• Canta

Barn på bröllop

Hej alla!

Jag ver att jag nu kommer att reta upp vissa med detta inlägget.

Min kära mamma ringde idag och berättade att min kusin ska ha barn och det tycker jag är super kul. Men nu är det så att hon ska föda i maj och vi har bröllop i juli.

Jag och min sambo har redan innan vi fick reda på detta att vi inte vill ha barn på bröllopet. .

Försöker förklara för henne att vi vill inte det. Och då svara hon med sitt nähä....då kommer inte din kusin,
    Nä det är ju tråkigt men så får det bli, svarar jag
    och hon muttrar jaja

Som sagt jag tänker inte vika en tum. Det är mitt bröllop.....hehe vårt och det är jag och min m2b som betalar ca 85% på bröllopet. Och vi vill inte ha barn där.

Varför är det så svårt att förstå?

• Svar på tråden Barn på bröllop
  • mysifer

det är ju klart upp till er att bestämma hur ni vill ha ert eget bröllop! å andra sidan så skriver många i trådarna på samma tema som finns här att de gör undantag för barn som ammas, vilket i så fall skulle innebära din kusin i det här fallet.

• Tooticki

Kanske kan ni göra ett undantag för barn som ammas? Tråkigt för din kusin att missa ditt bröllop. Ibland får man välja sina strider...

• Canta

Vi har inget sådant tillägg om amande barn. Med inga barn menar vi inga barn.....

Tråkigt att folk inte kan respektera

• Canta

Detta handlar inte om en stid. Detta handlar om ett val vi har gjort för för 6 mån när vi börja planera.

• AnnaochHenrik

Tror också att de flesta som ska ha barnfritt gör undantag för så små barn, eftersom de ju inte gärna kan lämnas bort till barnvakt,det är ju trist om din kusin ska missa ditt bröllop pga detta...
    Är det både på vigseln och festen ni känner att det ska vara helt barnfritt? Kusinen kanske kan se till att någon vaktar bäbisen utanför under vigseln, och så kan han/hon få följa med på festen när det ändå är stoj och stim och en bäbis knappast stör så mycket?

• lycklig med stort  L

jag tror de respekterar detta men nu är de själva så upprymda över att de ska bli föräldrar. Jag tror att du kommer att få ett underbart bröllop även om din kusin har sin baby med sig för allt kan man inte planera och helst inte särskilt barn. Skulle de väntat med att skaffa barn tills efter ditt bröllop?
    Är bara lite nyfiken..

• Trettondagsafton

Canta

Om ni inte vill ha barn med kanske ni ska fundera över att inte bjuda din kusin alls. Nu har jag i och för sig inga barn, men om jag blev bjuden på ett bröllop och hade en 1-2 månader gammal baby som jag inte fick ta med så skulle jag självklart fundera över varför jag överhuvudtaget blivit bjuden.

Risken finns att din kusin inte fattar att barnet inte får komma (många räknar nog inte nyföddas som barn när de definierar begreppet barnfritt) och tar med det ändå. Att bjuda in och påpeka att barnet inte får följa med blir ungefär som att säga "den här festen skulle du ha kunnat gå på om du inte haft barn"...

Hur ställer du dig till att barnet är med men att det är i ett annat rum med någon som din kusin valt och som vaggar vagnen, övervakar etc., dit mamman kan gå in och amma? Om du kan tänka dig det tycker jag att du kan erbjuda kusinen detta annars skulle jag nog fundera över att inte bjuda kusinen alls.

• Miss Sunshine

Tycker det verkar helt orimligt att din kusin ska behöva lämna bort en två månaders baby! Håller med ovanstående inlägg. Jag har inga barn själv men hade blivit ytterst förolämpad av din hårda attityd och definitivt tackat nej till ditt bröllop.

• Äntligen är det min tur

Canta

En liten fråga? Varför vill ni inte ens ha ammande barn med?

Det är ju trots allt lite skillnad på en 2 månaders bäbis o en 3åring....

• Trettondagsafton

Jag glömde säga att du självklart har all rätt att välja bort barn på ditt eget bröllop, men att jag nog skulle fundera över om det är läge att bjuda kusinen överhuvudtaget då.

Jag har själv valt att inte bjuda en släkting från en annan stad som har tre småbarn. Anledningarna till detta är många, men en av dem är att jag tror att han skulle ta med sig barnen även om vi skrivit i inbjudan att bara barn under 1 år är välkomna (den yngsta är precis ett år på bröllopet och de andra 7 resp. 5,5 år). Jag har alltså gjort det enkelt för mig för att slippa tjat och slippa förklara mig.

Svar på tråden Barn på bröllop