han kommer att ha en ring fast som har en skåra så det ser ut som 2 på håll. Mitt namn är ingraverat på hans meninte med glest mellanrum som på min ring så mitt hela namn syns ändå.

Vi vill ha 2 ringar eller så det såg ut som 2 för att slippa frågan om vi är gifta eller "bara" förlovade samt så att andra på håll ser att vi är rejält upptagna, haha

Utomlands 2008? skrev 2008-01-09 03:17:59 följande:

Hej!Planerar giftemål till sommaren men är inte förlovade... och funderar på att skippa det eftersom det annars kommer så tätt ändå. Eller måste (bör) man förlova sig innan?Hur gör man med ringarna om man inte förlovar sig alls? Har man bara en eller har man ändå två? Iså fall, när får man den första?Tacksam för lite tankar och information om hur ni eller era vänner/bekanta gjort i en liknande situation
  • tofflisar

Vi hade lite samma problem. Min m2b friade 3/11-07 och vi satte direkt kursen på bröllop. För att förtydliga detta och för att lösa problemet med ringarna beställde vi förlovningsringar som vi numera har på oss.

• Lilla My

Vi är inte ringförlovade, för det är inte vår grej, typ. Vi kommer byta ringar vid vigseln.

• Bride in England

Tja ni ar ju just nu forlovade sa antingen bestammer ni er for att symbolisera det med en ring eller sa tar ni bara vigselringar

• Skottdagen2008

Jag anser inte att vi är förlovade utan ringar. Att vi ska gifta oss har vi ju vetat i flera år, menar du då att vi har varit förlovade. Det anser inte jag.

Jag anser att antingen gifter man sig på en gång eller så blir man friad till med ringar och då är man förlovad.

Vi har inte friat till varandra utan vi bokade bara kyrka för vi tyckte att nu hade vi råd och det var dags att slå till .

Bride in England skrev 2008-01-09 12:22:11 följande:

Tja ni ar ju just nu forlovade sa antingen bestammer ni er for att symbolisera det med en ring eller sa tar ni bara vigselringar
  • Bride in England

Ja det ar ju lite grazon det dar men har man t.o.m bokat kyrka o datum sa har man ju i princip lovat varandra att gifta sig = forlovning. Men folk verkar ju ändra o skippa traditioner till hoger o vanster sa jag antar att det inte spelar nagon roll langre?

• Helle Belle

man kan ju få en fin nr2 i morgongåva ;) om man vill ha två. Men att gifta sig utan förlovningsring gå ju självklart bra.

• LizaStina

Vi hoppade över förlovningen men nu i vår när vi gifter oss så ska jag ha två ringar.

• batwomen

Hej vi har varit i hop i 12 år och innan dess så var jag förlovad med en kille och efter det sa jag att jag inte skulle förlova mig förränn jag hade bokat vigseldatum. Nu är kyrkan bokad och den 2/2 ska vi förlova oss.6 mån före vigseln.
    Allt är valfritt i denna värld men sån e jag....

Svar på tråden Giftemål utan förlovning? Hur gör man då med ring/ar?