Inlägg från: ~vinterbrud~ |Visa alla inlägg
  • ~vinterbrud~

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Jag har varit på både Komandoo och Kuredu (1v på vardera stället).
    Transport mellan båtarna görs med Dhoni och tar ca 25-30 min (supersmidigt).

• ~vinterbrud~

Hej Bling75!
    Vet tyvärr ej vad det kostade (var Indcen som bokade och fick bara ett totalpris inkl sjöflyg och båttransport mellan öarna). Om du bokar via resebyrå kan du fråga dem, annars skulle jag kontakta Komandoo direkt och fråga dem vad det kostar.

Komandoo var HELT UNDERBART! Inget ont om Kuredu i denna tråd men jag tyckte Komandoo slog mycket högre (vackrare ö, finare husrev, mycket bättre mat etc etc).
    Har nog speciella tips om Komandoo. SPA:t är superbra (är samma och lika bra som på Kuredu) - helt klart värt att unna sig. Snorklingen är fantastiskt (prata med Pro-Divers så visar de dig var man ska snorkla). Vi följde med på en snorklingsutflykt som var rätt kul (kostade 35 USD/pers tror jag). Var kul att låna en kanot och paddla runt ön, det tog ca 30 minuter.

Du får gärna ställa frågor om Komandoo så svarar jag gärna!
    Vad har ni bokat för boende?

• ~vinterbrud~

Bling75:
    Vi bodde också i Eagle Ray Water villa - var UNDERBART!

Tips på vad man ska ta med sig: jag har själv följt alla tips som fru Hä har gett tidigare i tråden (tack fru Hä!).
    Viktigast är väl främst att ha med sig USD till dricks (mindre valörer). Kan vara bra att ha bad-/plastskor när man badar utanför Water Villa - stenarna/korallerna utanför är inte så sköna att gå på. Köp hög solskyddsfaktor (jag tål rätt mycket och hade faktor 25 i 5 dagar, sen gick jag ner till 15 och sen 10 sista dagarna).

Finns en liten, liten affär på Komandoo där man kan köpa det mesta och allt är rätt dyrt. Tex en påse chips 5 usd, ett paket tamponger (8st) 4,50 usd.

• ~vinterbrud~

Har varit på båda öarna (kombinerade med 1 vecka på varje ö).
    Jag tycker utan minsta tvekan att Komandoo var absolut bäst.

Komandoo är rate:at högre än Kuredu (och därmed dyrare), tror de har 4 stjärnor mot Kuredus 3 stjärnor (beror på var man tittar) och det märks mycket på maten men även lite på service och skötsel på resorten. Maten var otroligt bra på Komandoo och tyckte faktiskt den var rätt trist på Kuredu (såvida man ej åt på betalrestaurangerna - de var helt ok men rätt dyra).

Komandoo är en liten liten ö, där det max antal gäster är 130 st. Det var fullbelagt när vi var där, men man såg knappt några människor förutom vid restaurangen och baren faktiskt.
    Komandoo är så mycket vackrare - betydligt renare och fräschare faktiskt. Tyckte även att husrevet var bättre för snorklingen.

Gillar man att ha mer folk omkring sig och få lite mer barliv om kvällarna så gillar man nog Kuredu bättre. Finns även 2 pooler på Kuredu och det finns ingen på Komandoo (om man gillar att bada i pool dvs).

• ~vinterbrud~

FruFA;
    Det är buffé på AI och helpension. Brukar finnas ganska mycket att välja på (buffe på frukost, lunch och middag). På middagarna har de alltid ett tema tex italienskt, barbeque, indiskt, american etc etc. Nytt tema varje dag.

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)