• Swimsuit

sambos och lån HJÄLP

Jag och pojkvännen planerar att flytta ihop. För att få en sån lägenhet vi verkligen vill ha skulle vi behöva ta en miljon var i lån. Vid en förstsa anblick på boendekostnad per månad kändes det ok, men nu känns det som att jag - om jag ska betala ca 3000 mer i månaden än jag gör i nuläget - kommer gå miste om hela min "guldkant" med shopping, resor etc. och dessutom inte kunna spara ett öre. Min kille tjänar ca 3 ggr mer än mig. Ändå vill jag allra helst att vi ska äga lika mkt av bostaden, men det är nog inte möjligt. Om han står för, låt säga, 75 procent av lånet till lägenheten och vi får klara pappar på vad som gäller vid en separation (då borde han väl rimligtvis få ut mer pengar, eftersom han satsat mer från början) - kan det vara en bra lösning? Hur gör man då med hyran? Är det vettigt att vi delar fifty - fifty eller ska jag bara betala ränta och amorteringar på "min" del? Jag blir helt snurrig av det här! Hoppas någon förstod hur jag menade...

• Svar på tråden sambos och lån HJÄLP
  • 17jan2009

Om jag inte misstar mig så spelar det ingen roll vem som har betalat vad vid en eventuell separation. Som sambos "delar man lika" på bostaden och bohaget som man har skaffat för att ha tillsammans.

Om det är det du vill undvika måste ni skriva väldigt noggrannt vad som istället ska gälla. Trots att man skriver sådana separata avtal är det inte nämligen alltid att de gäller "över" sambolagen. Är det väldigt viktigt borde ni kanske gå till en jurist för att få hjälp att skriva avtalet.

Jag och min sambo pratar mycket om ekonomi just nu eftersom han har jobbat ett tag nu medan jag fortfarande är student. Vi resonerar så här: om vi ändå har tänkt leva våra liv ihop så spelar det ingen roll från vem av oss pengarna kommer. Vi kommer att ha en viss mängd pengar ihop och det är oviktigt vem det är som har dragit in varje tusenlapp. Just nu betalar han alltså lite mer av våra gemensamma kostnader eftersom han tjänar mer.

Kanske är inte ni redo att tänka så än om ni inte har bott ihop tidigare. Men kom ihåg att oavsett vem som köper lägenheten så ska den delas lika om ni separerar.

• Swimsuit

Fler åsikter, snälla! Hur funkar det om man tar olika mycket i lån? Min nya fundering är att jag kanske kan se till att äga i alla fall 1/3 av lägenheten och betala 1/3 av räntor och amorteringar. Kan det vara en lösning?

• Trisen

Jag och min sambo betalar lika mycket på lånet fastän han tjänar en hel del mera än jag. "Hyran" betalar vi turvis. Vi har skilda brukskonton men sparar på samma. Detta funkar bra men vi är trygga i vår relation och om ni inte riktigt är det ännu så kanske ett alternativ vara att bo på hyra ett tag först för att se om ni verkligen passar ihop?

Om ni däremot verkligen vill köpa så tycker jag att du skall ta dig en verklig funderare på din syn på pengar. Du vill betala lika mycket men då försvinner din guldkant på tillvaron? Av detta förstår jag att ni inte delar på pengar eftersom han som tjänar mera inte kan ge dig den guldkanten? Men då måste du ju bestämma dig om du vill lån och lägenhet eller guldkanten? Det går nämligen inte att kombinera, tro mig! Vi har en bra ekonomi (jämfört med många) och jag har inte köpt ett ända klädesplagg förra året som jag VILLE ha, bara sånt som jag behövde. Allt som blir över efter lån går till spar, för vad händer om ngn blir sjuk eller skadar sig? Då måste det ju finnas pengar. Försäkringsbolag i alla ära men de pengarna kan man inte "leva" på om ngt händer...

Sedan skrev du att din andel skulle vara 1 miljon och du skulle betala 3000 kr/månad. 3000 kr med eller utan ränta? Oberoende så kommer detta ta en lååång tid att betala av och ju längre tid desto mera ränta. Måste ni dessutom verkligen ha en 2 miljoners lägenhet? Man kan inte börja med det man VILL HA, man måste börja med det man har RÅD MED!

Menar inte att vara elak på något sätt men jag vill bara att du tänker igenom det här noga innan du skriver på något papper. Här på BT så kan man drömma och alla är positiva och stöttande. Jag tycker bara inte man får glömma verkligheten. Men detta är ju bara min åsikt...

Och stort GRATTIS till att ni tar steget och blir sambos :)

• förhoppningsis

Sambolagen är dispositiv, det betyder att ni kan avtala bort den. Istället kan ni välja att göra precis som ni vill bara ni skriver ett avtal om det där det framgår att det ska gälla över sambolagen. (Behöver inte stå men är bra)
    Sen kan ni göra som ni vill, fördela kostnaderna hur ni vill bara ni kommer fram till något ni tycker känns bra.
    Kan äga den till olika delar, eller göra på annat sätt.

Jag och min man kör på systemet att vi totalt betalar lika mycket på lägenheten, men vi lånar olika mycket pengar. Jag betalar räntor och amorteringar på min bit och han på sin. Delar på månadsavgiften.

• förhoppningsis

Trisen
    Nu vet jag inte var du bor och var TS vill bo men i Stockholm där jag bor får man inte många kvm för 2 miljoner...

• BlivandeFruJohansson

Vi delar på allt här hemma. Lägger pengarna på ett gemensamt konto som vi betalar lånet på huset & alla räkningar. Sen sparar vi tillsammns med.. Ska vi leva ihop resten av vårt liv vill vi dela på allt i livet!

• Mitziemoe

Vi tog hela vårat lån tillsammans. Vi ser det inte som att vi har varsin ekonomi utan det vi får i lön båda två är våra pengar tillsammans.

Kolla med din blivande sambo hur han tycker att ni ska lösa det hela.

Grattis och lycka till!

• Trisen

förhoppningsis
    Det har du helt rätt i! Det varierar ju verkligen massvis beroende på var man bor/vill bo. Men då hon skrev "en sån lähenhet vi verkligen vill ha" så fick jag bara en känsla att det finns billigare alternativ...

• förhoppningsis

Trisen
    Det ligger det iof något i...

Swimsuit
    Glömde... jag och min man är gifta och har helt separerad ekonomi med ÄF och allt. Funkar perfekt för oss!! Däremot delar vi upp de gemensamma kostnaderna % efter inkomst.

• Mirri

Jag tycker att det är viktigt att ni pratar igenom detta med ekonomin. Om han tjänar mer än dig tycker jag det känns rimligt att han betalar större procent. Jag och min sambo har inte gemensam ekonomi men vi betalar olika mycket beroende på hur mycket vi får in varje månad. Det känns viktigt att båda och inte bara den som tjänar mest har pengar kvar vid månadens slut just till "guldkanten".

Svar på tråden sambos och lån HJÄLP