• spanie­n
    Äldre 3 Jan 07:21
    30335 visningar
    60 svar
    60
    30335

    Vem bjuda på möhippa?

    Hej!
    Jag ska gifta mig nu i augusti. Jag har en fråga.

    På möhippan? Ska man bjuda alla kvinnor till den som är bjudna på bröllopet, eller bara de man står närmast?

    Vissa kvinnor som är bjudna på bröllopet är från min blivande mans sida och vissa har jag aldrig ens träffat.

    Så hur gör man?

    Hoppas nån kan hjälpa mig.

    /Erika

  • Svar på tråden Vem bjuda på möhippa?
  • Waerst­a
    Äldre 3 Jan 15:06
    #41

    Aha. Min mamma fyller 44 i år.. jag 26. Visst är det härligt att ha unga föräldrar.

  • Bride in Englan­d
    Äldre 3 Jan 15:10
    #42

    Na det hoppas man val att man inte behover men tyvarr ar det ju inte sa sjalvklart for alla.

    Äntligen är det min tur skrev 2008-01-03 15:01:23 följande:


    Ja det kanske är sant... Mina vänner blir bara glada. Det jobbiga har man ju ältat redan. Så när det är partaj så brukar alla roliga grejjer komma upp. Men det är väl inget jag kanske vill dela med min mamma... Men igen.... Är det vanligt att man själv planerar sin egen hippa??????? Jag trodde man inte skulle behöva bry sig om det.
  • lilltj­ejan
    Äldre 3 Jan 15:11
    #43

    hihi jag fyllde för lite drygt en månad sen 27 å min mamma fyller 45 i slutet av januari... dock har ja inte kunnat börja snacka redigt me henne förens nu då hon förr blev illröd i fejat bara ja bad om pengar till bindor

  • Karis Anneli­e
    Äldre 3 Jan 15:22
    #44

    Det är nog itne vanligt att man planerar sin hippa, men det blir nog allt vanligare att man kanske ger tärnan en lista på vänner "om utifall att", eller se till att hinta till vännerna om vilka man vill ha med. jag kommer göra så iaf, för jag vill inte ha alla kvinnliga gäster där, utan ba tjejgänget! Har då hellre fler hippor,. det lät roligt som ngn föregående här skrev, att ha en hippa med mammor och äldre kan ju bli helball och oväntat skoj!

  • Omorfi­aX
    Äldre 3 Jan 15:28
    #45

    Jag tycker att man bjuder alla kvinnor i "rätt" ålder som är bjudna till bröllopet. Vill de själva tacka nej så är det upp till dem. Jag skulle själv inte tacka ja om bruden inte var någon jag skulle ha någon kontakt med efter bröllopet men oftast bjuder man folk till sitt bröllop som man umgås med, eller?

    Det som är så bra med en möhippa är att man får tillfälle att träffa andra som kommer att vara med på bröllopet och att lära känna brudens andra kompisar. Jag känner iaf inte alla kompisar till mina kompisar.

  • Waerst­a
    Äldre 3 Jan 15:34
    #46

    Jag vill iaf inte ha med min kusiner som är i min ålder eller mina mostrar. Den ena mostern är "bara" tolv år äldre, 37 alltså.
    Därimot så har jag kompisar som är över 40 som jag mer än gärna vill ha med.

  • Zozo
    Äldre 3 Jan 16:34
    #47

    Jag anser att man som brud har rätt att lägga sig i möhippa. Ok, inte att kräva en men det ligger inte för mig att ga och latsas som att jag inte vet nagonting.. Jag och mitt vittne körde samma sak inför vara respektive bröllop: jag fick en lista pa dem hon ville ha med pa hippan och jag visste ju vad hon INTE ville göra; För min del blev det inte sa mycket eftersom hon födde barn precis innan vart bröllop och jag bor utomlands. Man en lista tycker jag är bra att ge; om man nu inte tvunget ska ha den där "överraskningen".

    Vill man sedan bjuda in sjâlv till hippa tycker jag inte att det är nagot fel i det. Det finns ju inga regler för hur en hippa ska anordnas; sa gör det som passar dig bäst.

  • Skottd­agen20­08
    Äldre 4 Jan 08:30
    #48

    När jag gick på högstadiet och skulle ha prov i sexualkunskap var det min pappa som förhörde mig på läxan då mamma tyckte att det där med smådelar i snoåppen det vet han nog bättre än hon.

    När jag var 16 och precis förlorat oskulden med mitt ex. som då var 14 sa min mamma att de kunde köpa kondomer eftersom det kanske var pinsamt för oss i en by på 500 invånare.

    Min lillebror frågade min pappa redan när han gick på mellanstadiet när pappa förlorade oskulden så jo, jag kan prata ALLT med mina föräldrar sedan är det en annan sak om jag vill .


    lilltjejan skrev 2008-01-03 15:11:50 följande:
    hihi jag fyllde för lite drygt en månad sen 27 å min mamma fyller 45 i slutet av januari... dock har ja inte kunnat börja snacka redigt me henne förens nu då hon förr blev illröd i fejat bara ja bad om pengar till bindor
  • Zozo
    Äldre 4 Jan 09:26
    #49

    Min mamma är sjuksköterska sa det har liksom aldrig varit ngt problem med sadan; det är väl snarare hon som tycker att vi är töntiga som inte kan tala om alla inre delar vid frukostbordet .. Errrk!

  • 31 maj 2008
    Äldre 28 Jan 14:57
    #50

    Jag skulle ge en lista över de jag ville ha med på möhippan. Har själv ordnat en möhippa för en kompis, och vet hur svårt det vara att veta om man fick med alla vänner från olika håll. Nu har jag själv blivit hippad av mitt ena tjejgäng, men de hade inte frågat några av mina andra kompisar, vilket kändes märkligt. Resten är inte ett gäng, så jag vet inte hur det blir med dem. Jag hade själv velat att alla mina tjejkompisar fick träffas innan bröllopet.

  • Kirein­a
    Äldre 31 Jan 16:30
    #51

    Min tärna bad mig tidigt i höstas om en lista för att det inte skulle kunna bli så nära inpå själva bröllopet och hippan. (gifter oss i slutet av maj).

    Jag vill gärna ha en möhippa där mamma o svärmor är med. Men inte hela tiden. Vill gärna ha en stund med bara mina vänner också och kunna prata om allt annat som man kanske inte vill diskutera när mammorna är närvarande.

    Jag vill väl iofs inte prata så mkt sex oavsett då jag känner mig ganska obekväm i den diskussionen.

  • Blondi­e77
    Äldre 31 Jan 16:36
    #52

    Varför verkar det som dom alla bara ska ha tjejer på sin möhippa? Jag har 90 % killkompisar och 10 % tjejkompisar så jag för mig är det självklart att det ska komma både tjejer och killar. Jag har iofs en bestman istället för tärna eftersom in bästa vän är just en kille :) Jag tycker man ska släppa lite på gamla förelegade traditioner och bjuda ALLA sina vänner inte bara dom som har "rätt" kön :)

  • 31 maj 2008
    Äldre 1 Feb 08:38
    #53

    Japp, det skulle jag också ha gjort om jag hade haft nära killkompisar, men nu är det så att alla mina vänner är tjejer.

  • jennys­nartfr­u
    Äldre 1 Feb 08:42
    #54

    Min tärna tog det säkra före det osäkra. Hon frågade faktiskt mig vilka jag ville skulle vara med om jag skulle få en möhippa. Jag ville inte ha alla tjejerna med. Jag valde dem som stod mig allra närmast.
    Man behöver inte bjuda in alla kvinnor/tjejer som står på inbjudningslistan

  • Äldre 1 Feb 11:12
    #55

    Man får göra precis som man själv vill o tycker!!

    Var själv på ett bröllop för min sambos kompis o hans sambo...
    Hade väl träffat dem.....ca 5-6 ggr.
    Vi var så klart bjudna på bröllopet men jag trodde inte att jag skulle bli bjuden på möhippan men så förvånad jag blev!!!

    Det blev kanonkul!!! Ju fler man är desto mindre kr behöver var o en av tjejerna lägga ut för sig själv o bruden!!!
    Alla tjejerna var väl inte de roligaste men vi hade himla kul ändå!!!

    Vissa människor har man bara träffat i vissa sammanhang o det är lätt att man stoppar in dem i olika fack. De kanske är världens partypinglor när de bli bjudna på möhippa!!! :)

    Lycka till!

  • 8108
    Äldre 1 Feb 11:39
    #56

    Jag hoppas att mina tärnor frågar alla kvinnliga gäster i "rätt ålder" alltså i mitt fall alla utom mamma, svärmor sambons moster, faster, farmor och mormor.


    Blondie77 skrev 2008-01-31 16:36:56 följande:
    Varför verkar det som dom alla bara ska ha tjejer på sin möhippa? Jag har 90 % killkompisar och 10 % tjejkompisar så jag för mig är det självklart att det ska komma både tjejer och killar. Jag har iofs en bestman istället för tärna eftersom in bästa vän är just en kille :) Jag tycker man ska släppa lite på gamla förelegade traditioner och bjuda ALLA sina vänner inte bara dom som har "rätt" kön :)
    Hade mina bästa vänner varit killar hade jag säkert vela ha dem med, men alla mina kompisar är tjejer och vi är ett stort och typiskt "tjejgäng"
  • Juni20­08
    Äldre 6 Feb 10:19
    #57

    jag kommer att ge lista till mina tärnor på vilka tjejer jag vill ska vara med på hippan.

    Jag vet att skulle jag inte göra det så skulle det bara bli dom som just dom känner.

    Jag har räknat ihop till 20 tjejer. Men skulle mina tärnor välja så kanske det skulle bli 10.

    Jag vill ju att alla mina kompisar ska få vara med.

  • Eve of Eden
    Äldre 5 Mar 19:07
    #58

    Hmm.. nu fick jag något att fundera på. Jag är en av 5 tärnor och har börjar spåna lite inför min kompis möhippa. Rent spontant hade jag tänkt att det bara skulle bli vi tärnor, bruden och ev hennes mamma. Men nu kanske jag måste höra med henne om det är fler hon vill ha med, vet ju att det är vi som är tärnor som är hennes närmaste vänner och det kommer bli ett mindre bröllop, men det kanske vore schysst att bjuda in fler så kan de själva avgöra om de vill hänga på eller inte.

  • Brud 080823
    Äldre 5 Mar 19:23
    #59

    Kan man bara ge en lista till någon? Tänk om de inte har tänkt ge mig någon hippa? Pinsamt då Men jag tror att min bästa vän kommer fixa det, för jag har sakt hur jag inte vill ha den och då har hon bara skrattat ett elakt skratt och sagt vi får se..jag har mina planer!!! Det låter inte så lovande

  • Bride in Englan­d
    Äldre 7 Mar 13:08
    #60

    Jag gav en lista till min syster ifall att, hon sa ingenting till svar sa jag har ingen aning om hon har tankt pa nagot eller inte. Hon bor i Sverige och har inte sa stora mojligheter att komma over sa vi far se om det blir nat

Svar på tråden Vem bjuda på möhippa?