• frallan74

Snälla..embossing bla...hur göra...

Hej alla
    Har hittat det mest fantastiska inbjudningskortet som skulle passa mig/oss så bra.....men... det är en del pyssel med det som tex embossing och en massa infärgning av kanter och dylikt. Det stod under lite i stora drag hur man skulle göra men jag fattar inte riktigt.. Snälla är det någon som kan hjälpa mej? Jag lägger en länk här till kortet som jag vill ha...
    www.formahantverk.se/inspiration/index.php%F6llop%20%26%20K%E4rlekskort&startat=20

det är kortet nr 6 på översta raden, vitt med båsilvrigt hjärta och mullberrypapper. Nedanför om man klickar upp det står det hur man gör men vad hjälper det när man inte fattar ....
    Tack på förhand.....

• Svar på tråden Snälla..embossing bla...hur göra...
  • miapias

när man embossar så använder man sig av en stämpel +en spec embossings dyna...man stämplar på pappret o så strör man över embossings pulver, då fastnar det i stämpeln, borta bort överflöd eller blåsbort. Sedan värmer du pappret över en spisplatta eller med en varmlufstpistol o då smälter pulvret o vips så har du stämpelns form avbildad på pappret

• frallan74

ok ja det verkar ju inte så svårt..men varför finns det olika färger på dynorna? Färgar gör man väl med pulvret sen? eller? vad händer om jag inte hittar stämpeldyna och pulver i samma färg? hUr gör man dessa infärgade kanter som fanns på "mitt" inbjudningskort i länken ovan? Många frågor men tack för du tar dig tid att svara..

• miapias

varför det finns olika färger vet jag inte...jag har svagt rosa o embossar med guld färg....

det behöver inte vara samma färg.
    det finns även embossingspenna som man ritar med iställer för stämplar o så strör man pulver över detta på samma sätt.... jag kan gissa att det är så de har gjort kanterna

• frallan74

ok tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu börjar det nog klarna lite. Blev lite förvirrad med alla färger på dynor och allt annat. Ska försöka mig på att prova för jag vill SÅ gärna ha detta inbjudningskortet.
    Tack Tack......

• lillP

alla embossingpulver är inte täckande, det kan vara bra att tänka på när du väljer färg på det. Tex finns det helt ofärgat, sådant som bara har lite glitter i och de som framhäver färgen du har använt när du stämplat. Kolla därför noga när du köper dina grejer, så det inte blir nåt som du inte tänkt

• Mizty

Du kan även använda brödrosten! Köp en genomskinlig dyna så kan det inte bli fel

• Mizty

Ang. kaneterna är det gjort med chalk. Som en stämpeldyna som man drar mot kanterna eller duttar beroende på hur strak färg och hur brett du vill ha det!

• frallan74

Tack för era svar...
    Ska bli kul att prova detta nya sätt för mig....

• Kirsto

Det är skitkul att embossa! Nästan lite magiskt hur fint det blir på ett så enkelt sätt.

• MajoJonas

Ja lycka till! Jag hade aldrig gjort det själv heller, men faktiskt så lyckades jag göra 40 inbjudningskort som blev precis som jag hade tänkt mig.

Det är bara att testa sig fram!

Svar på tråden Snälla..embossing bla...hur göra...