• Fru Almqvist

Vågar vi strunta i familjen och gifta oss i hemlighet?

Det bara snurrar!
    Vi vill verkligen gifta oss, har varit tillsammans sedan snart 7 år och förlovade i 5.
    Kruxet är hans familj, hans föräldrar skilde sig mycket tidigt men har knappt pratat med varandra på över 20 år, spänt läge dom emellan med andra ord.
    Sedan jag var 17 år har hans mamma med jämna mellanrum påpekat hur hemskt det skulle vara om vi gifte oss utan att hon fick veta något, hon vill inte bli "bestulen" på ett bröllop. Det låter väl kanske inte så hemskt, men utan att gå in på detaljer har kvinnan som så gärna vill ge skenet av en "kärleksfull mor" ALDRIG bjudit oss på middag. Inte en enda gång. Samtidigt bodde jag och min sambo hemma hos mina föräldrar under hela gymnasietiden och ytterligare ett år innan vi flyttade ihop... Hon kan aldrig säga något positivt om oss, vårt hem eller något annat, allt tycks kretsa kring henne.

Jag är i grunden kluven till hur jag vill ha mitt bröllop, men jag vet att det aldrig kan bli den där perfekta dagen om min svärmor finns med i bilden.

Vad göra? Usch, det låter verkligen som dagens i-landsproblem men detta har plågat mig länge. Behöver dessutom idéer för vad man skulle kunna göra om man väljer att gifta sig i hemlighet.

• Svar på tråden Vågar vi strunta i familjen och gifta oss i hemlighet?
  • Fru Cinderella

Gör precis som NI vill så blir det bäst i det långa loppet!

• fru Trul

Jag å min m2b har oxå familjer som är en ren mardröm ibland. Vi smiter å gifter oss i hemlighet på en sandstrand i Indien på alla hjärtans dag, å ett år senare gör vi om bröllopet å förnyar löftena här hemma inför släkt å vänner. På så sätt gör det inget om bröllop nr 2 blir förstört för då har vi redan fått våran dag.

• charmed

jag vill göra detsamma! bara skita i familjerna men gör vi det så kommer vi aldrig få lugn och ro så vi får väl köra på

• Fru Almqvist

Frågan är hur mycket man ska offra för att slippa framtida problem med fmiljen!? Var går gränsen!

• Mirri

Det låter inte alls som ett i-lands problem tycker jag. Jag tror att kvinnor världen över tampas med jobbiga svärmödrar! Det finns ju många sätt som man kan gifta sig och ändå låta familjen fira er. Ni kan ha en lysningsfest (fast då vet ju alla om att ni ska gifta er) eller en fest efteråt, som fru Trul, då ni redan haft och firat ert bröllop på ert sätt. Då kan familjen inte förstöra ert minne av er bröllopsdag.

• Darja

Jag förstår helt din situation, och eftersom jag själv våndats över samma sak i över ett år nu så kan jag inte annat än känna med dig. Tro det eller ej, men det var min mamma som för några dagar fick oss att bestämma oss, eftersom hon märkte hur tråkigt jag började tycka att det hela skulle bli. Hon sade då att det handlade om våran kärlek, och det var våran dag, och att den dagen inte skulle behöva förberedas genom oroa och olustkänslor i över ett år innan den faktiskt kom.

Jag vet mycket lite om din situation, men den låter misstänkt lik min. Min svärmor och min blivande har inte pratat på ett och ett halvt år, av många orsaker, bland annat nazistiska åsikter och att hennes man slagit min blivande. Jag mår otroligt dåligt vid tanken på att förvärra det hela genom att gifta mig utan att hon är bjuden, men minst lika dåligt när jag ser vad min blivande går igenom när han tänker på att ha sin mamma där, speciellt då hon uppträdde lite mindre lämpligt på hans brors bröllop. Det var inget stort, men tillräckligt.

Jag vet skuldkänslan, och jag vet tvivlen. Det känns som om man för alltid sabbar relationerna genom att inte bjuda. Det är därför vi väljer att resa bort och gifta oss ensamma, eventuellt med tre eller fem personer med som vittnen. Det känns helt enkelt som våran enda utväg, och i jämförelse med ytterligare åtta månaders nervositet och skuldkänslor ska det nu bli en ren fröjd att gifta sig...

• susi2

hon är avundsjuk. låt det bli er dag och strunta i henne.trust me i know.

• JosieAdde

"Vågar". Vad skulle konsekvensen bli?

Mitt problem är det omvända, min mamma är ovän med stora delar av släkten och familjen (min bror, mormor, moster osv) men jag tänker bjuda dom ändå för jag tycker om dom. Om min mamma väljer att inte dyka upp pga det kommer jag bryta med henne, så enkelt är det. Jag är trött på att själv gå och våndas om jag skulle "våga" så jag vände på steken.
    Tycker du ska försöka tänka likadant, om din svärmor inte respekterar ert val att inte ha med henne på bröllopet pga hennes beteende (ni har ju väldigt tydliga exempel på varför) så - so be it. Ni är vuxna och kan inte fortsätta låta era föräldrar styra viktiga val i ert liv.

Svar på tråden Vågar vi strunta i familjen och gifta oss i hemlighet?