• Paeoni­a
    Äldre 4 Jan 14:05
    43210 visningar
    26 svar
    26
    43210

    Hallå alla med psoriasis!!!!!!

    Det måste finnas fler än jag som har psoriasis. Jag har iof ganska lindrigt mot när jag var barn men har fortfarande problem med hårbotten.
    Nu tänkte jag att det bästa måste vara en frisyr där håret bak hänger löst och döljer området bakom öronen som är värst. Hur tänker ni andra?
    kanske någon besitter något hemligt knep så man kan se skaplig ut inför den stora dagen?
    Har provat många medel men det är så kladdigt att hålla på med i hårbotten just.

    /Paeonia

  • Svar på tråden Hallå alla med psoriasis!!!!!!
  • Paeoni­a
    Äldre 5 Jan 14:57
    #11

    Jaaaa, precis så ser det ut. Ibland mindre och ibland lika flammigt som på bilden.

    Jaha, det var bara att fortsätta med mjukgörande då, suck...Men jag ska kolla med apoteket om det finns någon receptfri kräm med de verksamma ingridienserna som de nämner. Får ringa min hudläkare annars.

    Funderar på om en sjal är lösningen för mig så jag kan fortätta kolla på ärmlösa brudklänningar.

    Skönt att få ett namn på det ivarjefall...krångligt namn men dock ett namn.

    tack!!

  • fru Trul
    Äldre 5 Jan 15:04
    #12

    Ni som har psoriasis köp frukten papaya å gnid in fruktkött å fruktsaft på utslagen. Fungerar tusen gånger bättre än alla salvor som finns...

  • Paeoni­a
    Äldre 5 Jan 15:08
    #13

    Jaha, det verkar vara ett ganska billigt alternativ att testa. Har hört det mesta men pappaya var nytt!

    Lite kladdigt i hårbotten kanske....

    /Paeonia

  • fru Trul
    Äldre 5 Jan 15:12
    #14
    Paeonia skrev 2008-01-05 15:08:24 följande:
    Jaha, det verkar vara ett ganska billigt alternativ att testa. Har hört det mesta men pappaya var nytt!Lite kladdigt i hårbotten kanske..../Paeonia
    Fick tipset av en vis gammal kines en gång i tiden, å det har funkat skitbra på mig, hårbotten kan ju vara lite bökigt men du kan kanske prova nån dag du är ensam hemma...
  • B & S
    Äldre 5 Jan 23:56
    #15

    OJ!
    jag som tänkte hjälpa till med aloe veran där och så berättar du om någon extra du hade och nyfiken som jag är så kollar jag ju länken!
    Visar sig att min m2b har samma sak som du har på armarna och låren!
    Trodde det bara var en sorts "hud typ"(ungefär som en del är mörkare och andra har rödare nyanser beroende på vilka gener dem har blandat i sig, själv e ja blekfis) han hade men det var visst nåt annat det, har sett denna grej på en till person förrut som jag träffade för ett par år sedan.
    Ja, alltid lär man sig något nytt när man är nyfiken! :D

  • B & S
    Äldre 6 Jan 00:06
    #16

    Intresse av ev en bolero i spetts kanske?
    luftig men ändå gömmande och sedan när det blir mer kväll och alla ialf druckit nåt glas vin och blir luddiga i ögonen och ev slutat ta bilder
    (om det är det är därför du inte vill visa upp på bild el inför andra personer) så kan du ta av dig boleron!
    Själv tycker jag INTE om mina fläskarmar och ska sy mina handskar så höga att dem går upp över armbågen på halva överarmen så blir det "distraherande"....mest fläsk problem för min del och en del finnar på ryggen/axlar som lär få en del smink på sig!

    Jo om du sätter upp det mesta av håret(om du nu har långt/halvlångt) och sedan låter några lockar hänga ner i nacken och precis bakom örat ev nån liten framför örat med för "balans" i looken (el inte beror på stilen lite) så kan du ev gömma några fläckar där.

    ett ex fast lite mer utsläppt än vad jag hade i huvet men ändå bra exempel...kan fästa upp mera och låta några lockar hänga fria.
    www.haircomesthebride.com/images/2006%20Brides/bride-ang2.jpg

  • Siripi­ri
    Äldre 6 Jan 17:42
    #17

    Min 18-åriga dotter har rätt mycket och flera i min familj har samma problem.
    Det som hjälper dem bäst är Aloe Vera. Starka cortisonsalvor hjälper, men inte så bra som just AV. Men det är stor skillnad mellan olika märken, det finns ett fabrikat som vi kommit fram fungerar bäst. Deras salvan - i synnerhet i kombination med Aloe Vera-Juice - är super.
    Jag har rekommenderat detta till två stycken förtvivlade damer med svår psoriasis - och de har också blivit hjälpta! Du kan höra av dig till mig ifall du vill veta märket. Men initialerna är FL och säljs enbart av återförsäljare.

    Lycka till!

  • Liiiza
    Äldre 6 Jan 19:52
    #18

    Min kompis har också stora problem med psoriasis i hårbotten, och hon vurmar för ett shampo från Neccin. Vet att det har många trogna användare, tror det finns trådar om det här på BT. Verkar som det kan köpas här: www.lyko.se/mjall.htm

    Lycka till med allt

  • L 76
    Äldre 7 Jan 20:07
    #19

    Känner igen det där med tunna axelband. jag har "kakor" från armbågarna och ner på underarmen men jag har köpt en klänning med tunna axelband o har gett mig tusan på att få bort fläckarna till bröllopet.
    Ville först inte köpa den ,för även om fläckarna är borta så får jag vita ärr efter dem, men hon som sålde klänningen till mig sa att det är nog mer jag själv som tänker på det än nån annan och det ligger mkt i det. iallfall hos mig, min familj o min blivandes + alla kompisar vet ju redan hur man ser ut....

    för min del blir det kortisonsalvor och kanske solen om den hittar till oss denna kommande våren som gäller. skall dock absolut prova det där schampot.

    Lycka till!

  • konich­iwa girl
    Äldre 8 Jan 10:33
    #20

    Intressant i sammanhanget är faktiskt att min psoriasis blommade ut när jag gifte mig förra gången.

    Jag har visserligen haft problem i hörselgångarna ganska länge men då kom det till framför allt armbågarna, fotknölarna och på ländryggen. Några veckor innan bröllopet kunde jag plocka bort tjocka kakor (ja, ni vet) och var alldeles sårig för att det kliade så mycket. Så stressad var jag med andra ord. Och det hjälpte ju inte med den receptfria hydrocortisonen mer än att det lindrade klådan en del...

    Men vet du L 76, det var absolut ingen som tänkte på det mer än min fd svärmor (hon är lite speciell). Kör på du!

  • moacam
    Äldre 8 Jan 21:06
    #21

    Xm Focus som säljs på hälsokosten tycker jag är jättebra. Vet flera som blivit helt bra men den går kanske inte att smörja i hårbotten.

  • L 76
    Äldre 10 Jan 14:52
    #22

    Jag har provat zona från hälsokosten o det var oxå bra. ganska dyr , men jag smörjer mig hellre med den än kortisonsalvor som tunnar ut huden i det långa loppet.

    kortison använder jag bara i hårbotten och på kroppen om jag behöver få bort fläckarna snabbt...

  • LizaSt­ina
    Äldre 10 Jan 15:06
    #23

    Jag dricker Aloe Vera och äter zink tabletter. Jag har haft kakor på armbågarna och det blev lite bättre av zinken.

  • Paeoni­a
    Äldre 10 Jan 21:40
    #24

    Tack snälla ni för alla svar jag fått, det är helt fantastiskt!
    Jag suger åt mig alla tips och har nu förhoppningar om att vara fri från flagor till den stora dagen.

    Paeonia

  • starfi­sh
    Äldre 11 Jan 17:33
    #25

    jag har hört om en kräm från lush som ska vara bra mot proriasis. men jag minns inte vad den heter....men det går det ju att fråga de som jobbar där:)

  • Äldre 26 Aug 16:10
    #26

    Hej alla glada


     Det finns en hel del schampon på marknaden med olika aktiva ämnen i.


    De flesta av innehåller dessutom bara naturliga ämnen och ger inga biverkningar,


    På t ex www.psoriasishjälpen.se
    finns både UVB lampor och olika psoriasis schampon som jag kan starkt rekommendera.
     
    En behandling av hårbotten med psoriasis schampo bör vara ungefär 2 veckor. Ofta så kommer dock problemen tillbaka och därför rekommenderas det att behandla håret 1-2 ggr i veckan även då man inte har några synliga besvär.
    Kombinera med UVB lampa eller enbart UVB lampa som används i sjukvården (och mjukgörande kräm t ex bioapril)
    Psoriasishjälpen är de enda som jag vet säljer UVB lampor speciellt för hårbotten (med kamfunktion) och andra modeller för övriga kroppen.
    UVB-behandling av psoriasis har använts länge i sjukvården vad jag vet, har själv gått på behandling, men det är ofta krångligt, då man skall åka varje gång och då är lätt att man slarvar och inte hinner med att gå kontinuerligt på behandlingen.
    dag används i huvudsak UVB-rör med ett smalt spektrum runt 311 nm, som ges 2?3 gånger/vecka.
     
    Det är spektrum runt 311 nm som används och det är denna våglängd som
    rekommenderas av läkemedelsverket vid behandling av psoriasis och används av dermatologer, läkare och Psoriasisförbudet vid psoriasis behandling.
    Lampan
    Ha en trevlig färgrik höst.
Svar på tråden Hallå alla med psoriasis!!!!!!