Fråga prästerna 2
Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html
Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html
Men Kjelle Prälle att vara präst i en SKUT kyrka är annorlunda helt klart men kan ma inte planera som SKUT präst? Ja vi får se men jag tänkte kontakta prästinnan när vi kommer ner direkt.
Gud frid!
solrosfrö, klart man kan! Men det ska funkar för alla och då blir det oftast tätt inpå vigseln -mer än när "alla" är hemmavid.
Hej!
Vi ska gifta oss i kyrkan på min hemort, men bor sextio mil bort numera, så jag har tyvärr ingen relation till någon präst hemma och ganska få möjligheter att besöka kyrkan för att "kolla in" prästerna. Jag vet att man kan önska präst, men undrar om det uppfattas om oartigt eller förmätet? För mig är det väldigt viktigt (det är det säkert för de flesta) att känna att prästen förstår vår värdegrund - har hört om exempel där prästen har sagt i sitt tal att bruden nu går över till brudgummens familj och för mig som feminist skulle det kännas väldigt märkligt att höra. Vilken är din uppfattning om att brudpar som framför önskemål att vad prästen ska säga?
aprilsolen: Att önska präst är alls inte oartigt eller förmätet, det är dessutom rätt vanligt. När det gäller att ha synpunkter på vad prästen säger så är det, tycker jag, viktigt att vigseln blir personlig och gäller just det aktuella brudparet. Som regel känner man ju som präst inte brudparet och därför är det bra om brudparet berättar lite om sig själva för prästen. Det sker ju normalt i vigselsamtalet. Framför allt är det vigseltalet som kan anpassas utifrån vilka som står vid altaret. Så där är det, tycker jag, självklart att brudparet ska bidra. Dock är det förstås så, att det till syvende och sidst är prästen som formulerar talet, jag tror inte att någon präst ställer upp på att låta brudparet höra/läsa talet i förväg eller så. Det går inte heller att be prästen tala lite mindre om Gud - men det var det ju inte frågan om i ditt fall, såvitt jag förstår. De flesta präster brukar lösa sånt här rätt bra - men självklart finns det klumpiga präster precis som det finns klumpiga rörmokare och snickare, som jag brukar säga
Får man ställa en fråga här som inte handlar om lycka? Sorg...
champis_sanna, såklart. Här eller om du vill göra det "privat" gå in på min (eller nån annan prästs) egen sida och skriv ett mess/ i gästboken.
Som sagt: Fråga på!
Kjell Präst: Tack för svaret!
mr psycho
Jag känner en person som berättade att de båda satt där framme och sedan gick fram till prästen under själva vigselakten. Hon hade varit gift tidigare och ville att den skulle påminna så lite som möjligt om den första vigseln. Det borde inte vara helt omöjligt för er heller tycker jag. Det var en kyrklig vigsel de hade. Fråga prästen om ni båda skulle gilla iden.
Hej!
Håller prästen alltid ett vigseltal, även om hon/han inte känner brudparet?
Jenny