• Miss Blue

Försegla kuvert med sigill??

Har hört så mycket om att lacksigill går i tusen bitar när man skickar via Posten, att det ska finnas något slags sigill utav vax som håller bättre??
    Har ni några tips??
    Funderar på att försegla våra kuvert med inbjudningar med ett silversigill (stämpel har jag redan).

• Svar på tråden Försegla kuvert med sigill??
  • Ab fab

vi förseglade inbjudningarna med ett sigill. Jag köpte lacket i Göteborg, på Papeterie. Det var en lackstång med veke och tydligen skall det vara lite mjukare. Vad jag vet så höll sigillen även i posten

• Miss Blue

Ok...undrar om det finns där jag bor (Sörmland), liite långt att åka till Götet..
    Panduro kanske har (postorder)..ska kolla! Tack för tipset!

• Pingi

En sak du kan göra är att gå till postkontoret och be dem stämpla dem för hand och sedan be dem lägga korten i lådan till den manuella sorteringen så slipper du två av maskinerna som annars tar sönder sigillet. Var bara trevlig mot postkassörskan och förklara varför så brukar de kunna göra underverk.

• pysselmaja

Ljunggrens papper i Gamla Stan i Stockholm har en sorts lack som är "flexibelt". Har inte provat själv men en vän som gifte sig i somras använde det till sina tackkort (även vi fick ett) och det hade fungerat alldeles utmärkt. Sigillet på vårt kort är intakt och går att böja utan problem.

Vet inte var i Sörmland du finns men om du ringer till dem kan de säkert ordna något. Här är hemsideadressen iaf:

www.ljunggrenspapper.com/

• Miss Blue

Tack för tipset om Ljunggrens papper!
    Min svägerska bor i Sthlm och hon har pratat om den butiken tidigare, vi har bara inte kommit iväg dig än!

• Kirsto

Det finns ett plastbaserat alternativ som kallas sigillvax eller faux wax på engelska. Det håller! Det blir inte riktigt lika blankt, men däremot är det ju finfint att det är snyggt när det kommer fram. Finns i stavar som passar en limpistol (kolla upp storleken) och kan köpas bl.a. på Panduro. Supersmidigt att använda limpistolen när du ska göra så många! ett annat tips är att göra sigillen på ett smörpapper, och sedan limma fast dem på korten/kuverten så riskerar du inte att sigillen blir fula.

• Miss Blue

Aha låter som en bra idé!
    Jag pratade med en butik här i min stad (som säljer typ pyssel- saker som Slöjddetaljer/Pandoro), de hade inte hört talas om ngt annat än lackstång...inte update precis..

Kirsto skrev 2008-01-02 11:41:26 följande:
    Det finns ett plastbaserat alternativ som kallas sigillvax eller faux wax på engelska. Det håller! Det blir inte riktigt lika blankt, men däremot är det ju finfint att det är snyggt när det kommer fram. Finns i stavar som passar en limpistol (kolla upp storleken) och kan köpas bl.a. på Panduro. Supersmidigt att använda limpistolen när du ska göra så många! ett annat tips är att göra sigillen på ett smörpapper, och sedan limma fast dem på korten/kuverten så riskerar du inte att sigillen blir fula.
  • Kirsto

Miss blue: Alla kan förstås inte ha koll på ala pysselprylar (det finns ju ett gäng...), men just sigillvax tycker jag är rätt viktigt numera när posten stämplar sönder det gamla hederliga lacket. Är du hos svägerskan i Stockholm kan du garanterat hitta sigillvax på panduro (kungsgatan, Hötorget) och Skapa hobby (hornsgatan, mariatorget). Matton kan också ha! Ljunggrens papper har också, men inte i det praktiska limpistolsformatet.

• Miss Blue

Nä det är klart, men det är väl ingen nyhet att det finns vax?
    Men det tar väl tid innan en småstad blir uppdaterad??
    Japp ska försöka få till någon dag att åka till Sthlm och kolla upp det.
    Men det borde väl finnas i "stång" och inte bara till limpistol? Annars måste jag köpa en limpistol oxå..ska kolla upp det!

• Kirsto

Miss blue: Ah! Du, har panduro limpistoler för 39:- så köp en! De gör livet myyyycket lättare för sigillmakare. Annars köper du på stång från ljunggrens i gamla stan. Ang. småstad är jag mer inne på linjen att det beror på butiksägaren än staden om man är med på vad som händer eller inte.

• Miss Blue

De ringde faktiskt från "pysselbutiken" här i stan igår..
    De hade letat bland sina grossister men inte hittat något med vax. Däremot nämnde hon oxå om limpistolerna från Panduro, men de visste inte om den varianten var hållbarare än vanlig lackstång...

• Kirsto

Miss blue: Jamen då försöker de ju iaf! De till limpistoler från Panduro har jag använt, och de höll genom postens julkortshantering. De blir liksom "sega", och bryts inte som lack gör.

• Miss Blue

Okej, då får det nog bli såna. Jag vill så gärna ha ett sigill

• Kirsto

Det kommer att bli jättebra, Miss Blue!

Jag försöker komma på hur många sigill jag fick ut av ett 6-pack från Panduro... Kanske 30? Inte mer iaf tror jag. Det går åt en hel del om man säger så... Ska du göra väldigt många (tänker på de andra trycksakerna som tackkort t.ex.) kan det löna sig att beställa på ebay. Tänk på att beställa en storlek som passar din framtida limpistol i så fall.

• Miss Blue

Nu har jag beställ en limpistol samt ett 6-pack med sigillstång hos min lokala butik (så slipper jag frakten hos Panduro). Det gick på 148kr, överkomligt tycker jag eftersom jag säkert kommer att använda den till mer än just inbjudningarna. Dessutom ingick det 2st limstänger till pistolen!
    Tack så mycket Kirsto för alla dina tips!!!!

• Kirsto

Miss Blue: De nada. Lycka till med ditt skapande!

• gustafmatilda

Ska ner på stan och kolla efter limpistolen på Panduro hobby nu. Låter som en vettig grej, vore trist om sigillen blev förstörda på Posten. Vi kommer dock inte segla kuverten, utan på själva inbjudan - så länge pappret inte förstörs när man bryter sigillet, måste testa det innan jag gör alla och det är försent! =)

Svar på tråden Försegla kuvert med sigill??