• Anonym

Cola vid graviditet?

Halloj! Nyss gravid och cola addict! Kan man dricka coca cola när man är gravid? Dricker ca 2 X 33cl per dag...

• Svar på tråden Cola vid graviditet?
  • pinglan

Det är väl inte jätte bra att dricka Cola när man är gravid. Du kanske kan dra ner lite på ditt beroende :)?

• Jennie med ie

Det sägs, i alla fall här i Sverige, att man bör vara lite försiktig när det gäller koffein under graviditet och t ex begränsa sitt intag av kaffe. Det borde gälla coca-cola också. Men, 2 st 33cl-burkar är nog inte extremmycket.....

• felicia6

Själv är jag oxå beroende.. men vi snackar inte 2x33cl per dag, utan vi snackar minst (!) 1 st 1½ liter...

men jag har lyckats byta till cola light och det är ju mycket bättre än vanlig cola.. Men det är väl som kaffe ungefär, och är det farligt att dricka kaffe så är det väl samma med cola?
    Men jag vet inte riktigt..=)

• Anonym

Det är ju det jag har hört, att man ska undvika. Jag kan absolut få i mig mer än 2 ggr 33 cl men detta är minimum. Jag dricker inte kaffe och då är cola light mitt substitut. Hmmm. Hur tar man reda på detta?

• fd Hemligt bröllop 7/12

Det är koffeinet som är dåligt för fostret, sockret är farligare för dig själv. Dels för att du kan få svårt att gå ner efter förlossningen om du gått upp mycket och dels för att mycket socker i slutet av graviditeten leder till större barn vilket kan leda till en jobbigare förlossning.

Kaffe-rekommendationen ligger på max 3 koppar per dag (eller 6 koppar te), vad det betyder i Cola har jag ingen aning om, men det hjälper säkert någon annan här till med. Förhoppningsvis dricker du inte kaffe så du kan ta "full dos" Cola

Andra mattips som livsmedelsverket gett ut för gravida finns på www.gravid.se

Och ett stort grattis!!!

• brud 2004

Att byta till Cola Light är inte bättre - det innehåller ju sötningsmedlet aspartan (stavas det så?) som man inte ska ge små barn och alltså inte sig själv heller när man är gravid.

• Nea

Precis! Viktväktarna rekommenderar att man inte ska dricka så mycket light-drycker, över 1,5 liter per dag är inte bra!!

• Anonym

Får nog lägga ner colan helt då. Inget vin, ingen sprit ingen cola. Men en BEBIS! Vem bryr sig då om vad man får dricka??? Tack för era svar tjejer!
    (Jag är nu inte ett dugg ledsen för alkoholen, inga påhopp tack, det var ett skämt).

• Ellte

Ojojoj...för varje dag får man fler bra skäl till att inte skaffa barn

• MamaJen

För mycket socker under graviditen är inte bra för barnet då det kan leda till graviditetsdiabetes.
    Enligt livsmedelsverket är dricka mer än 2-3koppar kaffe per dag inte skadligt för fostret så då kan väl inte 2burkar cola skada?? Rätta mig om jag har fel!

Svar på tråden Cola vid graviditet?