• lollan82

vad är skillnaden på marskalk och bestman?

jag kanske är coco haha men ja vad är skillnaden?

• Svar på tråden vad är skillnaden på marskalk och bestman?
  • Akvavit

Lägger in svaret från den andra tråden:

Marskalk är brudgummens stöd när brudparet går in tillsammans och marskalken och tärnan går in efter dem.

Best man är brudgummens stöd enligt den anglosaxiska seden då brudgummen står och väntar vid altaret med sin best man.

Brudnäbb är de eventuella barn, både flickor och pojkar, som går för bruden/brudparet upp för altargången.

Så best man och marskalk är I PRINCIP samma sak, men beroende på vilken sed du väljer att följa i kyrkan kallas de olika saker.

• Mirri

Bestman kan man ju lägga till är hedersmarskalken om man har flera. (Det finns "groomsmen" också) Det är som "maid of honor" , hederstärna, om man har fler tärnor. Det är för att någon bör ha huvudansvaret för att allt flyter på om man har flera tärnor och marskalker.
    Som jag har förstått det var det också bestmans ansvar att gifta sig med bruden om brudgummen rymde så välj noga om ni följer den traditionen

• Hannisen

Vi hade en MAN of Honour och en bestWOMAN, kanske inte traditionellt va, men ett perfekt sätt för oss att lägga in vår egna syn på livet i de gamla traditionerna. Det är ju traditionellt att Bestman har hand om ringen, och det ville vi att vår väninna skulle göra, i hennes bukett fanns ringarna från/till oss båda. Och vi ville inte kalla dem för tärna och marskalk bla. eftersom de också var våra vittnen (borglig vigsel utomlands) och den engelskspråkiga titeln säger så mycket mer, de är ju våra bästa vänner förstås!
    Jag trodde dessutom att tärnan och marskalken enligt tradition ska vara ett par, har jag fel?

• Akvavit

Hannisen,
    Så vitt jag vet har det aldrig funnits någon koppling att tärna och marskalk ska vara ett par. Däremot finns ju en åsikt om att tärnan ska vara ogift, men i vårt fall struntar vi i det.

Svar på tråden vad är skillnaden på marskalk och bestman?