• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • bridesilly

Men om bilden är ex en tärnklänning som man har tänkt köpa/har köpt då får man alltså inte skriva företagets namn men man ska ange vart bilden kommer ifrån????

• Ickaflicka

Sparkling star: Detta är samma regler om upphovsrätt och reklam som gäller i hela samhället, det kallas bland andra Upphovsrättslagen (om reklam finns många olika lagar) så om du tycker att detta är löjligt, så är jag rädd att du även måste lämna Sverige och flytta till ett helt anarkistiskt land!

• Ickaflicka

bridesilly: du ska ange var bilden kommer ifrån och du får ange vart du ska köpa den, så länge du inte ska köpa den av dig själv! Dvs, återigen: ekonomisk vinning!

• bridesilly

Haha köpa den av mig själv... Nee jag ska inte köpa den av mig själv jag har inget företag överhuvudtaget så jag ska köpa alla mina bröllopsrelaterade pryttlar

• sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 20:37:20 följande:
    Sparkling star: Detta är samma regler om upphovsrätt och reklam som gäller i hela samhället, det kallas bland andra Upphovsrättslagen (om reklam finns många olika lagar) så om du tycker att detta är löjligt, så är jag rädd att du även måste lämna Sverige och flytta till ett helt anarkistiskt land!
    Jag som är medielärare tackar för den fina lektionen i samhällskunskap...

Jag anser att BT är otroligt nitiska, oerhört mer nitiska om man jämför olika communitys eller liknande. Det är inte själva upphovsrättslagen som jag kritisera utan att reglerna inte används konsekvent samt att man ska " köra på den hårda linjen" till ett absurdum.

Det här är min uppfattning och ingenting du borde ironisera över.
  • Ickaflicka

Då bör du inte heller ha något problem här på BT, tipsa så mycket du vill, men bilder har alltid, ska alltid, och överallt tillhöra upphovsmannen, inte bara här på BT!

• bridesilly

å på vanlig svenska vad gäller då isåfall min sida med länkar? där får heller inte finnas något som man kan tjäna på själv? så om man som jag inte har något företag som säljer något är det okej att länka till andra företag?

• sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 20:42:24 följande:
    Då bör du inte heller ha något problem här på BT, tipsa så mycket du vill, men bilder har alltid, ska alltid, och överallt tillhöra upphovsmannen, inte bara här på BT!
    Ja, som f.d journalist och sambo med en fotograf så är jag väl medveten med det. Men det är som sagt inte upphovsrättslagen jag reagera mot. Det är BT användning av regler och nitiska sätt. Det är en oerhörd skillnad.
  • sparkling star

Jag anser dock att om det finns yrkesfolk här inne så ska de få ge adekvata råd och dela med sig av sina erfarenheter utan att det ska få kallas reklam.

• Pumpkin

Det får de, så länge de inte gör reklam för sig själva. Mycket enkelt. Man får delta som privatperson helt enkelt.

sparkling star skrev 2007-11-12 20:46:16 följande:
    Jag anser dock att om det finns yrkesfolk här inne så ska de få ge adekvata råd och dela med sig av sina erfarenheter utan att det ska få kallas reklam.
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.