• rosaälvan

irriterad på svärmor!!

Åh jag är så arg på min svärmor just nu, här i veckan pratade min m2b med henne och hon var sjuk med feber så hon sa då att vi kanske inte kunde träffas den 23, va? undrade jag har du pratat med dina föräldrar om att vi ska komma dit dan innan julafton.
    nej det har jag inte svarar han då hon antar väl bara det.
    så lät det hemma hos oss i tisdags, jag sa till m2b att jag hade inte tid att åka någonstans dan innan julafton vi har massor att förbereda innan hela familjen dyker upp på julaftons förmiddag. Det hade ju varit trevligt att bli tillfrågad överhuvudtaget om vi vill komma. det är ju inte så att vi inte har försökt att få dem att komma på julafton hem till oss men de vill hellre vara hemma själva.
    Förstår mig inte på det och att sen förvänta sig att vi ska packa in 3 små barn i bilen för att åka till dem. de kan komma till oss istället anser jag. men m2b vågar inte säga det till sin mamma så nu ska vi dit iallafall imorgon. jag vill verkligen inte kan jag strunta i det??

• Svar på tråden irriterad på svärmor!!
  • Strawberryhoney

Men åk inte.
    Min svärmor förväntar sig också dit oss på julafton igen.Hon har redan frågat som alla jular.
    Jag sa att vi får se om vi kanske kommer på jullunch.
    Jag skulle inte orka åka dit för det blir ju hennes rutiner då osv vilket jag inte orkar med med 2 barn nu då den ena är bara 8 månader också. Visserligen bor hon nära men ändå. Nej jag kan tänka mig jullunch men inte en hel julaftonskväll iår igen ifjol var den hos hennes syster och då hette det att vi äter tidigare så kom till kl 15 och vi äter efter 16 tiden fölr barnets skull... Men det gick ändå till 17 om inte över... så näpp jag köper det inte i år klockan blev sent ändå.

Och jag vill skapa mina egna jultraditioner i vårat hus och inte varje år måsta åka iväg.

• Suniz

Strunta i att åk!!! Om din M2b inte vill/kan säga ifrån så kan han åka dit själv!! Så kan han bestämma om han ska ta med sig ungarna eller inte,,, det är upp till han.
    Jag har liknande problem med min svärmor.

• rosaälvan

hm..det skulle vara skönt om man kunde slippa detta med svärmödrar. Det konstiga är att jag från början uppskattade henne väldigt mkt men nu är det som om allt har förändrats.
    med varje barn har jag känt mig mer och mer irreterad på henne.

Dessutom har det blivit ännu värre sen vi flyttade. tidigare bodde vi med ca 10 min promenad till dem men vi köpte ett stort hus i somras så nu bor vi 50 min bilresa ifrån dem. Skönt måste jag säga men det är så tråkigt att hon inte kan vara glad för vår skull.

Det första hon yttrade om huset när hon såg det var negativt och trots att vi bott här ett halvår har jag fortfarande inte hört en enda positiv kommentar undantaget när hon sa att tapetrna vi hade satt upp i vardagsrummet blev fina.

Trots att vi som sagt har bott här ett halvår drygt har de bara varit här 2ggr och svärmor en gång utöver hon skulle prompt vara med på Lucia på dagis vilket totalt hämmar oss från att prata med andra föräldrar och lära känna någon på orten. Men m2b säger inte ifrån.

vi har däremot varit hos dem åtskilliga ggr. de förväntar sig alltid att vi ska komma till dem.

oj.. det blev lite långt men jag har så mkt som måste komma ut.

• Blomsterbrud

rosaälvan
    Det kan ju inte bli enklare, ni har tre små barn som ni vill ge en lugn och trevligt jul.
    Är släkten intresserad av att träffa er får de masa sig till er, punkt slut...
    Vi har barnen varannan jul och de åren barnen är hos oss får släkten komma till oss för vi har oxå långt att åka annars, och julafton ska barnen får vara hemma och inte åka runt.

Lycka till.

• 2008-08-09

Vi har inga barn men tycker ändå det är för jäkligt att vi alltid ska behöva åka runt till alla, som att det är vår jobb bara..
    Även i år var väl tanken då att vi skulle åka till svärmor dagen innan julafton, men igår när hon ringde så föreslog jag att hon kanske skulle komma till oss istället, så kunde vi bjuda på något osså byter vi klappar.
    Det tyckte hon var en utmnärkt idé! Hon har ju förmodligen aldrig hört förslaget förr bara...

• rosaälvan

Blomsterbrud det är precis det jag känner. Och jag blir ledsen över att de inte ens kan tänka sig att komma hit på julen.
    Jag undrar om det har med att göra att hon inte vill lämna över till nästa generation om ni förstår vad jag menar. Att hon är fast i det gamla fortfarande.

Och dessa undanflykter, föregående år har de alltid skyllt på att m2b farmor är för dålig vi måste ta hand om henne då hon varit med dem över julen och visst är hon dålig men hon vilar ju titt som tätt och nog kunde de ha kommit enn halvtimme timme för fika på julafton. Detta år är hon inte hos dem för att hon inte längre orkar åka någonstans och vi trodde verkligen att i år kommer dom. men nej.. Istället för att fira jul med sin son och sina barnbarn sitter de hellre ensamma hemma. Jag förstår det inte.

Och tyvärr känner jag igen det från min egen farmor och farfar även om deras egna anledningar har varit andra.
    Min pappa "tvingade" dem att komma på julafton när vi var små men sen pappa dog tyckte de att de inte behövde komma nåt mer vare sig på julafton eller födelsedagar.

har fortfarande inte bestämt mig om jag ska åka med. Jag har en enorm lista på saker som måste göras och om jag åker med lär jag få vara uppe halva natten för att få halva gjord samtidigt som jag inte vill att det ska bli sämre i förhållande till svärföräldrarna. Barnen kommer säkert att undra varför jag inte följer med och m2b kommer bli ledsen på mig....

• Blomsterbrud

Hos oss åker de gamla med rullator och brutna lårben, utbytta höftleder osv
    Det är inte så hemskt som det låter, de åker för att de vill.
    Mormor typ 85, lägger sig ett par gånger under julafton, det har ca 1 timma att åka för att komma till oss, näsa år behöver de inte åka så långt utan vi till dem, men sen brukar de komma juldagen eller nåt igen fär de vill träffa barnen.
    Var svårt för min mormor att lämna över hon som alltid haft julafton, mammas uppväxt och tills jag var typ 25-26 och tog över, alternerat med min mor nu då mormor inte orkar längre.
    Men du kan lita på att hon envisas med att göra sina köttbullar fortfarande

• 2008-08-09

Haha det där är ju lite roligt faktiskt. Spelar ingen roll vart vi firar jul så MÅSTE Janssons frestelse vara gjord av min mamma och köttbullarna av min mormor, det bara är så!

• lilltjejan

karlar å deras mammor

jag längtar tills vi får barn, då får bannemig släkten komma till oss istället så vi slipper flyga runt på sjuttioelva ställen...

• Gumman81

Jag vill bara säga några saker att min svärmor är den bästa man kan ha.
    Sen så brukar vi vart annat år först vara och fira jul hos mina föräldar tillsammans med min bror och syster me familj. vi börjar klockan 14.00 sen efter tomten har varit där så går vi hem till min svärmor och firar jul där.
    Och nästa år när min syster har jul så är vi jul en annan dag hos min svärmor.
    Va glad över att dom vill träffas under julen.
    Det finns ju dom som inte har någon och som sitter ensammna.
    Prata efter jul och se om ni kan komma på en bra lösning, gör det inte nu när ni är upprörda.
    GOD JUL PÅ ER

• rosaälvan

åh det handlar verkligen inte om att jag inte vill träffa dem på julen. det vill jag men jag hade velat få en inbjudan eller bli tillfrågad om vi vill/kan komma. det har vi inte fått eller pratat om alls.
    de har bara prompt tackat nej till att komma till oss men att vi ska till dem anser de vara självklart.

Tyvärr ser det ut som jag åker med min m2b sa att det skulle kännas konstigt om jag inte gjorde det.

Tack för stöttande ord. och skönt att vaet att inte bara jag har det så..
    kram på er och God Jul!

• Nanna3000

Nu har jag inga barn och inga andra som ställer liknande krav, man jag kan inte hjälpa att undra hur ni ska göra nästa år? Om ni alldrig säger ifrån så kommer ju inget att ändras och ni fastnar i en ond cirlkel som om man har otur slutar på psyket. Jag vet hur svårt det kan vara att säga ifrån, men problemet kvarstår ju?

• Fillifjonka80

Strunta i det, varför vara henne till lags. Din karl borde tuffa på sig lite tycker jag, är han fortfarande mammas pojk?? Näe, han borde väl ha blivit en man vid det här laget.

Lycka till!!!

• 20080301

Jag hade aldrig åkt. Innan jag fick barn for vi överallt men sen när dom kom så slutade vi. Alla var välkommna till oss men aldrig i livet att jag skulle släpa ut ungar den dagen dessutom är ju alla paket till dom

• PennyJenny

Jag tycker att om det är problem med mannens familj så får han ta upp det och är det problem med kvinnans familj får hon ta upp det. Sedan får man göra upp i sin egen familj om hur man ska se på saker och ting. Ni måste ju ha en gemensam linje på hur ni ska förhålla er till sånt här och hur ni ser på erat julfirande, födelsedagar, semestrar osv.

Sätt dig ner och prata med din blivande om hur ni ska göra framöver med sånt här. Hur ni ser på att kommunicera med era respektive familjer. Vems är ansvaret? Att bara skylla på svärmor/svärfar tycker jag ofta (säger inget om hur det är i just erat fall dock) är en ganska enkel utväg. Det är deras fel typ. Men många gånger så handlar det om att man aldrig reder ut vilka förväntningar som finns och vilka önskemål som man har lust att uppfylla osv. Och det måste man ta ansvar för, tillsammans som ett par.

Om din blivande inte redan ser på er två som ett team så är det dags att han börjar göra det. Han har lämnat sin gamla familj och börjat en ny med dig. Och hans främsta lojalitet bör ligga i er nya familj, inte hans gamla. Och det är hans uppgift att förklara det och få sina föräldrar att förstå det, inte din. Men först måste ni som sagt komma överens. Sätt er ner och prata om det i förväg om ni kan. Om ni inte kunnat det, sätt er ner så fort problemet dyker upp. Räkna inte med att någon ska förstå av sig självt eller räkna ut något på egen hand, ingen är tankeläsare.

• MsSandra

Alla skapar sina egna traditioner.. det är bara upp till envar att se till att det blir så. Många gör saker av vana.. men det är egentligen aldrig ett bra skäl till något.. man ska göra saker för man vill (eller måste av något allvarligt skäl).

Redan innan jag och min sambo flyttade ihop sa jag att den dagen jag träffar någon och flyttar ihop med denne.. så kommer jag vara hemma på jul.. punkt slut! Jag vill skapa mina egna traditioner.. vill känna mig trygg i tillvaron.. vill få saker att bli på mitt sätt liksom (behöver absolut inte vara perfekt.. men mitt eget)...

Nu har vi firat två jular ihop i vårt hus och jag rubbar mig inte därifrån sista månaden innan jul haha..

Har sagt att det är helt okej om han VILL åka till sina föräldrar över jul osv.. kräver inte att han ska tycka o tänka lika som mig ju. Skulle vara tråkigt utan honom.. men samtidigt ska ju inte jag välja åt honom..

Men som sagt senaste två åren har det varit "alla är välkomna som vill komma men vi stannar hemma... julfirande" hos oss.. :)

Så nöjd!

Hoppas julen förflöt lungt trots allt och att du/ni är nöjda o glada

MVH Sandra

Svar på tråden irriterad på svärmor!!