Fråga prästerna 2
Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html
Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html
Tex O stor är Gud är en svensk psalm som ofta sjungs i kyrkor runt om i USA.
Just det, det stämmer ju. O store Gud, psalm nr 11, heter ju How great thou art på engelska!
Vi ska gifta oss i år. Vi vet plats o tid och så men vi kan inte bestämma oss om vi ska göra det borgligt eller kyrkligt. Problemmet är egentligen mig. Jag är inte kristen och därför inte tror på gud. Det gör inte min sambo heller men han kan tänka sig ha en präst som viger oss ändå, för att det är "Tradition" att göra det så. Vi var på en väns bröllop och det var väldigt mycket gud under vigseln. De tror inte heller på gud men det skulle ha känts fel för mig att ha det så. Kan man på något sätt påverka det som prästen säger? Jag menar finns det en ceremoni som han/hon kan göra utan att det blir så fasligt religöst?
Alltså, att ha en kyrklig vigsel handlar ju om Gud så det blir väl lite konstigt om prästen ska prata om någonting annat. Det finns vissa moment som ska ingå i en vigselgudstjänst.
Det låter som att ni kanske ska satsa på en borgerlig vigsel.
Men det är väl bäst att Kjell får svara på frågan, han vet väl bättre än mig.
(Förlåt Kjell om jag la mig i här)
Auraya: Det finns i och för sig inga krav på att man måste vara kristen för att gifta sig i kyrkan, jag tror definitivt inte att alla kyrkbröllop ingås mellan troende kristna. Men precis som matildaochniklas säger så finns det ett ritual för kyrklig vigsel som ska följas. Vigseln är en gudstjänst och ingenting annat och i och med det är den helt inriktad på att vigseln ingås inför Guds ansikte. Ni lovar varandra trohet inför Gud, bibeltexter läses, prästen talar om äktenskapet som en Guds gåva osv. Och så ingår två psalmer i ritualet. Så ja, det är mycket prat om Gud i en kyrklig vigsel. Detta går absolut inte att ändra på. Så kanske är en borgerlig vigsel det rätta för er om ni känner att ni inte vill ha Gud med i er vigsel.
Jag undrar om prästen kan sköta bibelläsningen, eller måste vi välja ut någon av våra vänner? (På alla bröllop jag har varit på har det varit någon bekant till brudparet som läst ur bibeln.) Vilka bibelord finns det att välja mellan?
Fru Diamant: Javisst, prästen kan läsa bibeltexten, det har jag gjort flera gånger. Ofta vill brudparet ha uppgifter åt sina vänner i vigseln och då kan man lämna över bibelläsandet till dem, men det är absolut inget måste.
Tyvärr har jag inte tillgång till handboken för närvarande och kan därför inte skriva vilka bibeltexter som är föreslagna, men jag har gjort det tidigare i den här tråden - så om du vill leta där så kan du hitta svaret
Hej!
Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan. Vi ska gifta oss i Lidingö kyrka och i deras informationsblad så står det att brudparet går in tillsammans.
Får man inte bli överlämnad av sin far längre?
Det moderna bruk, hämtat framför allt från amerikanska filmer, där bruden överlämnas av sin far tillåts i vissa församlingar, i andra inte. Det kan alltså hända att ni nekas göra på det sättet. Det har pågått enorma diksussioner kring detta ämne på BT tidigare.
diskussioner...