• helgabritta

Måste man ha dessertvin?

Vi ska ha glass/parfait till efterätt
    och nu sitter vi och diskuterar om vi ska
    ha dessertvin?
    Jag och min sambo tycker det är konstigt/onödigt
    att ha vin till efterrätt...
    medans andra vi diskuterat säger att det är ett måste...
    Vad tycker ni??

• Svar på tråden Måste man ha dessertvin?
  • EdLi

Skall ni ha kaffe till tårtan senare kan det bli mycket kaffe så någon dryck till efterrätten måste man nog ha, vet inte vad man skulle välja istället för desertvin... Vi provade vår bröllopsmeny igår, hade ett portvin till efterrätten (frosen cheescake) märkte att det inte går åt mycket, är väldigt sött så det blir bara lite småsmuttande.

• tolonta

Ett "måste" är det väl inte, men ska man ha en traditionell tre-rätters middag så bör man ju servera något även till desserten... Och som sagt, blir det kaffe (och ev avec) till tårtan senare, så är ju det mer eller mindre uteslutet... Och något annat alternativ vet jag inte heller om...

• helgabritta

vi hade nog inte tänkt servera kaffe...utan snarare inget
    alls.
    Ja menar hur många tycker egentligen om dessertvin??
    O andra sidan går det ju inte åt så mycket så rent ekonomiskt
    spelar det ju kvitta..när man tänker efter :)

det är väl o andra sidan ganska vanligt att man istället
    för dessertvin kör samma rödvin som till huvudrätten...??

• tolonta
    helgabritta skrev 2008-01-01 13:10:07 följande:
    det är väl o andra sidan ganska vanligt att man iställetför dessertvin kör samma rödvin som till huvudrätten...??
    ??? Aldrig råkat ut för det, de trerättersmiddagar jag har varit på har det varit dessertvin, svårt att hitta ett rödvin som matchar smaken på både huvudrätten och efterrätten. På de student-tillställningar jag varit på har det istället varit kaffe och avec till efterrätten. Det är de enda två varianter jag varit med om...
  • Lina_K

Hoppas verkligen du serverar kaffe efter maten.
    Har varit på bröllop där vi inget kaffe fått. Gästerna avvek nästan till förmån för lokala puben bara för att få i sig kaffe efter maten.

• helgabritta

nu blir det dessertvin..känns som det är enklast så :)

Och ja....en slät kopp kaffe eller te blir det efter
    maten...det kommer o dröja säkert två timmarn innan
    vi får tårta nämligen så det kan nog bli jobbigt för
    en del annars :)

• Bride2be2008

De brollop jag har varit pa, har de aldrig serverats dessert vin. Utan de har antingen blivit fortsatt pa fyllning av vinet, eller sa har de serverat champange/mousserande till desserten, da alla tal holls till/innan desserten.

Dessa brollop agde dock rum i England.

Vi hade tankt nagot liknade, kanns lite onodigt med dessert vin.

• september22

tycker absolut att man ska ha dessertvin. Vi hade ett mousserande dessertvin på vårt bröllop och alla älskade det. Tror det heter Prunotto, finns som beställningsvara på systemet, passar till det mesta.

• konichiwa girl
    helgabritta skrev 2008-01-01 13:10:07 följande:
    vi hade nog inte tänkt servera kaffe...utan snarare ingetalls. Ja menar hur många tycker egentligen om dessertvin??O andra sidan går det ju inte åt så mycket så rent ekonomisktspelar det ju kvitta..när man tänker efter :)det är väl o andra sidan ganska vanligt att man iställetför dessertvin kör samma rödvin som till huvudrätten...??
    BLÄ! Nej, herregud, gör inte det. Om vinet inte passar kommer det att smaka skit. En söt efterrätt gör nämligen att vinet blir mycket surare, så sött ska paras med sött.

Jag tycker personligen att dessertvin är fantastiskt. Jag serverar alltid dessertvin till desserten och kaffe efter middagen. Det finns utmärkta desserviner som inte kostar särskilt mycket (till exempel Muscat d'Alexandrie, eller utmärkta Moscatel de Sétubal som båda är ganska billiga), och man dricker mindre av det än vanligt vin. Dessutom kan kombinationen vara en killer! Det enda vinet jag kommer ihåg från mitt förra bröllop var faktiskt desservinet (det smakade som flytande honung, mums!)
  • Bride in England

ojojoj vad manga verkar vara noga med vad som serveras osv...

Jag tycker inte det spelar det minsta roll! Varfor kan man inte servera samma rodvin till efteratten som till maten?? Vid det laget har val alla hunnit fa i sig sa mycket att de inte bryr sig om vinet ar lite sotare eller inte iallafall. Dessutom ar ni val inte ute efter att fa betyg for maten ni serverar utan att ha ett trevligt brollop?! Jag hade gett sjalva den i om jag inte fick dessertvin till efteratten, o de som bryr sig om det pa mitt brollop borde inte vara dar overhuvudtaget.

Svar på tråden Måste man ha dessertvin?