• Hvidbrud

Erfarenhet med helgrillat lamm...

Hej!
    Tänker lite på att servera helgrillat lamm på vårt bröllop. Är det någon som har prövat det och vill dela med sig?
    -Kräver det mycket arbete?
    -Hur många portioner/lamm? Vi blir nog 150 pers...
    -Förslag på goda tillbehör?

Visst kunde det bli gott och bra? Eller?

• Svar på tråden Erfarenhet med helgrillat lamm...
  • maljor

Kan bara tala för mig själv som verkligen inte tycker om lamm. De flesta brukar säga att antingen så älskar man lamm eller så hatar man det så det kanske ni borde ta i beräkningen *tipsa*

Hade ni frågat min make så hade han börjat dreggla

• EastMeddow

Jag kan kolla med min gubbe för han har gjort det massor av gånger...

Vet att han lägger lammet i stora soppsäckar och MASSOR av marinad några dagar innan sen att man grillar det flera timmar tills dess att det är klart. Kan kolla upp det närmare...

Har man ett "spett" med motor så slipper man stå och snurra det..

• EastMeddow

Fast om man vet hur man lagar lamm så ska man komma ifrån "koftsmaken" som många tycker är väldigt äcklig.. Jag är även dom...

Men jag åt lamm på Cypern en gång och den var _underbar_ Bara smälte i munnen! Och tydligen ska den vara sån om man har lyckats.....

Har jag hört älsklingen min, jag kan ingenting om det! *S*

• Hvidbrud

hej eastmeddow!
    Skulle vara jättebra om du kunde fråga din älskling!
    Kanske är det en bra idé att ha gris också? Smart med motor! Tror du att man kan hyra det?

• EastMeddow

Ja, jag är lite intresserad av att ha det oxå..

Jag har ingen aning faktiskt, men jag kolla det oxå.. Min sambo har funderat på att egen göra en.. Men gäller att man hittar en liten men stark motot..

Jag kolla med han när han kommer hem i em..

• Nene p

Det är ganska mycket jobb men det blir underbartgott
    och är värt problemen

• Hvidbrud

Nene p
    kan du berätta mer? skriv ev. till inboxen, men jag tror att vi är många som är intresserade av att veta liite mer detaljer

• EastMeddow

Nu så...

Jo det tar 4-5 timmar att grilla ett lamm på 10-15 kilo och så frågade jag om hur många det räckte och det kunde han väl inte riktigt svara på utan sa att man får räkna ut ett genomsnitt...

Om varje person åt 1/2 kilo så räckte det för 20-25 personer och det äter man ju inte... Säj att man äter 250 gr/person så räcker det till 40-45 personer! Men det är bara en uppskattning...

• EastMeddow

Visst ja.... Och det krävs ju att man passar den under dom timmarna, rullar lammet och sen förberedelserna....

• Melis

Då jag kommer från en kultur där lamm är något som är ett måste på bordet så kan jag komma med lite förslag...

Man ska räkna med ett halvt kilo för att det finns delar av lamm som inte går att äta...huvud, ben o sådant. Men allt beror ju på vad man ska till typ potatis...

Sen har jag frågat min pappa då han både är slaktare och har stor erfarenhet av detta och han tycker inte att man ska ge sig in på att grilla ett helt lamm om man inte gjort det för...

Det ska ju helt ätas direkt när man tagit ner det från elden och det kan bli svårt..... Sedan är det så att man kan inte bara lägga upp det och grilla utan det måste knytas på ett visst sätt så att alla dela grillas jämt, för risken är att vissa delar blir välstekta och andra råa....sedan måste man veta hur det kryddas och se...

Ska det göras så ska de helst göras av någon som har erfarenhet....har du flera frågor så fråga på...

• Hvidbrud

Tusen tack tjejer!
    Det är bra tt veta att man inte ska göra det själv. Tänk så fruktansvärt det skulle vara att stå där på bröllopsdagen i brudklänning och lammos och så är lammet rått... Nej, det går inte...
    Så, en följd fråga är ju om någon kan tippsa om någon som KAN grilla lamm i Linköping, som man kan anställa/hyra/bëställa?

• Melis

tyvärr så vet jag bara i malmö...

• Hvidbrud

Ja, det skulle vara lättare för mig att arrangera bröllop hemma i skåne.... Men men. Jag säger inte nej till en utmaning! Ska nog känna till varenda krögare i Linköping när bröllopet har stundat!

Svar på tråden Erfarenhet med helgrillat lamm...