• sandra_jostein

Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!

Jag har fått Hälsporre. Och nu har jag varit hos en ortoped och fått sulor. Fick dom igår och tycker att ena foten "gläppar" när jag går. Vet ju inte hur det ska kännas... Hur lång tid kan det ta innan det blir bättre?? Kn man få ondare i början när sulorna är nya??
    Är det någon som varit med om samma sak och vill ge mog råd och tips. Känner mig ganska depprimerad nu...

• Svar på tråden Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!
  • september2008
    sandra_jostein skrev 2007-11-08 15:08:31 följande:
    september 2008: Jag har haft ont lite mer än 6 månader. Inte alls kul. Värker hela tiden. Men har ju nu kommit till en ortoped som trodde dessa sulor skulle hjälpa. Men just nu känner jag att det blivit värre med sulorna. Detta är så otroligt depprimerande. Vill ju att det ska gå över. Som det är just nu så kan jag inte gå längre sträckor då det värker på andra ställen på fötterna också. Har du upplevt det också??
    När det var som värst så kunde jag knappt stå. Värst var det på morgonen då fötterna inte haft någon belastning på länge. Då var det många mornar som jag inte ville upp.
    Nu gör det ont ibland då och då. Mest om jag är ute och går länge eller om jag gympar.
  • september2008

läste länken med sjukvårdsupplysningen.
    där stod det att det inte var så bra med kortison. vad tycker ni om det? stämmer det?

min naprapat gjorde en behandling där man hade en stav mot det onda och typ slår ett antal tusen gång per behandling. det ska typ slå bort benbildningen. Det gör ont under behandlingen men jag tycker nog att det har hjälpt.

hur fungerar det med att tejpa foten? hur länge ska tejpen sitta? gör man det själv?

• Liinda_e

jag tror hellre på en napratpat än på en läkare i detta fall...en läkare behandlar oftast bara symptomen i detta fall medans en naprapat jobbar mer grundläggande med att se över vad som skapar problemen och se till att ta bort dom för gott...
    så mycket det nu går..
    men att slå bort en ben bit funkar ju inte heller eftersom då finns "fliset" kvar i kroppen
    pest lr kolera...
    men jag skulle satsa på naprapaten

• *Lilla M*

Hej! Jag är sjukgymnaststudent och har senast idag träffat en patient med hälsporre.
    Inlägg är en av de första sakerna man rekommenderar. Det kan vara lite mer smärta i början, men det ska lägga sig inom en månad. Sen är det mycket viktigt att minska belastningen på fötterna, att gå mindre, att inte jogga eller träna något annat som belastar fötterna mycket.
    Cykling eller simning är de rekommenderade alternativen.

Innan man skaffar inlägg, som är rätt dyrt, bör man testa att gå till en sjukgymnast och få fötterna tejpade. Tejpen fungerar ungefär som inläggen, de stöder upp fotvalven och kan ge extra hjälp för "hälsporren". Hjälper tejpen, då vet man att man kommer bli hjälpt av inlägg. Hjälper det inte, då är det tveksamt om man ska köpa inlägg.

Det är viktigt att komma igång med rehabiliteringen rätt fort.
    Att "pumpa" med fötterna, att trampa upp och ner, är en av de viktigaste övningarna i början. Allt för att öka blodcirkulationen och snabba på läkningen. Tåhävningar på bägge fötter kan också vara en övning.
    Dessutom kan man träna fotvalvet genom denna övning:
    Sitt på en stol, var barfota. Lägg ut ett tygstycke på golvet och "samla" ihop tyget genom att krafsa med tårna. Det kommer ni märka snabbt att är en ganska jobbig övning, och man blir snabbt varm om fötterna. Mycket bra för blodcirkulationen.

Den senaste forskningen har visat att stretch är en viktig komponent i rehabiliteringen av plantar fascit/"hälsporre". Man tar då och böjer upp tårna så långt det går mot fotryggen, använd händerna. Då ska man känna en sträckning i senspegeln under foten. En sådan stretch ska man göra ofta och ganska länge, flera gånger per dag.

• *Lilla M*

Operation gör man bara när man faktiskt kan se att en ben-nabb växt ut från hälbenet, då det blivit en riktig hälsporre. Det är ytterst sällan det händer, och då syns det på röntgen. Men då har man oftast så ont så man inte kan gå ens en gång.

Kortison är inte så bra, det kan smärtlindra men eftersom det egentligen inte handlar om en inflammation så har det tveksam effekt.

• september2008
    Liinda_e skrev 2007-11-08 16:57:06 följande:
    jag tror hellre på en napratpat än på en läkare i detta fall...en läkare behandlar oftast bara symptomen i detta fall medans en naprapat jobbar mer grundläggande med att se över vad som skapar problemen och se till att ta bort dom för gott...så mycket det nu går..men att slå bort en ben bit funkar ju inte heller eftersom då finns "fliset" kvar i kroppenpest lr kolera...men jag skulle satsa på naprapaten
    alltså jag vet inte exakt hur det fungera dessa behandlingar som jag fått. men jag är nästan helt säker på att det inte ligger en massa benbitar i min fot. har för mig att han förklarade att det var någon sorts ultraljud eller liknande.

men annars håller jag med dig totalt. en läkare bryr sig knappt. en naprapat gör det. nu vet jag att det är säkert så att någon tycker ju att han får ju betalt men min naprapat är inte sådan. jag har fått gratis behandlingar av han bara för att han vill ta han om mig.
  • *Lilla M*

Eller, alltså. Det är en inflammation först, när det är akut. Men blir smärtan långvarig så handlar det inte längre om inflammationer, utan om degenerativa processer i själva senan.

• sandra_jostein

*Lilla M*

Tack för ditt svar! Finns det någon chans att man kan bli bra från det här?? Är det goda odds?? Känns ganska hopplöst just nu och jag ligger ner hela dagarna. Orkar inte göra nåt. Vågar inte gå ifall det blir värre. Usch...detta är jobbigt...

• sandra_jostein

Hur länge anses det som akut då??

• *Lilla M*

Prognosen är god, ifall man sköter sin rehabilitering. Använd mjuka tofflor när du går inne, skor med inlägg när du går ute. Undvik att gå promenader på hårt underlag.
    Är det akut, så att det fortfarande är inflammerat så kan du ju testa med en kur med Ipren-gel eller nåt liknande.

Det är inte hopplöst! Och framförallt, ligg inte bara still!

Har du rör på dig, så att det känns värre. Ta på is. Ta en handduk, blöt den med kallt vatten och krama ur den. Rulla in en isklamp i den och ha den under fötterna i 10-15 minuter. Det blir ju iskallt och inte så behagligt medan det pågår. Men så fort isen är borta som rusar blodet ut i fötterna och "spolar rent" från metaboliter (inflammationens nedbrytningsprodukter skräp)och ökar läkningsporcessen.

Och så gör rörlighetsövningar!

Jag är såklart absolut subjektiv, men mitt råd är att gå till en sjukgymnast. Mycket billigare än en naprapat i alla fall. Och i de flesta landsting kan man gå utan remiss från läkare.
    Du kan ju i alla fall få ett hemträningsprogram och mer konkreta råd för dina fötter och din vardag.

Lycka till!

• *Lilla M*

...och jag stavar som en stövel... skriver lite för fort, hoppas du förstår ändå.

• *Lilla M*

Akut är väl kanske högst 2-3 veckor.
    Följer man ett rehab-program är det då man kan börja höja belastningarna. Får man hjälp innan det har gått en månad, så borde prognosen vara bäst. Men man måste ju ta det hela på allvar, har man fått problemen genom exempelvis träning, så måste man ju vara beredd att sluta med den smärtande aktiviteten.

Sen är det så, att de kan gå upp och ner. Hra man haft problemen under en längre period, så kan inflammationen blomma uppe igen under perioder med mer belastning.

• sandra_jostein

Vet inte om jag är den enda men jag har kommit på mig själv att jag går ganska mycket på tårna när jag har ont. Kan det felbelasta och göra att det blir ännu värre??? Känns ganska hopplöst nu...

• *Lilla M*

Njae, eller det är klart att det inte är toppenbra att gå på tårna jättelänge. Det bästa är ju att ha så mjukt under hälarna att går bra att gå ändå. Men är det bara några minuter per dag, så är det nog ingen fara. Då blir det bara statisk träning för vadmusklerna ( det är inte farligt, men inte bästa sättet att träna direkt).

Det är nog inget toppentips egentligen, eftersom man ska undvika dåliga skor när man har problem med fötterna. Men ibland när jag själv känner att hälarna är överbelastade så kan jag tycka att det är lite skönt med skor med lite klack.
    Men såna skor har ju andra nackdelar, som kan vara värre (typ att de är väldigt hårda ändå...) Du får pröva dig fram.

• *Lilla M*

Man kan ju köpa jättemjuka hälkuddar på apoteket att ha till en början. Har du så ont kan det vara värt att testa.

• fredde00

För många år sedan så röntgades min fot och dom såg att jag hade en hälsporre. Dom sa att man INTE kunde ta bort den då, men det var i och för sig många år sedan. Då kan man alltså ta bort den? Kan den växa ut igen? Är det lång rehab tid?

*Lilla M* skrev 2007-11-08 17:00:38 följande:

Operation gör man bara när man faktiskt kan se att en ben-nabb växt ut från hälbenet, då det blivit en riktig hälsporre. Det är ytterst sällan det händer, och då syns det på röntgen. Men då har man oftast så ont så man inte kan gå ens en gång. Kortison är inte så bra, det kan smärtlindra men eftersom det egentligen inte handlar om en inflammation så har det tveksam effekt.
  • *Lilla M*

Operation kan göras, men de allra flesta läkare väljer att inte operera. Man ger det kanske ett försök efter mångårig smärta när ingen annan behandling har hjälpt. Efter operationen gör det nämligen fortfarande ont väldigt länge (kanske upp till ett år). Det man opererar är senplattan under foten, man skär av några fiberstråk. Det är den sista utvägen, så att de sa att de inte gick var förmodligen en omskrivning för att säga att det inte var aktuellt i ditt fall.

Svar på tråden Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!