• helgabritta

Måste man ha dessertvin?

Vi ska ha glass/parfait till efterätt
    och nu sitter vi och diskuterar om vi ska
    ha dessertvin?
    Jag och min sambo tycker det är konstigt/onödigt
    att ha vin till efterrätt...
    medans andra vi diskuterat säger att det är ett måste...
    Vad tycker ni??

• Svar på tråden Måste man ha dessertvin?
  • ~vinterbrud~

Håller med Konichiwa girl och september22 - huwa för att servera rödvin till efterätten (urk!)
    Självklart ska man ha dessertvin. Poängen med mat och vin är ju att smakerna ska lyfta fram varandra.

• konichiwa girl

Bride in England: Hm, ja, jag är intresserad av matlagning och vin och hur mat och vin påverkar varandra, jag tycker att smakkombinationer är spännande, så det är klart att jag bryr mig! Man behöver inte servera någonting till efterrätten, men jag skulle absolut inte förstå varför man väljer att servera ett vin till som smakar surt och metalliskt i kombination. Då skulle jag heller avstå vinet.

Varför skulle man inte kunna ersätta ett par flaskor rödvin (som ju ändå skulle gå åt till desserten) med lika stor mängd dessertvin (som är lika dyrt och komplementerar det man äter), om man nu nödvändigtvis vill servera dryck till? Vid en middag brukar man väl inte supa till direkt, så nog lär ju folk märka vad desserten smakar. En enkel tumregel är att vinet ska vara sötare än desserten, annars smakar det som sura vinbär - och det är väl inte trevligt?

Här kan du läsa mer om hur smaker påverkar varandra:
    www.systembolaget.se/MatochDryck/MatchaDryckOchMat/matcha_dryck_ochmat.htm

Här kan ni läsa mer om dessert och vin:
    receptfavoriter.se/mat-recept-vin/vin-till-dessert-sott-vin-dessertvin.-muscat-tokaji.html

• Zozo

TS - grejen är att ett vanligt rödvin till en söt dessert kan göra att bade desserten och vinet smakat blerk, och det vill väl inte nagon?! Jag har faktiskt heller aldrig varit med om att man serverat det till desserten. det brukar antingen vara ett speciellt vin (oftast sötare) eller en demi-sec champagne (som är sötare än vanlig brut) eller kaffe och avec.

• Bride in England

konichiwa girl: Joda klart jag forstar att du tycker det ar viktigt om du ar intresserad av det - men jag tycker inte att TS bor fa radet att hon verkligen bor servera dessertvin da de allra flesta faktiskt inte bryr sig sa mycket om det.

Det dar med smaker o sa verkar valdigt intressant, men jag star fast vid att folk brukar ha druckit sapass mycket nar desserten kommer att de inte kommer att tanka pa hur vinet smakar till desserten. Fast det kanske bara galler i England, dar drick-kulturen ser annorlunda ut? I don't know...

• Lucia05

Det är absolut inget nödvändigt med dessertvin. Min erfarenhet säger mig att det är ytterst få som dricker sitt dessertvin.
    Godare med kaffe & avec sedan efter middagen.

• Zozo

Bride in England.. Jag skulle säga att de allra flesta bryr sig! Men det beror ju pa hur man är och hur ens vânner är! Jag menar inte att man maste vara spretande-lillfinger-noga med nagon fin vinsort men inte heller servera fel vin till fel mat. jag säger som nagon ovan - da hellre inget vin alls! Men jag tycker det skulle vara knepigt att servera trerätters utan nagon dryck alls till efterrätten.

• Bride in England

Zozo: Hade jag betalat pa en restaurang hade jag vantat mig att fa ordentliga smakupplevelser, men gar jag pa brollop struntar jag i sant. Hoppas o tror att de flest tycker detsamma.

• Nataluskan

Måste ...ja enligt ettikettsregler.

Vi ska ha rysk rosa champange till tårtan

• Fejs

inget måste, man kan lika gärna ha likör eller kaffe till...

• konichiwa girl

Bride in England: Jag tycker att ska man servera en dryck till desserten, ska man antingen servera ett vin som passar desserten, eller kaffe och avec. Man MÅSTE alltså inte servera nåt till desserten alls! Men ska man nu servera någonting tycker jag att man bör servera antingen kaffe eller dessertvin, inte ett vin som antagligen smakar urk tillsammans med desserten.

Nej, jag förväntar mig inte någon större smakupplevelse när jag går på bröllop, men de flesta som gifter sig vill väl bjuda på mat och dryck som smakar bra, mig veterligen. Och ett rödvin som passar maten passar inte nödvändigtvis desserten (i synnerhet inte om det är en glass). Varför ska man servera fel vin till fel mat? Det är ganska okunnigt och ignorant, hellre då inte servera någonting alls.

Jag tror att folk ska vara rätt fulla om de inte bryr sig om hur vinet smakar till efterrätten (varför ens servera efterrätt då, då borde de ju inte kunna känna smak i överhuvudtaget?)

• Ann242

Hejsan!

Jag är redan gift, men hänger kvar lite ändå. Jag ville bara lägga till i debatten att jag aldrig varit mycket för rödvin, men slottsfrun, där vi hade festen, tyckte absolut att till desserten (bröllopstårtan i vårt fall) ska det serveras dessertvin. Nu i efterhand kan jag bara säga att hon hade så rätt! Hon rekommenderade La Salle, och det var det vi köpte. Så himla gott ihop med tårtan! Så oavsett vad folk säger så kan jag skriva under på att det verkligen var en smakupplevelse ihop och jag är så glad att jag inte valde att fortsätta med rödvin, då det hade smakat blä ihop.

Mvh, Ann

• förväntansfullbrud

Det är er dag och festen är för er. Ni ska ha det så som ni vill.

• glaader

Klart ni inte behöver. Vi ska inte ha ngn alkohol...känns bra!

Svar på tråden Måste man ha dessertvin?