• malin303

Vad använder man för ris?

Hej,
    är det någon som vet vad man ska använda för ris på riskastningen? Läste någonstans att vissa rissorter kan ge vita fläckar på svarta kläder. Inte så käckt med tankte på vad min blivande man ska ha på sig....
    Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 14:00
    Hej igen,
    jag har nu fått information om att det är jasmineris som kan göra vita fläckar på mannens mörka kostym.... Ni som ska använda dessa - glöm ej att skölja de först..

Malin

• Svar på tråden Vad använder man för ris?
  • Jenniecarlsson

Puffar för denna..

• bruden08

Vi ska ha vanligt jasminris vi får helt enkelt hoppas på att det inte bklir för mycket fläckar.

• Eski och Snowie

Hehe. När jag läste "puffar" trodde jag att det gavs som förslag att använda rispuffar, såna man har i påskgodis =)

Hört att en del använt vita solrosfrön. Vet ej var det finns.

• BlivandeFruJohansson

Vi har grötris i våra rispåsar. Hoppas inte dom färgar av sig..

• matildaochniklas

Har aldrig hört att det kan färga av sig men det är ju absolut något att tänka på. Man kanske kan testa innan på några svarta kläder som man ändå inte använder.

• Eski och Snowie

Det som färgar av sig i sånna fall är ju typ att riskornen är lite "mjöliga", och detta mjölet fastnar som tyg. Läste någonstanns att man kan skölja dem först.

• emmalottan

det finns speciellt bröllopsris,, tror det finns på calligraphen!

• DanKat

www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1013901&PPC=61291

Sånt ris hade dom på ett bröllop jag var på i somras, jag tyckte det var jättefint! (och dom luktade gott också! om det nu är exakt samma )

• Pentan

hur går det för fåglarna som äter riset på marken?

• DanKat
    Pentan skrev 2008-02-15 09:57:27 följande:
    hur går det för fåglarna som äter riset på marken?
    Jag har uppfattat det som att det är just därför som många hellre vill ha t.ex. sockerhjärtan i stället, eftersom riset sväller i magen på fåglarna eller nåt...
  • phly

uncle bens ris är inte lika mjöliga som jasmine ris.

• AJFC

det är en myt att fåglarnas magar sväller vid ris ätning.
    Annars kan man ha Paddy ris, fins i djuraffären

• Lady o Lufsen

1) Det är en myt att riset sväller i fåglarnas magar och gör så att dom dör...om du letar så kan du säkert hitta denna information på någon djurrättssida.

2) Kyrkan måste tillfrågas om man planerar att kasta ris i närheten. Kyrkan vill skydda sin interiör från gnagare som kan komma att lockas av det som kastas i matväg- ris, fågelfrö eller dyligt. Skulle man strunta i att ta reda på vad som gäller vid den aktuella kyrkan så kan man få betala för städningen.

3) Ris kan absolut lämna fläckar...speciellt på svart. Kolla det innan.

• emmalottan

bröllopsriset är ingen fara för fåglarna men vanligt ris är inge bra!

• jennyfer

Yepp, jag har också hört att det bara är myt att riset sväller.

Det där om att skölja riset så att det inte ger fläckar är jag skeptisk till. Ris sväller i vatten och att få halvkladdig gröt kastad på sig känns sådär..

Svar på tråden Vad använder man för ris?