Inlägg från: fru Hä |Visa alla inlägg
  • fru Hä

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Hej!

I huvudsak "signar" man för allt. Sedan betalar man med kortet kvällen före hemresan. Man kan gå till receptionen o kolla hur man ligger till när som helst. Dricks i dollar ungefär som följer;

Roomboy 10 dollar/vecka Servitör 10 dollar/vecka barpersonal: till den du gillar langa in en tia eller femma i början så blir det extra schyssta (vilket de är ändå) Båtkillar om man är på utflykt eller så nån dollar eller två per pers. Lä,mnas oftast till "kaptenen". Kom ihåg att man absolut inte är TVUNGEN att dricksa o de är inte "på" för dricks, men de jobbar skithårt och en liten slant för oss är en stor slant för dem. Vi brukar alltid ge lite efter nån dag (om vi är nöjda o det har vi alltid varit hittills!) och sedan kanske litet i mitten o det mesta på sluetet. Ovanstående är riktmärke bara. Vi brukar nog lämna lite till.

Visst menar du 4 feb? Ivrig kanske? Själv åker jag om 11 veckor o 2 dagar...inte för att jag räknar

Ha en underbar, underbar resa och se till o njut redan från ni stiger på planet tills ni landar hemma! Tips! Köp böcker om Maldiverna (på flygplatsen, bakom fiket, innan man går in i själva huvudbyggnaden finns en m bra shop m bra priser. Nevilles "Resorts of the Maldives" är bra + lonely planet m.fl. Det är jättekul att ha när man kommer hem!

Linda

080202 skrev 2008-01-07 21:15:28 följande:
    Då den gamla tråden har stängts drar jag igång en ny och hoppas att de som hängde på den gamla hittar hit, även nya är välkomna förstås! En fråga till er som redan varit på Kuredu: hur gjorde ni med dricks? Ungefär hur mycket gav ni?(snart åker vi, 4 jan!)
  • fru Hä

AVUNDSJUK!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ha det superduperhärligt!

Linda

FunkyMonkey skrev 2008-01-09 16:27:41 följande:
    Måste tacka för all den fina infon FruHä. Tänk vad mycket tid man sparar på att slippa undra och ta reda på allt själv när väl är där. Gör ju så att man får ut MAX av resan.Jag och min flickvän åker den 15:e Jan. nästa vecka!
  • fru Hä

Om ni är bekväma och vill ha flera öar att välja på = Indcen. De har 50-60 öar och är def billigare än Jambo. Vi har valt ett Maldivianskt bolag som har jättebra pris, men då bokar vi flygbiljett m Indcen (Qatar!) och allt annat med Skorpion Travel. Vi är jättenöjda. Hur ni än gör så lönar det sig att jämföra flera och "gräva" lite. Ibland betalar man onödigt mycket för att man söker "tryggheten?" med svenska bolag.

Lycka till!

ps Just Go! Oslagbart.

Linda

EllaM skrev 2008-01-10 08:55:17 följande:
    Ullis 070707:Hur mycket betalade ni för den resan (och hur länge är ni borta)?Vi funderar lite på Maldiverna, men är rätt bekväma av oss och vill gärna boka allt via en resebyrå, som ett helt paket liksom...
  • fru Hä

Hej Ullis!

Vad tråkigt! Då förstår jag verkligen att ni vände er till Ticket! Jag är själv väldigt noggrann med att gynna de som är tillmötesgående! Jag vill bara säga att med tanke på att ni ska bo på Hilton så hamnar priset i en helt annan dager! Jag tror att det är helt ok! + Att ni har JBV på Kuredu. Ni kommer att få en drömresa...

Linda

Ullis070707 skrev 2008-01-10 10:22:13 följande:
    Vi betalar massor för den resan och jag håller med Fru Hä att ni antagligen får det billigare med Indcen. Tror slutsumman blir runt 70' och då är vi borta 15 dagar och har valt ganska dyrt boende.Vi kontaktade Micke på Indcen, men mot oss var han tyvärr inte alls tillmötesgående när vi kom med egna förslag så därför valde vi Ticket där vi fick kanonservice.Ullis
  • fru Hä

Fru 080607 skrev 2008-01-10 14:52:55 följande:

Hej hej,Fru Hä, Vi har kollat upp allt som du skrev i den förra tråden, det blir sjukt mycket billigare att boka flyg med indcen och sen boka med den trevliga tjejen på skorpion travel!! :) så glad att jag hitta det du skrev, för vi höll på att lägga ner maldiverna för vi tyckte det skulle bli för dyrt med 70-80tusen för bara 15 dagar. Nu är vi inte ens uppe i 50 och kommer bo tre veckor på kuredu i o villa och flyg med Qatar :)Det ska bli sjukt nice att få en dröm bröllopsresa!!!
    Hallå!

Vad ROLIGT! Visst är hon supernice?! Ja, det kan göra stooor skillnad att "boka själv". Vi har använt Skorpion (Janeth) tidigare och varit hur nöjda som helst. Snacka om service! Nu åker vi igen o bokar med henne förstås. Fick ni bra flygtider? (Det är så skönt att planet går direkt fr Stockholm numera! Spec för oss som ska ta oss från Umeå först!)

Linda
  • fru Hä

Hej!

Skorpion är agent för Indcen på Maldiverna. Det är säkert känsligt för henne att boka direkt. Om man redan haft kontakt o kanske tom bokat med Indcen så vågar Skorpion förmodligen inte "gå emellan". Bara en gissning.

Prova även Crown tours Maldives.

Linda

31 maj 2008 skrev 2008-01-10 16:17:10 följande:

När jag mailade Janeth, så ville hon inte hjälpa mig med boende, utan hänvisade till Indcen-Micke istället. Lite skumt, tyckte jag...
  • fru Hä

Hej alla!

Ang mitt svar igår. Jag har mailat med Janeth och fått veta att hon i framtiden ska vidarebefordra svenska gäster till Indcen som är Skorpions affärspartner i Sverige. Jag gissar att det finns nåt avtal.

MEN, kolla www.visitmaldives.com som a)har massor av info om Maldiverna b)har en lista på hemsidor till nästan alla öar c)har en lista på många resebolag på Maldiverna som man kan kolla med.

Linda

fru Hä skrev 2008-01-10 16:32:58 följande:

Hej!Skorpion är agent för Indcen på Maldiverna. Det är säkert känsligt för henne att boka direkt. Om man redan haft kontakt o kanske tom bokat med Indcen så vågar Skorpion förmodligen inte "gå emellan". Bara en gissning. Prova även Crown tours Maldives.Linda 31 maj 2008 skrev 2008-01-10 16:17:10 följande:
  • fru Hä

Hej!

Nej, nej, absolut inte. Men eftersom jag har hänvisat folk till Janeth vill jag berätta om vad som gäller.

Micke (Indcen) ska visst börja med en ö som heter Reethi Beach snart. Vi har tänkt åka dit nästa gång. Verkar som ett bra alternativ prismässigt till Kuredu och är lite mindre o lugnare.

Ja, jag vet, vi har redan börjat tänka på nästa vända......
    Man blir beroende, det kallas visst skämtsamt för "atoll addiction"

Linda

31 maj 2008 skrev 2008-01-11 11:23:11 följande:

Okej, då var det därför. Men Indcen har väl inte så mycket sämre priser, eller?
  • fru Hä

Hej!

Inte dåligt pris för att vara med svenska agent! Vi bet 46500 för 16 nätter BV med AI, men då bokade vi tidigt med Janeth. Som sgat. Helt ok. Ni kommer inte att ångra AI. Numera har de höjt priset för AI på ön så det är förmodligen billigare att köpa AI hemifrån fär närvarande (förut var det tvärtom, jag vet att det är förvirrande, resebranschen....snabba kast), så bra att kolla. Vi åker om exakt 11 v. Inte för att jag räknar...

Linda

FunkyMonkey skrev 2008-01-11 11:22:29 följande:
    Fru 080607 skrev 2008-01-10 14:52:55 följande:
    Har ni redan bokat? För det var ju ett bra pris, Är det med Allinclusive också? Annars har vi samma alternativ fast vi har b-villa.Vi fick 12 dagar för 52 med AI och åker med vingflex, flyger med Srilankan air från London. I för sig nu i januari som väl betraktas som högsäsong. Men sådan prisskillnad kan det väl inte vara. Får hoppas att ni inte har AI då för annars var vår resa riktigt dyr i jämförelse :(
  • fru Hä

Hej!

Var det verkligen i BB? Bor inte ni i BV?

Linda

31 maj 2008 skrev 2008-01-11 12:58:15 följande:

Oj, men då har ni 25'+10'= 35' för boende 21 nätter AI = 1667 kr/natt 2 pers = 833 kr per person och natt! Billigt! Vi fick 1095 per person och natt i samma boende men i oktober, som är billigare än november! Ni har verkligen fått ett kanonpris verkar det som!Fru 080607 skrev 2008-01-11 11:40:56 följande:
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)