• Anonym

Cola vid graviditet?

Halloj! Nyss gravid och cola addict! Kan man dricka coca cola när man är gravid? Dricker ca 2 X 33cl per dag...

• Svar på tråden Cola vid graviditet?
  • Jennie med ie

Ellte. Eller så gör man som jag. Blir förälder utan att bära och föda barnen själv, så kan man både dricka alkohol, dricka koffein (som jag dock inte gör), äta opastöriserad ost (som jag inte gör heller *s*) och Gud vet vad *flin*

• Tess 27/9 2003 (tidigare 13/9)

Coca cola innehåller inte lika mycket koffein som en kopp kaffe. Cola= ca. 35 mg, kaffe= mellan 50-115 mg beroende på tillagningssätt

Läs mer här:
    www.slv.se/default.asp

• Tess 27/9 2003 (tidigare 13/9)

Glömde skriva att det är en burk coca cola som innehåller 35 mg. koffein.

• Anonym

Underbara BT tjejer! Tack! Jag hjärtar er!

• Medea

Kul uttryck - jag hjärtar er - det hade jag alldeles glömt.

• hjartat73

Man bör inte dricka coca-cola men det är så mycket man inte bör. Dock vet jag att en tjej drack alldeles för mycket mot slutet av sin graviditet och tyckte att barnet rörde sig lite väl mycket och det var pga koffeinet. Så BM rådde henne att dra ner på Coca-colan så barnet sov någon gång.

Kram

• Señora A

Läste att koffein kan orsaka tidiga missfall. Inte så kul. :(

• fd Hemligt bröllop 7/12

Risken för tidiga missfall är en anledning till att begränsa kaffedrickandet. Ett par koppar om dagen visade dock ingen förhöjd risk för missfall (artikeln finns på aftonbladets hemsida under föräldrar/gravid).

Tyvärr är det ju så att det som inte är nyttigt för dig är inte nyttigt för ditt foster. Och visst stoppar vi i oss mycket onyttigheter, så visst är det en god anledning att i alla fall begränsa onyttigheterna...

• Jenna

Det är inte bra att ta in ett för stort koffeinantag och cola light är inte bättre på grund av aspartanet. Men :) frågan är om du kommer att vara sugen på det länge till, det är ju vanligt att man ogillar kaffe och cola efter ett tag...men det är klart, alla reagerar olika!

• Señora A

Det var jag som startade tråden. Jag har bestämt mig för att sluta helt med colan. Har inte druckit någon sedan jag fick veta.

Jag försöker verkligen leva sunt. Tänker begränsa sötsaker och onyttigheter till helgen, vill verkligen att jag och bebben ska må bra.

• Millimu

Jag har också varit beroende av coca-cola. Lyckades dock dra ner på det till endast helgdryck när jag kände att jag var för sockerberoende. Nu är jag osäker på om jag måste sluta helt? Detsamma gäller te (dricker inte kaffe) som är det bästa som finns, det är gott, varmt och lugnande. Jag dricker te morgon, eftermiddag och kväll. Brukar även suget efter te försvinna efter ett tag när man är gravid?

Sedan jag testade positivt har jag läst alldeles för mycket om vad man får och inte får äta och dricka, börjar tro att jag inte kan äta något alls...

• Smygbrud

Grattis Senõra A !!!
    Du har ju sagt att du ska gå med magen i vädret till hösten...
    Jätteroligt, är väldigt glad för din skull!!

Kram,Sus - som varken gillar kaffe eller cola så värst, men som är tetokig!! Barnen klarade sig dock bra...

• Señora A

Smygbrud, har jag sagt det? Jag har i alla fall högt önskat. :) Känns som att jag har vunnit på triss eller något.

• Smygbrud

Jodå Senõra A, det har du sagt...
    Jag har väl beklagat mig någon gång (eller 20) över att jag måste vänta ända tills min förhatliga p-spruta "gått ur kroppen", varmed du lovat att hålla tummarna för mig i höst när alla ni andra "går med magen i vädret"!! Ibland slår önskningarna in tycks det!!!

Du har tagit hem en riktig högvinst!! Grattis än en gång och lycka till med ditt lilla gryn!!
    Kram, Sus

Svar på tråden Cola vid graviditet?