• w4ever

Snart förlovad

Jag och min sambo har nu kommit framtill att de är dags för en förlovning(överlycklig). Men jag har lite funderingar kring allt som ska fixas innan det bestämda datumet. Vi har beställt ringarna så de är klart.

Eftersom vi ska förlova oss den 21 december i år så går mina tankar om hur vi ska göra med annonsering i tidningar/tidningen? Är de dumt att sätta in en annons efter julafton eller på självaste julafton?

Vi har tänkt ta in på hotell denna kväll/helg. Men jag vore väldigt glad över tips och ideér så att vi kan få det så romantiskt som möjligt!

Tack på förhand!
    (Är inte så kunnig på detta med bröllopstorget om det är något som ser eller låter galet)

• Svar på tråden Snart förlovad
  • annefredde

det kommer ju inte med just datumet man vill alla gånger.våran kom 9dgr efter.

• Ernhake

Var i landet skall ni ta in på hotell?

• w4ever

I norra delen av landet.. jag har tänkt och tänkt på denna dag men just nunär jag vet att de kommer att hända och när är de som att jag fått helt ideé torka (!)..

Ernhake skrev 2007-11-14 14:55:57 följande:
    Var i landet skall ni ta in på hotell?
  • miss u

Jag och min sambo har bestämt att förlova oss under en Finlandskryssning om exakt en månad, den 14de dec. Längtar massor! Vi har inte heller lagt upp några speciella planer. Jag har funderat på att beställa in champagne så att det finns i hytten när vi kommer. Mer än så har jag inte tänkt.

Sen det där med annons. Vet inte alls hur vi ska göra. Funderar på att sätta in till julafton, alltså 10 dagar efter. För att det ska bli en överraskning så får vi se till att inte träffa några folk under den tiden. Jobbarkompisarna lär man ju inte kunna hymla för. :)

• w4ever

Vad roligt att jag inte är en ända som inte riktigt har "koll på läget". Det jag har tänkt är att om vi nu tar in på hotell att det självklart ska vara champange och chocklad (hade viljat ha jordgubbar, men det är lite sent för det). Visst är de mysigare att förlova sig på hotellrummet då de bara är vi två och sen gå och äta 3 rättersmiddag på stadens finaste resturang än att förlova sig under middagen då de kryllar med folk?

Jag vet att folk säkert kommer att få höra det dagen innan julafton, men om vi sätter ut annonsen på julafton då kommer dom som inte visste om något svimma över frukost bordet (eller något) + att vi får träffa dom närmsta samma dag eftersom att det är julafton :) Låter detta helt ovettigt?

miss u skrev 2007-11-14 15:27:26 följande:

Jag och min sambo har bestämt att förlova oss under en Finlandskryssning om exakt en månad, den 14de dec. Längtar massor! Vi har inte heller lagt upp några speciella planer. Jag har funderat på att beställa in champagne så att det finns i hytten när vi kommer. Mer än så har jag inte tänkt.Sen det där med annons. Vet inte alls hur vi ska göra. Funderar på att sätta in till julafton, alltså 10 dagar efter. För att det ska bli en överraskning så får vi se till att inte träffa några folk under den tiden. Jobbarkompisarna lär man ju inte kunna hymla för. :)
  • miss u

För egen del skulle jag helt klart föredra att trä på ringarna i enskildhet och sen gå ut och äta och bara mysa. :)

Vår tanke var väl också att vi skulle se till att folk sätter julgröten i halsen på julaftonens morgon. Känns som vi har tre alternativ; antingen sätta in annons dagen efter förlovningen, på julafton eller ingen annons (=att folk får veta när vi ses eller att vi berättar själva). Vi har också haft en tanke att bjuda in bådas föräldrar på middag helgen innan jul för att berätta för dom först och ta emot deras gratulationer. Måste kanske bestämma det snart eftersom folk brukar vara så upptagna i juletider. Fast samtidigt så kommer vi ev fira ihop med bådas familjer och då känns det konstigt att bara bjuda in föräldrarna bara ett par dagar innan julafton. Hur ska man göra? Jag har aldrig förlovat mig förut. :)

• w4ever

Jag tror att de blir så att vi tar ringväxlingen innan vi går på resturangen, tycker de känns bäst än att folk ska sitta och titta på oss (nog för att dom kanske har fullt upp med att äta). Måste ringa i morgon och kolla så att resturangen har öppet på vårat datum :) Det känns som att jag vill att våra nära och kära ska få upptäcka det utan tidningenshjälp. Men tänkte att man ändå kan sätta ut en annons julveckan så att dom man inte träffat får veta det :) Eller är de fel? Ni kanske kan göra som oss och sätta en julveckan för jag tror att de blir så. Vill ha utklippet så jag kan klistra in det i vårat fotoalbum.

Fick ett telefonsamtal av en släkting som ville att vi skulle komma till dom den 22/12 och ha lite julmys( då kommer även min sambos mamma och syster med familj vara där), så får se om de blir så då får dom veta det den kvällen. Så jag tror att de blir så att vi far till mina föräldrar före den middagen.
    Mycket som snurrar runt i mitt huvud ang. denna förlovning jag vill att allt, verkligen allt ska vara perfekt och ändå kan jag inte riktigt bestämma mig hur perfekt för mig/oss är.

Var och hämtade ut våra ringar idag, fick med mig en hem. Dom som graverat den har graverat in fel datum i min sambos ring. Så de står 24/12 i hans och 21/12 i min. Var inte så nöjd. Så dom skulle skicka tillbaka den och fixa det "lilla" felet. Prövade i alla fall min ring och den satt perfekt då jag var där, men då jag kom hem gick den hur lätt som helst att dra av och på, den for till och med av fingret. Så nu måste jag dit igen och be dom förminska den. Så jag säger de att de är riktigt tur att det är ett tag kvar till förlovningen. Skulle tydligen få tillbaka dom v 49 o då kan de inte vara några problem för då är det bara 2 veckor kvar.

Hmm, det kan vara trevligt att bjuda hem dom på mat och så ser ni om dom ser någon skillnad då ni sitter och äter, skulle de inte vara kul om dom fick tid att "Upptäcka" det själva? :)
    Jag vet jag kan ingenting om detta själv, har aldrig heller varit förlovat och detta är första och sista gången så den måste vara speciell.
    Ska ni gifta er inom ett år eller?

• miss u

För er del låter det jättebra att gå på middagen och sen sätta in annonsen för att dom som ni inte träffat får veta. Jag skulle också vilja att få se folks direkta reaktioner när dom upptäcker att det sitter en ring på fingrarna. Vi pratade igår om hur vi skulle göra, och då kändes det bra att sätta in annons dagen efter. Men nu tror jag att jag ändrat mig, igen! Om vi ska sätta in på julafton så känns det bäst att ha middagen. Om det inte funkar med middag, så kan vi lika gärna sätta in annons dagen efter för på julaftonens morgon får vi ändå inte se några ansiktsreaktioner. Hänger du med på mitt resonemang?

Jag vill också att allt ska vara perfekt, men samtidigt känns det som att vad som helst är perfekt. Jag kommer ju bli förlovad med världens bästa kille! :) Vi har inga planer att gifta oss inom ett år, men inom en femårsperiod är det tänkt. Ni då?

• miss u

Jobbigt föresten att gravyren blev olika! Sånt borde dom ju ha lite mer koll på tycker man. Vi har inte graverat våra ringar än. När vi beställde om hade vi inte bestämt vad vi ville ha graverat. Nu vet vi, så vi kommer lämna in dom efter nyår. Det tar drygt en vecka att få tillbaka dom, och vill ju ha dom på både jul och nyår så det får bli senare. Kostar extra att få gravyren sen, men fick min ring "gratis" så det gör inget.

• w4ever

Jag tror att jag hänger med i ditt resonemang, haha. Men ni får helt enkelt bestämma det utifrån eran middag hur det blir och när det blir:)
    Giftemål, jag skulle vilja gifta mig inom ett år eller två, men min sambo tycker att vi ska vänta längre. Så vi vet inte riktigt själva:) Eftersom vi är så pass unga så bör jag inte ha sån stress över det, men jag känner mig betydligt äldre inom mig. Skulle vilja ha barn om ett två år också, men måste få ett fast jobb först och det kan nog dröja 5-6 år till eftersom dom går enligt lasslistan.
    Men jag vet att rent ekonomiskt sett skulle vi kunna ha ett bröllop:) Men jag får vänta tills det känns rätt för oss båda, men vi ska gifta oss. Skulle aldrig förlova mig om jag inte visste att vi skulle gifta oss.

Mm, de va inge vidare det där med ringarna, sitter redo att fara dit nu. Vi hade tänkt att gravera in senare för vi hade inte riktigt bestämt oss, men när vi stod där vid disken så säger min sambo att :"Jag tycker vi tar det den 21 december". Vi hade smått pratat om det datumet men bestämmt oss för att gravera in senare. Blev glad över att han tog tag i det och bestämmde, för de kändes som ett bra datum för oss båda fastän den är läääänge kvar:)
    Vi fick min ring gratis också.

Svar på tråden Snart förlovad