• rosarosen1

När föräldrarna inte kommer överens

Suck, det är så jobbigt när mina föräldrar inte riktigt kommer överens med mina blivande svärföräldrar. Det handlar om att två av mina kusiner kommer att vara 9 och 5 år vid bröllopet och jag vill egentligen inte ha med barn, men mina övriga kusiner är i min ålder och dem kommer jag ju att bjuda. Om jag inte bjuder mina yngre kusiner kommer det att bli tjafs från deras föräldrars sida vilket kan leda till bråk och ovänner för livet, typ. Min svärföräldrar tycker absolut inte att vi ska bjuda de små, min sambo tycker inte heller det. Mina föräldrar tycker att det är självklart att vi ska bjuda dem eftersom mina övriga kusiner kommer. Medan jag vet inte alls. Inga små barn vill jag ha med, men hur gör man när det är kusiner. Jag vet att det blir stora problem om jag inte bjuder dem, mina föräldrar blir nog oxå väldigt besvikna på mig. Samtidigt som jag känner press från mina svärföräldrar och min sambo. Shit, jag blir tokig.

• Svar på tråden När föräldrarna inte kommer överens
  • Skottdagen2008

Vi bjuder alla åldrar från 0 - döden, men ni kan dra en tydlig gräns vid t.ex. 18 år eller så för att det serveras alkohol och för att ni vill ha en riktig fest och att ni inte tycker det är lämpligt att småbarn är med på "alkoholfester". De brukar de flesta tycka är OK. Annars prata med barnens föräldrar direkt och skit i andras åsikter.

• Paeonia

Svårt men de är ju inte jättesmå direkt.De borde i den åldern kunna sitta både stilla och tysta under vigseln. Jag jämför med mina barn som är 6 och 9 och de klarar restaurangbesök och kyrkbesök utan problem. Nioåringen sjunger i kyrkkören och lillebror får vackert följa med på hennes uppträdanden. Han tycker inte det är kul men han uppför sig när vi väl är där.

Det är väl igentligen du och din sambo som måste i slutändan vara överens om hur ni vill ha det. Sen får dina och hans föräldrar acceptera vad ni nu bestämmer.

Jag personligen har inte haft en tanke på att inte alla barnen i släkten och bekantskapskretsen och de är många, inte ska få vara med. Jag litar på att föräldrarna till de minsta tar ut dom om det inte går. Dom är nu när jag räknar lite snabbt ca 20 stycken och den minsta kommer vara 1,5 år när vi gifter oss. Men det är ju så som vi vill ha det.

Prata med sambon och försök er emellan komma fram till hur ni vill ha det.

Lycka till!

• tonårsmorsa

Har tre förslag:

1. Barn är med hela kvällen
    2. Barnen får vara med under vigseln, men inte mer.
    3. Barnen är med under vigsel och middag, men får sedan åka hem.

Kanske ni kan kompromissa och hitta ett alternativ som alla blir nöjda med, tänker då främst på dig och din sambo. Föräldrarna får nog lov att acceptera att denna dag är er och då är det också ni som bestämmer. Självklart kan det vara bra att ni ändå lyssnar till deras synpunkter.

• rosarosen1

Tack för era svar. Vi har väl haft lite funderingar på att de kan vara med under vigseln, vem som helst får väl lov att komma till kyrkan ändå. Ärligt talat så tror jag att föräldrarna till mina kusiner inte vill ha med dem på festen, men det kan man ju inte ta för givet. Det värsta är att jag och föräldrarna till kusinerna (min morbror och hans fur) har tidigare tjafsat om ngt liknande. Vi skulle anordna en fest ihop och de ville inte ha med min mosters dotter för hon var 17 år då. Vilket jag tyckte för jävligt eftersom det var en kusin, alla andra ksuiner fick komma, och dessutom är hon ju min morbrors systerdotter. Min moster var väldigt upprörd för att hon inte blev bjuden och innan hon visste hur det låg till så fick jag all skit. Det slutade med att jag drog mig ur hela festplaneringen. Det är ju j-vligt snyggt om jag kommer nu och säger att min morbrors ungar inte får komma för de är för små, men alla andra kusiner får komma. Jag går helt emot vad jag sa för några år sedan vid den där planerade festen. Och detta kommer min morbror ihåg, det är jag helt övertygad om och givetvis kommer han att dra upp detta. Det är då jag är rädd att det blir problem, bråk och andra tråkigheter.

• MaddeW

När de är 9 resp 5 så anser jag att de är barn och får då endast vara med vid vigseln.
    Hade det bara varit en 17-åring (beroende på kontakt etc) så hade den fått komma (även om den är minderårig)

Jag har själv ett barn på 1år som INTE ska vara med vid middag/festen (endast i kyrkan). Mina syskonbarn på; 2, 3, 7 & 17 får inte heller vara med (bara i kyrkan) för får de komma så har jag en mängd kusinbarn och alla kompisars barn som ska vara med så det blir enkelt: inga barn alls.

• MaddeW

Gör som ni (du & din blivande) vill. Strunta i föräldrarna. Vill du väldigt gärna bjuda dina små kusiner så får din blivande man acceptera det.
    Låt er inte påverkas av andra på denna punkt. Det verkade ju som om ni inte vill ha barn alls... varför ändra sig?

• rosarosen1

Nej, ni har nog rätt. Jag vill inte ha med barn på bröllopet och inte min sambo heller. I kyrkan får de givetvis vara med men sen vill jag faktiskt inte att de kommer. Det blir inte lätt att ta denna diskussionen men jag får stå på mig och hoppas på det bästa. Håller tex. inte med min mamma som sa att jag var minsann bara 6 år när jag blev bjuden på min mosters bröllop. Det var deras val, vi gör ett annat val.

Svar på tråden När föräldrarna inte kommer överens