• Neah

Få ihop ekonomin?

Jag gjorde ett snabbt överslag, jag har egentligen ingen aning om vår budget.

Men ca 70 gäster och ett ganska fint bröllop.
    En ca budget på 50 000?

Om vi ska gifta oss sommaren 2009 måste vi lägga undan 2500 kr i månaden!!!

Vi får det knappt att gå runt som det är. Jag ska dessutom börja plugga. *suck*
    Där rök solsemestern, ett antal hundutställningar osv...

Nu behöver det ju inte bli 50 000, men det är iaf mycket pengar som ska läggas undan varje månad.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Få ihop ekonomin?
  • wegi

till exempel pumpkin vad tjänar ni sammanlaggt efter skatt och vad har Ni dragit ner på?

• Pumpkin

Tillsammans tjänar vi ca 34000kr efter skatt och bor i Stockholmsområdet. Vi har alltså inga höga löner för att bo här, utan ganska medel. Vi har dragit ner på resor (eller snarare inte börjat resa efter att vår ekonomi blev bättre), bilanvändandet och kontot till lägenheten (möbler och liknande). Matkontot försöker vi hålla nere till 2500kr inkl mat, hygien, städ och katteras mat och sand. Vi har dock ganska stora nöjeskonton (små enligt många, men mycket enligt oss som levt på en lön ganska länge) och ett bra sparande som sagt.

• Pumpkin

18000kr/månad är alltså snittet på våra räkningar, men ibland hamnar man lite högre då kvartals- och halvårsräkningarna kommer.

• tree

vi har ganksa höga inkomster så det var inte så svårt att spara 10000 per månad.. köpte inte så många klädder/smink och vi inte tog någon annan resan under detta år hellre... då bodde vi i en lägenhet också som var billigare än huset vi har nu.

• Isse05

Tycker det låter helt otroligt att man ska behöva spara 10 000:- i månaden för att hålla ett bröllop. Bra för dem som kan.... Skulle ALDRIG lägga mer än 50 000:- på ett giftermål. Blir vi lyckligare för det???? Knappast...

• Pumpkin

Knappast lyckligare, men om man vill ha det så så...

Isse05 skrev 2007-11-16 19:09:34 följande:
    Tycker det låter helt otroligt att man ska behöva spara 10 000:- i månaden för att hålla ett bröllop. Bra för dem som kan.... Skulle ALDRIG lägga mer än 50 000:- på ett giftermål. Blir vi lyckligare för det???? Knappast...
  • Englali

Vi är inte överdrivet duktiga på att spara har jag märkt. Tyvärr, om man jämför med alla andra här! Antar att det bara är att försöka ta tag i det och dra in på allt annat.
    Vi är dock ett sådant där klassiskt exempel som ofta tänker "Men vi kan unna oss det... " "O bara det också.." Är det dålig karaktär det kallas eller hur var det nu!?!

Suck, får nog ta mig ett budgetsamtal med blivande maken ikväll. Han lär inte bli lycklig, tror han vill prata om annat en fredagskväll

• Neah

Hihi... ja det finns ju roligare saker än pengar att prata om... Min sambo är tyvärr bortrest, så vi får ta tag i det när han kommer hem. Shit, jag hinner ju planera hela bröllopet under helgen...

Vi har tre hundar, det går säkert 1500-2000 på föräkringar och mat i månaden. Och sedan anmälningsavgifter och resor till utställningar.

Annars brukar vi inte spendera pengarna på något speciellt. De försvinner ändå!

Men en matbudget, veckohandling och spara på kvitton så vi ser vart pengarna tar vägen framöver...
    Och sedan en bröllopsbudget, när vi vet vad vi kan lägga undan i månaden.

Åhh, detta är så spännande! Kan ju knappt fatta att det är sant. Pratade med mamma om det idag. Shit... lilla jag... gifta mig...
    Mamsen blev iaf glad och kommer hjälpa till med vad hon kan.

• september22

Vi använde redan sparade pengar och jobbade en hel del extra fram till bröllopet. Mina föräldrar bidrog med 10.000 var och makens mor betalade och ordnade tärnbuketter och blommor till festen.

Självklart tror jag inte att äktenskapet blir lyckligare om bröllopet kostar mer än 50.000kr, men jag tror inte att vår bröllopsdag skulle ha blivit lika lyckad.

• Tooticki

wegi:

Vi tjänade 34 000 kr tillsammans netto, hade i snitt 10 000 kr i räkningar per månad (7000 kr hyra + garage), köper mat för ca 3-4000 kr. Det var alltså inte det minsta svårt för oss att spara dessa summor, vi hade råd att gå ut och äta, gå på bio, köpa kläder, festa etc utan att behöva tänka på pengar.

Isse05:

Vi sparade inte till bröllopet specifikt utan för att jag skulle börja plugga och vi ville ha en buffert till det. Vi kommer lägga 40 000 kr på bröllopet och då blir det exakt som vi vill ha det, sen har vi mer pengar på kontot, vi känner dock inte något behov av att göra av med dem på detta bara för att vi har dem.

Svar på tråden Få ihop ekonomin?