• 2008-08-09

Bestman/Marsalk?

Sitter och skriver på placeringslapparna. Har skrivit förnamnen på allas, men på tärnans och våra så skriver vi även tärna/brudgum/brud ovanför namnet.
    Nu till frågan. Jag har alltid sagt bestman (tycker marsalk låter konstigt att säga..) men vad ska jag skriva på hans lapp? EGENTLIGEN är det ju marsalk det ska stå...bestman är väl något amerikanskt..
    Problemet kommer ju även att komma i gästpresentationen, vigselprogrammet m.m.
    Hur hade ni gjort? Kallat det bestman iaf och skita i när/om kommentarerna kommer att det är fel?

• Svar på tråden Bestman/Marsalk?
  • Pumpkin

Jag skulle definitivt ha skrivit marskalk, för gifter ni er enligt svensk sed så är det just det han är. Men det är ju vad jag hade gjort

• ~vinterbrud~

Jag skriver också marskalk, såvida ni inte kör anglosaxiskt bröllop där pappan går in med bruden och bestman står framme vid altaret tillsammans med brudgummen.

Förövrigt så tog det mig ett antal månader att förstå att det heter marsKalk (alltså med ett "k" mitt i ordet) och inte marsalk, som det uttalas. Hann dock rätta till detta innan alltför många människor sett mina stavfel i trycksaker och på vår hemsida

• 2008-08-09

Haha heter det marsKalk? OJ det hade jag faktiskt aldrig hört!
    Jaa...jag är inte riktigt övertygad om hur vi ska göra...men det kanske får bli marskalk ändå då..
    Alltså vi gifter oss ju inte enligt anglosaxisk sed MEN om jag får för prästen kommer jag iaf att gå med min pappa in i kyrkan.

• 2008-08-09

har bestämt oss för att använda marskalk trots allt. TUR att man fick veta den rätta stavningen med andra ord!

• Pumpkin

Bra val! Och ja, det var ju tur att du/ni fick lära er det innan

• blivandefrularsed

Vi benämner honom marskalk, säger inte bestman....

• MaddeW

Vi säger bestman. Vi tycker det låter bättre + att jag går med min pappa i gången.

• 2008-08-09

Men OM jag nu får gå med min pappa in, kan det väl ändå inte göra något att killen kallas marskalk?
    Eller är det liksom:
    Gå med pappa in- bestman
    Gå med sambo in-marskalk

Anledningen att jag vill gå med pappa in har ju inget att göra med anglosaxiska seden.

• BlivandeFruJohansson

Ja vill/ska gå in med Pappa. Vi säger Bestman..

• Pumpkin

I Sverige heter det marskalk och därför heter det marskalk, oavsett om pappa leder fram dig eller inte. Man kan inte gifta sig anglosaxiskt i Sverige, man gifter enligt svensk sed i Sverige. Däremot finns det präster som accepterar att man "lånar" saker från den anglosaxiska vigselseden.

2008-08-09 skrev 2007-12-29 22:15:50 följande:
    Men OM jag nu får gå med min pappa in, kan det väl ändå inte göra något att killen kallas marskalk?Eller är det liksom:Gå med pappa in- bestmanGå med sambo in-marskalkAnledningen att jag vill gå med pappa in har ju inget att göra med anglosaxiska seden.
  • 2008-08-09

Äh vi går emot så många seder i vårt bröllop så vad spelar det för roll om vi kallar han marskalk även om jag går med pappa?! Älskar ju att vara lite "udda"..

• Pumpkin

Som sagt, det spelar ingen större roll, han är marskalk ändå

• MaddeW

Spelar väl ingen roll. Jag går med pappa för att jag vill det. & vi kallar bestman för bestman istället för marskalk för att vi vill det.
    Gör som ni själva tycker är bra!

• 2008-08-09

Börjar "vänja" mig mer och mer vid ordet marskalk..
    Det blir ju egentligen lite konstigt också om vi andra kallas brud, brudgum och tärna också kommer det helt plötsligt en på engelska!
    Haha, ja vilket huvudbry man kan få över ingenting egentligen!

• sahlena

Jag gick in med pappa.. Och vi skrev bestman i våra program. Ingen sa nåt om det..Gör som ni vill.Lycka till!!

Svar på tråden Bestman/Marsalk?