Inlägg från: fru Hä |Visa alla inlägg
  • fru Hä

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Bride in England skrev 2008-03-13 10:16:45 följande:

Fru Hä, en liten fråga! Vad kostar det att ga ut med baten Britt och vad innebar utflykten? Har ju hort att det ska vara vart att aka ut med henne...
    Hej!

jag tror det kostar 120 dollar/pers nu. En HELT otrolig dag med sol o snorkling o lunch på båtdäck o delfiner o manta om man har TUR! Båtkillarna brukar göra precis allt för att man ska trivas. En fantastisk upplevelse! Kul att få se sig om lite också...

fru Hä (som åker om 15 dagar!!!!!)
  • fru Hä

Bride in England skrev 2008-03-13 15:18:13 följande:

Hej Fru Hä!Tack for svar. Wow ni aker om 15 dagar!!!! iiiihh jag ar avundsjuk! Ska bli spannande o hora vad ni tyckte om O'villorna. Sa baten Britt, vart aker man nagonstans? Ar man ute pa baten hela dagen eller aker man till andra oar osv?
    Hej!

Det kan nog variera lite, oftast stannar man till på nån liten öde ö o snorklar, men mest på båten.

Jag har fått m bra rapporter om O-villas och speciellt nya restaurangdelen!!! + spat ska visst vara super. Huga, vad jag börjar få resfeber!

fru Hä
  • fru Hä
    Emkalo skrev 2008-03-14 22:17:46 följande:
    Haha, ja förmodligen, ön är ju inte sååå stor :)Får jag fråga dig Carand, när reser ni hem igen? Vilken tid? Vårt plan hem (mot Male först) lyfter 9.30 och Ving vill att vi bor på Hulhule sista natten för att vi inte hinner med transfer på morgonen (det blir för tidigt). Jag har dock hört att dte ska funka om planet lyfter efter 9.00. Hur gör ni? Vi har dessutom inte fått ngt boende bekräftat på Hulhule hotellet ännu. Kanske får övernatta på flygplatsen ;)
    Kuredu är en timmer "före" Male. INga problem att åka på morgonen om flyget får 9.30. Tom 900 är ok. Stå på er o hör med ön direkt så ni har på fötterna mot Ving! Så det så!

fru Hä
  • fru Hä
    Bling75 skrev 2008-03-13 22:06:33 följande:
    Vad avis jag blir fru Hä, jag längtar som en liten tok men har 3 månader kvar tills det bär iväg.En liten fråga. Hur såg erat schema ut för bröllopsdagen? Vilken tid var vigseln och hur lång tid tog det runtomkring?Vet du om det finns några blommor på ön, eller beställer de buketten åt en? Fick du välja något eller kom den bara?Börjar bli lite nervös Jag ska mejla mer med dem när det närmar sig, men Andre som ska planera det är inte så bra på att svara på mejl - eller han glömmer att svara på det jag vill veta. I värsta fall får jag ringa när det är några veckor kvar, men man vill ju veta så mycket som möjligt.
    Hej!

Vigseln var vid 17.30-tiden. De gjorde en jättevacker bukett åt mig, de frågade innan vad jag hade för färg på klänningen och om jag hade önskemål. Ni kommer att få fler möjligheter när ni ärpå plats! Vi var så konfys så vi glömde välja musik osv så när jag kom mot "altargånngen" var det till tonerna av nån hemsk Barbra Streisand.... Vi fnissar fortfarande åt det!

Lycka till!

Fru Hä

ps till er andra, jag flyger själv hem med Qatar 9.30 den 14 april, ochhar gjort det tidigare (då var det 9.05) och det var inga som helst problem. Sjöflyget gick från Kuredu 7.15 vilket är 6.15 på Male så vi var framme i god tid.

ds
  • fru Hä
    Emkalo skrev 2008-03-15 10:40:20 följande:
    Föresten, tack för infon Fru Hä!! Vi ska stå på oss :)
    Det var så lite! Male är inte så m att se......har varit där 2 ggr, inget speciellt, ärligt talat är jag hellre kvarpå ön längre + mindre besvär m packning osv. Det är perfekt att åka på morgonen. Minimal väntetid på flygplatsen, precis så man hinner köpa taxfreespriten (de har ett sympatiskt betala för 2 ta 3 på Male flygplats. Vi bet 32 dollar för 2 liter whisky, famous grouse, senast...) Min mamma, som tyvärr röker, betalade 34 dollar för 3 limpor marlboro. ? MIn karl köpte en dykarklocka som kostar c:a 4000 hemme för 1700 kr. Det går att pruta lite! Parfym osv ungefär som Arlanda, men passa på o köp böcker om Maldiverna, finns inte hemma!

Ha det!

fru Hä
  • fru Hä
    Bling75 skrev 2008-03-13 22:06:33 följande:
    Vad avis jag blir fru Hä, jag längtar som en liten tok men har 3 månader kvar tills det bär iväg.En liten fråga. Hur såg erat schema ut för bröllopsdagen? Vilken tid var vigseln och hur lång tid tog det runtomkring?Vet du om det finns några blommor på ön, eller beställer de buketten åt en? Fick du välja något eller kom den bara?Börjar bli lite nervös Jag ska mejla mer med dem när det närmar sig, men Andre som ska planera det är inte så bra på att svara på mejl - eller han glömmer att svara på det jag vill veta. I värsta fall får jag ringa när det är några veckor kvar, men man vill ju veta så mycket som möjligt.
    Hej igen!

Vi undvek saker som bröllopstårta (jag menar i 35 graders värme...) jag fixade hår osv själv, ta hellre en massage, de är inte topp på frisyr osv men super på massage o dyl. Vi bokade middag själva på "the Beach" och käkade o drack 5 pers för o varmrätt o vin för 1100 svenska riksdaler medan de ville ha nåt hutlöst för "bröllopsmiddag". KOlla sånt där så ni inte betalar för onödiga grejor. Fotografen gjorde ett m fint albun åt oss + alla foton på cd.

Vanlig bröllopsklänning kan du glömma, alldeles för varmt. Det är bara engelsmännen (inte alla) som kommer i lackskor o frack...hi, hi....barfota rules!

fru Hä
    fru Hä
  • fru Hä
    Bling75 skrev 2008-03-16 01:03:07 följande:
    Hi hi, vi har faktiskt beställt tårtan, mest för att den såg så rolig ut att vi skrattade massor när vi såg bilden Hår har jag insett att man får fixa själv - hur det nu ska gå till att få fint i värmen. Middagen vill vi äta tillbaka på Komandoo. Vi hade tänkt att boka en middag själva på stranden den kvällen. Något många har rekomenderat att man gör någon kväll ändå.Klänningen blir en tunn vit historia i chiffon. Har köpt små platta vita sommarsandaler att ha om det är varmt på bryggor och i sanden. Men kan tänka mig barfota. Vad hade din man på sig?Har du några bilder som fotografen tog? Nyfiken
    Hej!

Det låter ju kanonbra! Jag körde den "naturliga" stilen i värmen. Allt blev perfekt. Avspänt, naturligt o superromantiskt med ett litet fniss. precis som vi ville ha det!

Det ligger ute massor av bilder på www.photobucket.com vårt album heter Lialu o det finns olika kategorier av foton där. Även många bilder fr bröllopet.

Min karl hade vitt linne o jag hallonröd linneklänning.

fru Hä
  • fru Hä
    Robina67 skrev 2008-03-16 15:37:06 följande:
    Fru Hä: vilka tjusiga bilder från er resa!Ser såååå skönt ut! Hur länge var ni där?
    Tack! Vi har massor......men många har undrat så jag tänkte att jag lägger ut lite blandat. Vi har dessutom flera timmar film o guuuud vad roligt det är att ha kvar när man kommer hem!

Mian73; Ha det så bra! Betätta när du kommer hem!

fru Hä
  • fru Hä

Utomlands 2008? skrev 2008-03-18 01:57:24 följande:

Fru Hä: Hoppas det är ok med ett par frågor till...?Vi reser med barn (ca 1 år gammal, ifall det är av betydelse): förslag på lämplig boendealternativ?Var på ön vill man bo med tanke på att njuta av vackra solnedgångar o ha fin strand direkt utanför där man bor? Vi är INTE morgonpigga o skulle inte ha någon behållning av att se fina soluppgångar... Tack på förhand!
    Hej!

I så fall ska ni undvika att bo i "centrum" (BV 101-110 och 201-210) eftersom sjöflygplanen startar 7 på morgonen. Förslag JBV 150-160.

Priserna för extrabädd är nästan lika höga som för vanlig bädd.....sorry. Dyyyrt för en bebis.

mvh fru Hä
  • fru Hä

Marge Simpson skrev 2008-03-18 15:44:13 följande:

Till alla ni som har varit i Maldiverna,Sitter och tänker på vad man bör ta med sig ditt, då det inte finns så många affärer där. Finns det mygg på Kuredu??? Bör man ta med sig myggspray????Hur är det med skor??? Ska man inte ta med sig skor alls???
    Hej!

Det finns mygg, dock inga mängder. Vi haralltid med oss MYGGA som vi brukar rolla på runt vristerna.

Alltid barfota

Jag brukar resa i sneakers/träningsskor så jag kan ha dem på gymet om andan faller på + ett par flipflop/sandaler. Men vi (och alla andra) är barfota. Det är det bästa!

fru Hä
  • fru Hä

Marge Simpson skrev 2008-03-19 15:35:19 följande:

Tack för all hjälp Fr Hä!!!!
    Äsch....det var så lite. Hoppas ni får det underbart!

mvh fru Hä
  • fru Hä
    Ullis070707 skrev 2008-03-25 13:51:26 följande:
    Min uppfattning är att de serverar minst lika bra kött som fisk!Vi bodde i en JBV när vi var där och placerades att äta på Kaomas. Men efter att ha testat O-restaurangen andra kvällen bokade vi där varje kväll. Kan rekommenderas varmt! Det är samma mat, men så mycket härligare att kunna sitta utomhus på bryggan och höra havet.Lite avundsjuk på er som har det härliga kvar... //UllisMarge Simpson skrev 2008-03-25 08:51:23 följande:
    Hej Ullis m.fl!

Åker om 3 dagar, otroligt! En vän till mig o hennes mamma fick ett il och åkte ner igår (de borde vara framme nu). De kunde bara få JBV och jag hjälpte dem att få äta i O-rest. för vi kommer ner på lördag o ska bo i O-villa. Då kan vi äta tillsammans. Trevligt! De åker tyvärr hem när vi varit där i bara 5 (av 16) dagar, men det blir jättekul! Marge lär jag väl träffa där?! Vi kommer att bo i O-villa 261 (närmast poolen på O-resort) om ni får lust att säga hej! Ocj JA, köttet är precis lika bra. Maten får klart godkänt!

Vi ses där!?

mvh Fru Hä (aka Linda Hämäläinen)
  • fru Hä

Bride in England skrev 2008-03-25 12:16:34 följande:

Harligt att ni ar nojda med resan! Vad gjorde ni nar det regnade? Var det skurar som gick over fort eller var det regn hela dagarna??
    pssssssst.......den MYCKET ovanliga lilla regnperioden som varit är över och vädret är strålande = som det brukar denna tid på året!

fru Hä
  • fru Hä

Bride in England skrev 2008-03-25 14:12:02 följande:

Fru Hä - vi aker i november sa haller tummarna for att det inte regnar!! Ha en jatteharlig semester!! Ska bli spannande att hora om O-villorna sen
    Tack, tack, tack!!!! November är en bra månad, som april ungefär. Jag kommer berätta ALLT när vi kommer tillbaka!

fru Hä :-0
  • fru Hä
    majsanna skrev 2008-03-25 19:57:46 följande:
    fru Hä skrev 2008-03-25 14:01:33 följande:
    Usch, ingenting som jag vill läsa nu...
    Sorry, sorry, sorry!!!!!!!!!!!!!!! Jag vet! När vi var på Eriyadu (visserligen i juni) så var vädret inte helt hundra. Hoppas ni inte är avskräckta! Ni har verkligen haft maximal otur........ni komer aldrig att ha dåligt väder på en semester mer! Ni har fyllt den kvoten redan.

Ha det!

fru Hä
  • fru Hä
    Emkalo skrev 2008-03-26 11:05:39 följande:
    Tack så mkt för era svar ang vad osm ingick i drickväg!Jag undrar om vad ni som varit där har tyckt om Bonthi restaurangen? Nu verkar Kuredu ha uppdaterat sin hemsida med mer info och vilket boende osm hör till vilken restaurang. Eftersom vi kommer bo i BB så blir det så att vi tillhör Bonthi. Är det Ok? Jag får lite känsla att det är tredjeklassen som äter där :) de som inte betalar för dyrare boende (= sämre mat???). Det verkar dessutom som att det är bara dem som bor i BV och "uppåt" som har rätt att boka in sig på andra än sin egen main restaurang, dvs att vi som bor i BB får inte äta på andra rest utan att betala extra? Då får vi betala antar jag. Har ngn av er ätit där? Är dte stor skillnad på Bonthi, Koamas, Sangu mm? I matvägen?Tacksam för svar!!!
    Hej!

Såvitt jag vet/har märkt så är det exakt samma mat i alla "huvudrestauranger". De ursprungliga restaurangerna Bonthi och Koamas är likadana o mysiga, m öppna m väggar av korall vilket är ovanligt eftersom det numera är förbjudet att bygga m korall. Ska man äta på a la carte får man betala extra var man än bor. Att betala extra för att äta på nån annan "tilldelad"restaurang vet jag inte om ni komer att känna något behov av? Ev kan ni ju käka på nya O-restaurangen, men det räcker ju m att ta en drink eller två för att testa själva läget sas. Jag håller med om att det börjar bli lite krångligt, men samtidigat tydligt var man äter osv. Oroa er INTE, det kommer att bli lovely hursomhelst! :-0

Det är verkligen inte "tredjeklassen". man kan välja att lägga slantarna på olika saker, själva har vi valt O-villa denna gång, men jag skulle gladeligen ta en BB närsomhelst, speciellt då det betyder att man kan gå mer på spa, dyka mer, fler utflykter o framförall, åka oftare till Maldiverna!

Ha det så bra!!! Vi åker fre morgon!!!!

Happy Hä
  • fru Hä

Utomlands 2008? skrev 2008-03-26 19:20:59 följande:

fru Hä skrev 2008-03-26 13:48:40 följande:
    Önskar dig/er en underbart härlig resa! Någon har väl skapat en fortsättningstråd på denna till din hemkomst o lämnat en länk i slutet på denna så att du hittar oss när du kommit hem igen...
    TACK! Ja det hoppas jag! Vill gärna berätta om "nya delen" osv.
    Nu har jag sån resfeber att hela hjärnkontoret har lagt ner...

Ha det superduper alla trevliga på denna tråd! Vi kanske ses här eller på Kuredu! Vem vet?!

kram

fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)