• Jenniecarlsson

Måste man ha festprogram?

Vi kommer ha ca 50 gäster (om alla kommer) och kommer att hålla till i en bygdegård nära kyrkan. Vi kommer att ha buffé samt en dj som spelar på kvällen. Behöver man ha festprogram då och vad ska man i så fall skriva? Hur gör ni och vad skriver ni?

• Svar på tråden Måste man ha festprogram?
  • Nessan

Det beror lite på vilka inslag ni vill ha på festen. Vill ni ha lite allsånger är det ju lämpligt att samla dem i ett festhäfte.

Vi hade i vårt lite "ordningsregler" (på skoj), några sånger, lite om hur jag och maken träffades. Vårt värdpar hade fixat så vi hade fått svara på frågor och gissa vad den andra svarat på samma frågor för att se hur väl man känner varann, dessa svar var också med i häftet. Lite citat om kärlek och bilder klämde vi in här och var där det passade.

• MajoJonas

Måste, det måste man väl inte. Men många har det. Vi ska ha det, just för att vi vill att gästerna ska kunna få lite info via den, utan att de behöver fråga eller bara sitta och vänta på att det snart ska ske något, eller om det ska ske något.

Vi ska också ha allsång och så, då är det perfekt att lägga in sångtexterna i häftet som var och en får.

Men alla gör som man själv vill!

• Mirri

Förutom det "vanliga" med allsång och ordningsregler och lite om oss kommer vi ha barn med på vårt bröllop och har passat på att lägga in lite för barnen där också.
    Och om man ska ha lite bordsplacering som vi och alla kanske inte känner varandra kan det vara skönt att ha något att hålla i och titta på innan man blivit varm i kläderna och konversationen kommer igång.
    Vi kommer också lägga in lite information om varje gäst så de som inte känner varandra får en kort presentation av dem de inte vet vilka de är och kan klura ut vilka de har till bordet och så...
    Vi tycker det är kul men det är klart man inte måste ha om man inte vill!

• MajoJonas

Ja exakt, samma här. Vi ska också skriva lite kort om var och en av gästerna, gärna roliga saker. Sånt som kännetecknar som de är som personer eller om de gjort något roligt.

När jag var på bröllop i somras kände jag att det var skönt att ha något att titta i när det blev tyst och man inte pratade med sin granne. Då kunde man sitta och skratta lite om det som stod i festprogrammet.

• lystroll

jag ska inte ha nåt fest program!
    vi har ett litet intimt bröllop på ca 40 pers, och känner inte att vi är i behov att ett festprogram!

• girl in love

Klart att du inte måste ha ett festprogram. Bröllop har hållits i tusentals år utan festprogram så det går nog bra för er att köra utan

• blivande fru Granquist

visste inte ens att man skulle ha festprogram... har visserligen aldrig varit på bröllop så mitt blir det första... men nu när jag e runt å läser om allt man ska fixa får jag PANIK!

• bruden08

Vi har bjudit 87 personer och vi ska ha festprogram men det hade jag haft o bvi hade varit 10 personer också. Personligen tycker jag att det hör till men det ör ju upp till var och en förstås .

Vi har har haft sångprogram på midsommaraftnar när vi bara varit 8 personer och det har inte känns överföldigt trots så få gäster.

• 26maj2007

om du går in på vår hemsida kan du ladda ner vårt festhäfte och se hur vi gjort.

Det var mycket uppskattat.

• Zozo

Vi hade inga allsanger eller lekar eller sa i vart, men vi gjorde ett ända eftersom sa fa personer kände varandra. Vi var bara 30 och gjorde därför lite utförligare beskrivningar med nagon rolig anekdot om varje person, med foto. Det var vâldigt uppskattat.

Svar på tråden Måste man ha festprogram?