• Oms

    Nu har jag gjort det igen..... del 7

    Telemarkgrrl skrev 2008-01-08 15:56:29 följande:
    Alltså ibland blir man ju gråtfärdig på sig själv. Jag har ett problem i ett program på jobbet och jag vet att jag hade samma problem för ett par månader sen och jag vet att jag ägnade DAGAR åt att hitta lösningen och jag vet att jag hittade den. Men nu minns jag den inte längre.
    skrattar inte åt dig utan av igenkännande - sådär är man när man e gravid o ammar helt fruktansvärt jobbigt när man äntligen kommit på en lösning på ngt , jag menar man har ju inte världens snabbaste hjärnkapacitet direkt (vilket oxå jobbigt - är ju van att vara snabbtänkt och har nu itne varit det på ca 9-10 mån - jättejobbigt även om resten av familjen har jättekul åt det
  • Oms

    Anne - billigt m naglarna åååh det vill jag oxå ha, alltså för ina fötter framförallt de där naglarna hr sett bättre ut kan jag säga (och fötterna med, herregud vilken påfrestning för foten en graviditet är)

    ang tränign, hur vanlgit är det där du är? tränar både kvinnor o män eller bara män av lokalbefolningen?

    hur har du det i övrigt? mkt påjobbet? hur länge är denna tjänst?

  • Oms

    Anne - ja jag passar på, har lilla flickan i bärsjal och sitter på soffkanten gungandes fram o tillbaka för att hålla henne nöjd o satt laptopen på bordet framför mig och skriver på - det går sådär men viljan är stark!

  • Oms

    Muffinsen - ang knä så ska du itne göra några ensidiga belastningar, inga hopp, vridningar eller snabba rörelser.
    Att Chykla är jöttebra sålänge du sitter ned och inte cyklar för fort utan motstånd ( ingen spinning alltså)

    stå även på balansbräda på de benet du har ont i och känn efter vart det gör ont och hur oliak rörelser påverkar det, men försiktigt, du vill itne vrida till knät.

    sen finns det vissa strykeövningar du kan pröva på men då måste du veta vad som e fel först

  • Oms

    muffinsen - säger som Anne, självklart är simning jätttebra , glömde helt bort det då det inte är ngt jag själv gör

    Anne - ja men då låter det som du har fått lite perspektiv på tillvaron ändå, kanske ett steg närmare det här m familjebildning än vad du var i somras på tapas restaurangen

    nu håller liten å o vakna, tror det e matdags igen så nu kan jag inte skriva mer... men jag kan läsa

    tjingeling

  • Oms

    Vickan - jag har helt glömt bort att svara på ditt förslag om att komma til mig o laga middag! shit vad trevligt det skulle vara då! men jag tackar nej denna gång, maken kommer hem ifrån Gambia på tisdag och jobbar sen kväll varje dag till fre em och dottern åker till pappa på fredag så det är första dagen som bara vi 2 (3) får bara vara... Han har redan uttryckt önskemål om kvällen... så tack men nej tack!

    men du, jag bor kvar o e föräldraledig till 1 aug så kom m fler förslag!

  • Oms
    viktualia skrev 2008-01-17 19:41:42 följande:
    ta en lagom mängd vatten - typ 5 dl. lägg i kanelstång, en bit ingefära och några hela nejlikor. Sjud på låg värme i ca 10 min. Drick! ev med honung i.
    se där - julteét's recept ute på cirk igen
  • Oms

    Anne -

    Jag älskar citrusfrukter och har under 10 års tid druckit citronvatten i tid o otid - tyvärr fungerar det inget bra när man ammar men sen så! citrus ÄR bra för kroppen!

    Zoz- jag joinade familjeliv dagen efter plusset tror jag det var, ville ha lite info samt babbla m dem som var i liknande situaiton - dvs ha barn samma måand som mig. det var ett bra drag, vi skrive fff frekvent i "vår" tråd Oumie var sen nästa som fick veta samt mamma, min moster (mamma var där när vi berättade) och sen M's mamma och lillasyster (hon som var här i somras), tror jag sa ngt till de i v.10 sen var det väl här inne tror jag och sen vänner och sist jobbet och då i v.14.

  • Oms

    nu är Mathlida 7½ vecka och nu börjar jag bli trött på att inte kunna gå o lägga mig samtidigt som min man utan när jag går o lägger mig går han upp o går till jobbet... min lilla dotter är hopplös - hon ska INTE sova på natten! hon vill bara vara vaken då och kolla läget och vara nära o o äta o mysa etc etc... se mellan 7- 17 ungefär sover hon med avbrott för mat o blöjbyte var 3-4 timme...

    men snart så är hon 2 mån och då ska jag börja "kura" som det kallas, dvs på ett konsekvent sätt få barnet att förstå skillnaden mellan natt o dag och finna trygghet i att sova och somna om själv!

    i övrigt så tuffar livet på, stra dottern börjar bli nervös för de nationella proven som kommer nu i vår, hela nästa vecka har de tema på det så då ska de få gör tidigare års prov mm. M har kommit hem ifrån sin resa och är nu åter i jobb 10h/ dag och jag o Mathlida springer på läkarbesök hela tiden... förhoppningsvis är måndag sista dagen på VC för att lägga om mitt snitt ( har gått 2ggr/ vecka sen lucia) och för foten så är det bara ett besök kvar nu och då ska jag hämta ut mina specialgjorda fotbäddar och nya superbra walkingskor så att jag kan komma ut och gå utan värk i hälsenan *längtar*

    nu har lite somnat på pappas bröst och han sover han med ser jag, hoppas hoppas att vi kan lägga henne i sängen och atthon sover vidare - hon behöver det har varit vaken och snuttig sen kl 18.30...

    jag gillar barn man jag måste säga att det e skitjobbigt när ens privata tid försvinner och ens privaliv blir lidande bara öfr a ungen e såå envis, man blir lite sne då faktiskt. jag menar, sover hon som hon ska så är allt bra, då hinner jag m o städa, sitta här, prata i tfn etc etc men annars får man hela tiden välja och det e inte lätt, känns som om jag alltid gör fel val på ngt sätt...

    jaja, ovver and out

  • Oms

    har precis lagt ifrån mig en mätt liten tjej... har hunnit äta frukost samt varit på toaletten men det e oxå allt coh kl är 16.30... igår sov lillan på em och sen från 22.30 till 02.30 problemet var bara att vi inte sov då, det var så skönt att få lite vuxen egen tid utan några barn (stora tjejen hos pappa)men det betalade sig sen för kl 02.30 vakande liten o var vaken till 07.00 då hon somnade på mitt bröst o vaknade sen 09.00 igen och var hungrig, åt och somande om 10.45 och då gick jag o la mig i sängen och fick sova till 13.00 och sen var det dags o amma igen...

    Muuuuuuh! * japp känner mig som en ko - ser ut som en oxå har massor av magar *

    maken har tvättstugan och lagar maten, nu är han o hämtar ut ett paket på posten sen ska han förbi basketen innan det e dags för kyrkan kl 18.00... fullt upp alltså!

    Vi har blivit sjuka oxå allihopa utom lillan än så länge, vet inte vem som smittade vem o när då alla omkring en är sjuka men vi har ont i halsen hostar, snuvar etc, hoppas hoppas att lillfia klarar sig för sjuka spädbarn som ammas är nog bland det värsta som finns!

    sitter o oroar mig över räkningar - denna månad är inte kul, bara stora dottern kostar 5.000kr för sina aktiviteter, månadsmärke etc etc och sen har jag blivit tvungen att köpa nya dyra walkingskor som man gjort fotbäddar till pga min hälsena som jag pajade här i november och då har vi dessutom mkt mindre att leva på nu så det känns inget kul alls... vet inte hur det ska gå ihop...

    nu ska jag surfa vidare... tjingeling

    *vinkar till sjuka Anne och jag vet hur du har det! krya på dig!*

  • Oms

    Tjena tjejer!!

    hur e läget med er då?

    lillskruttan sover brevid mig på soffan, stora tjejen är hos en kompis och maken är på väge hem ifrån jobbet och jag har för en gångs skull lite mer tid vid datorn än vad jag har haft sen lite föddes!

    Jag har haft influensan förra veckan (inte kul) och n är Mathilda dålig... som tur är så sover hon mkt och kan därför ligga brevid mig utan att orka protestera, pga febern så är hon slö o rör sig inte så mkt att hon spyr hela tiden -ngt bra i det dåliga så att säga.

    puh!... jag håller på o läser ikapp... började ngn stans runt sida 40 för att inse att jag läs o komentart till sida 60 eller så, jaja, det var kul att uppdatera mig iaf

    är på sida 92 nu men MÅSTE bara kommentera Zozo -

    herregud vad läskigt m maken!!! shit! men vilka opedagogiska läkare som skrämmer upp dig sådär?! hur mår han nu? är allt bra? har han slutat röka? om inte annat så tala om för honom att passiv rökning kan vara en dödsfälla för bebisar och att om inte förr så bör han sluta då.

    Sen vad jag gjorde för 10 år sen... jag hade nyligen börjat på mitt arbete (samma företag som idag men inom annat område) och skolat in min 2-åring på dagis, jag var tillsammans m dotterns pappa o förhållandet var ff bra.

    nu ska jag läsa vidare lite till

  • Oms

    ok! nu e jag ätligen klar m läsandet!

    Tubbies - bra att du sa ngt till personalchefen, tycker alltid att man ska var ärlig med sånt där, det behöver ju inte vara en psykopatchef utan bara en väldigt plump o osmidig chef som inte har getts en chans att bättra sig.

    Zozo - illamåendet eskalerar för många veckorna innan det slutar, har ju m hormonnivåer o göra. V.13 brukar de flesta vakna upp en dag och vara fria från det iaf - hoppas det gäller dig med!

    Vickan - grattis igen till husköpet!! kul att ni äntligen landat o gjort slag i saken. sen att huset e långt ifrån ett hus jag ens skulle titta på (gillar inte sockerbitshus o hus utan uteplats tycker att det eopraktiskt när man har barn) ja det spelar ju itne dig ngn roll, vet att vi tycker oliak om hus . Ser att du har mkt på jobbet - låter ju jättekul ju!!

    Jag skulle oxå vilja jobba mkt med ngt kul men inte på bekostnad av min familj så det får vänta i ytterligare 20 år iaf till dess ska jag försöka hålla ställningarn gentemot min chef - men det blir inte lätt - nu är det nya direktiv på jobbet har jag fått höra via mail, många är såå stressade över de ökade kraven, får se hur det e när jag börjar i augusti igen...

    Anne - när du kommer hit så hojta till - jag e gärna med o tråddejtar!! fast inget trångt matställe denna gång, jag kommer m bebis som inte vill vara i barnvagn alltför länge.

    Muffins - känns det bättre m pluggandet nu? ar sett att det varit lite jobbigt o motigt ett tag, har du bra kontakt m din handledare?

    Msk - kul att allt e bra m dig o att sambon e tillbaka! håller tummarna för ett höstbröllop då är ni boendes på ön nu eller? såg nåt om att du ska ner till Lund och han ska jobba i Malmö, temporärt eller permanent?

    Sis! long time! jag har läst ditt senaste mail men inte svarat kom jag på nu, jag skriver tillbaka snart!

  • Oms

    nu verkar lillskiten vakna igen så då tog det slut för denna gång då...

    men tjejer, jag tråddejtar gärna ngn dag om vi alla är friska - bara så att ni vet kan även tänka mig spontanmöten, ngn promenad här o där osv

    tjingeling!

  • Oms

    tubbies- jackan är sååå du, jag gick faktskt bara in på jackor o sen elvine och mina ögon drogs sen till denna - så du ser, ävem om den e rutig så är vi nu flera som säger att det e du, haha

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 7