• Nessan

    Uppsaltråden fprtsätter......

    (Lägger mig i, jag är faktiskt i Ua för närvarande så...)

    Är inte detta en arg gubbe?
    :-|

  • Nessan
    viktualia skrev 2007-12-06 13:18:01 följande:
    Äntligen är det min tur - en smygläsare ger sig tillkänna.... jag har just också röstat på din pappa! Häftig insats!!Smygläsaren som gift Uppsalabo i förskingringen smyger ut igen....
    Åh, så bra att jag läste detta. Kikar in i tåden emellanåt jag med, Uppsalabo som jag är, och tack vare viktualias inlägg såg jag 'äntligens' inlägg om tomteomröstningen. Nu har också jag röstat på din tomtefar!
  • Nessan

    Äntligen är det min tur - Synd att inte din pappa vann tomteomröstningen i Uppsala, men jag hoppas att ni fortsätter med ert fina arbete ändå! Det betyder mycket! Kram och God Jul!

  • Nessan

    Hejsan Uppsalatjejer!

    Om drygt en månad är det dags för Bröllopsmässa i Uppsala. Det kanske ni redan visste om, men om nån har missat det påminner jag om det här och nu, så kan man gå å längta lite till slutet av mars!

    SÖNDAGEN 25 MARS 2007 KL 11-17 på Norrlands är den iaf!

  • Nessan

    Hmmm, ser nu att det ju för tusan står 2007 på datumet jag kopierade och klistrade in!!?! Men det brukar vara kring det datumet varje mars, så det kanske blir den 22/3 i år? Det borde ju bli av iaf...

  • Nessan

    Jo, jag har varit och besökt dem alla tror jag!

    På HeFa fick jag inte hyra, för jag var tydligen för kort (163 cm). Blev lite stött av det faktiskt, för jag har aldrig hört nåt liknande innan. Det måste väl finnas många fler brudar i min längd? Men jag fick prova en hel del köpeklänningar iaf, och hon hjälpte mig både på och av med dem och tog villigt foton ur alla möjliga vinklar åt mig.

    Atelje Champagne testade jag några klänningar, men de var svåra att få så mkt hjälp av. Stog och ropade ett tag vid deras dörröppning till personalutrymmet. Slutligen kom en tjej ut...och går rätt för bi mig och börjar syssla med annat och ignorerar helt att jag vill ha hjälp. Detta plus allt negativt jag läst om dem här på BT gjorde mig tveksam till att vilja köpa klänning där.

    After Six provade jag aldrig nån klänning. Hittade inget som var min stil där. Min make hyrde sin frack där. Mkt överkomligt pris tyckte vi och hjälpsamma var de med. Han fick hämta ut fracken en månad i förväg pga deras sommarsemestrar.

    Mäster Arnes var jag ett tag inne på att köpa från. De hade inte mycket i brudklänningsväg hemma visserligen, men kunde ta hem allt i sina kataloger. Jag fick en pärm jag fick kika i och sedan hjälptes vi åt att hitta en klänning i butiken som liknade det jag fastnat för som jag fick prova så jag fick känna på modellen iaf.

    Hmm, finns det några fler här i centrala Ua...?

  • Nessan

    Ahh, just ja. Den butiken har jag ju också varit in och provat i(den vid forex alltså). Där får man inte prova brudklänningar på lördagar om jag inte minns fel. Då vill de ta hand om andra kunder och inte ha brudar som tar upp en massa tid och plats, så gå en vardagkväll om du har möjlighet.

    Jag testade en klänning där och hon var med hela tiden för de verkar vara mycket rädda om sina klänningar. Hon lade ut ett lakan i provrummet först tex. Hon hade massa olika (fula) klackskor man fick prova till klänningen för att känna på den i ett par skor. Man fick inte fota där dock.

  • Nessan

    Vilken typ av klänning är du ute efter, äntligen? Jag hade helt fastnat för en viss typ av modell efter ihärdigt surfande efter bilder på internet, men kunde inte hitta något liknande i någon av dessa affärer. Det hela slutade med att jag skickade bilden på min drömklänning till ett företag i Kina som sydde upp den billigt åt mig. Det var visserligen en chansning, men den passade perfekt då den kom, och blev åtskilligt mkt billigare än att köpa eller hyra klänning.

  • Nessan

    Jag beställde från Kanacca, det var ca ett år sedan. Jag blev jättenöjd. Jag skickade ju som sagt en bild på en klänning som de inte hade (men de hade en modell som påminde om den jag ville ha, varför jag kände mig ganska trygg med att de kunde fixa den iaf). Jag började med att maila lite med dem och fråga om möjligheterna att beställa och vad det skulle kosta osv. Det blev ganska många mail, för jag ville vara övertydlig med hur jag ville ha den med tanke på att engelskan ibland var lite knackig i de svar jag fick. Där jag hittade bilden fanns också en deskriptiv text på engelska om vad klänningen var gjord av osv som jag också bifogade. Jag fick uppge hur snart jag behövde den och drog i med maj, för jag ville ha tid på mig att hitta nåt annat om det skulle krisa.

    Jag lade min beställning i slutet av mars och fick en sizechart där jag skulle fylla i mina mått så snart jag betalat. (Betalade via paypal, vilket kändes tryggare.) Någon av de första dagarna i maj anlände klänningen med bud till min ytterdörr. Enda kruxet var att den underkjol jag beställt inte var med i paketet, men den skickade de utan kostnad i efterhand då misstaget uppdagades. Det tog alltså ca 4 veckor från beställningen att få min skräddarsydda klänning ända hem till dörren.

    Kostnaden för klänning, underkjol och frakt blev 194§. (Dollarn var ju visserligen högre då, men det hamnade ju definitivt under 1500 kr iaf!) Den fastnade inte heller i tullen som tur var.

    Tygprov frågade jag aldrig om, men jag uppgav vilket material jag ville ha klänningen i. De kan säkert skicka tygprov mot en kostnad. Tyvärr är ju frakten ofta det dyra...

    Fråga gärna mer om du undrar nåt!

  • Nessan

    Ja, börja med att maila och försök se genom svaren om de kan göra klänningen som du vill ha den. Jag har förstått att det är lite kultur att helst inte svara nej på en begäran, utan säga ja utan att kanske egentligen kunna göra det. Tror iofs att de företag som har kontakt med väst kanske är lite mer 'raka'.

    Men som sagt, jag mailade en del innan jag lade min beställning och betalade. Du kan ju maila med flera olika Kinaftg och jämföra dem. Jag skickade med min klänningsbild och frågade om de kunde göra den, hur lång tid det skulle ta och hur mycket det skulle kosta. Sen skickade jag också med bilden från deras egen sida med klänningen som liknade min (tänkte att då vet de iaf vilket mönster de kan utgå från.)

    Detta är ju ett bra alt. då man inte hittar "sin" klänning i affärerna. Man får väl vara medveten om att det är en liten risk man tar, det kan ju bli fel, men tar man en hyfsat enkel modell utan alltför mycket avancerade tyger osv inblandade verkar det som de flesta blivit nöjda. Lyckas det och man blir nöjd har man ju gjort ett klipp! Det ju emellertid vara bra att budgetera för att ev. behöva anlita en sömmerska i Sverige för smärre ändringar (lägga upp å sånt) samt för ev. tullkostnad. Men som sagt, du får en klänning uppsydd efter dina mått och enligt dina anvisningar för en relativt billig penning.

    Äntligen är det min tur skrev 2008-02-12 09:32:46 följande:


    ohh. Tack för det svaret. Jag funderar alvarligt på det. När man inte hittar nån riktigt som man vill ha så .... Så man ska börja maila först med massa frågor alltså?!! Hmmm, jag börjar bli mer säker på Kinaklänning nu faktiskt...
  • Nessan

    Påslaget för tull och moms är 40% på kosntaden för varan och frakten. Köper du en klänning som kostar 2000 inkl. frakt och den fastnar i tullen kommer alltså totala kostnaden bli 2800 istället.

  • Nessan

    De flesta kinaföretag skriver ned värdet på paketet eller skriver "gift", alltså gåva på det. Då kan det hända att det inte upptäcks i tullen. (Det passerar ju så otroligt mycket paket) Ibland görs väl stickprov och så upptäcks det att det ligger en brudklänning i paketet som knappast har kostat endast ynka 10 dollar, då måste man skicka in papper på vad man betalat, betala in avgiften och sen släpper de iväg ens paket.

  • Nessan

    www.kanaccasbridal.com/ är adressen. (Hette bara kanacca då jag beställde, har hört att de varit nån form av omstrukturering under året, men det är fortfarande samma såvitt jag vet). Minns att jag lade upp min klänning på nån gratisfotosida... Ska se om jag hittar den och minns lösenordet!

  • Nessan

    Du kan ju förresten kika in i Kinaklänningstråden. De är säkerligen mer uppdaterade än vad jag är. Jag hade stenkoll för ett år sen, men det kan ju ha hänt en del sen dess...

  • Nessan

    Här är bilden jag skickade in till Kanacca:
    i206.photobucket.com/albums/bb264/NessanBilder/dress.jpg

    Och så här blev resultatet (OBS jag har inte min underkjol på mig här, så den faller inte lika snyggt som den ska)
    Fram: i206.photobucket.com/albums/bb264/NessanBilder/IMG_0101.jpg
    Bak: i206.photobucket.com/albums/bb264/NessanBilder/IMG_0103.jpg
    Närbild på broderierna:
    i206.photobucket.com/albums/bb264/NessanBilder/IMG_0106.jpg

  • Nessan

    Tack! Mmm, jag tycker verkligen de lyckades med den. De är ju otroligt duktiga som kan sy den så bara utifrån en bild och mina mått. Den satt perfekt på mig.

Svar på tråden Uppsaltråden fprtsätter......