• sandra_jostein

Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!

Jag har fått Hälsporre. Och nu har jag varit hos en ortoped och fått sulor. Fick dom igår och tycker att ena foten "gläppar" när jag går. Vet ju inte hur det ska kännas... Hur lång tid kan det ta innan det blir bättre?? Kn man få ondare i början när sulorna är nya??
    Är det någon som varit med om samma sak och vill ge mog råd och tips. Känner mig ganska depprimerad nu...

• Svar på tråden Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!
  • september2008

hej
    jag lider av samma sak. Jag fick nog min pga av att jag gått för länge i gamla skor och lite extra vikt på kroppen. Jag har oxå fått sulor men glömmer och andvända dom. Måste nog skärpa mig. Min naprapat har hjälpt mig lite med en speciell behandling för hälsporre. Men det kostar 600 kr per gång och man måste gå minst 3 ggr. Det har jag gjort men har fortfarande ont. Ska nog gå dig igen. Enligt han så kan man ha ont i flera år...blääää
    Min hälsporre är lite bättre nu. Men jag har fortfarande ont. Speciellt när jag tränar. Men det har blivit bättre i alla fall

Jag lider med dig. När jag första gången träffade en läkare så mådde jag så dåligt efterråt. Han sa till mig att bara jag vilade i 2-3 veckor så skulle det bli bättre. Att det inte fanns någon annan hjälp att få. Hur ska man kunna vila i 3 veckor när man har en 1-åring hemma och ett jobb/hem att sköta??? Helt knäppt.

Hur länge har du haft ont??

• mazaba

Hej! Jag fick hälsporre på det jobb som jag är på nu börja där feb 2203 i maj blev jag sjukskriven, jag som spela både fotboll o innebandy fick genast sluta med, gör ju så ont.
    Men efter sjukskrivningen 2 v var det inte bättre. Då fick jag tips m kortisonspruta i hälen. Ringde till min vårdcentral o de fixa en tid tog sprutan på några sek var smärtan bort o man kunde gå som vanligt. Känner forfarande inget av det som tur är. Kortison kan ju göra dunder sus hos vissa o ingenting alls hos andra. Men ja hade sporre bara i ena hälen så jag sne bealsta min andra fot oxå. Men då gick jag o tejpa foten. HAn sa att man kan tejpa fötterna även när man har hälsporre, d¨å läker den ju på rätt sätt. Är ju inte bra att ta för mycket kortison. Så kolla med nån sjukgymnast om att tejpa fötterna.
    Vet en annan jobbar kompis som oxå fick hälsporre på detta jbb hon tejpa bara fötterna + special sulor hon känner heller inget då det är ca 5 årsen hon hade det.
    Jag har oxå special sulor.

HAr du fler frågor maila mig gärna
    petra_10@telia.com

• sandra_jostein

september 2008: Jag har haft ont lite mer än 6 månader. Inte alls kul. Värker hela tiden. Men har ju nu kommit till en ortoped som trodde dessa sulor skulle hjälpa. Men just nu känner jag att det blivit värre med sulorna. Detta är så otroligt depprimerande. Vill ju att det ska gå över. Som det är just nu så kan jag inte gå längre sträckor då det värker på andra ställen på fötterna också. Har du upplevt det också??

• Liinda_e

är det inte så att hälsporre aldrig går över...det är ju en bennabb som växt ut ...antagligen pga plantarfascit..
    det som gör ont är väll om det blir inflamerat där den skaver....
    och det kommer väll och går?

• mazaba

Varje gång jag hämtar nya sulor blir jag trött i fötterna. Är ju ovana för fötterna.

Men jag tror inte på att hälsporren går över av bara sulorna för det är ju trots allt en inflamtion. Jag tjöt så pass i slutet när jag hade ingen fick koma i närheten av min fot.

Vill inte byta med dig. Men vev vet min kortisonspruta kan ju sluta värka när man minst anar det.

• sandra_jostein

så du rekommenderar att jag ska be om en kortisonspruta???

• mazaba

På mig hjälpte dig, ring din vårdcentral o hör vad de säger. Eller börja med att en sjukgymnast tittar på det o hör om tejpning för det är ju allra bäst för då läker det ju på rätt sätt.

• Ickaflicka

Kolla kortisonet du, men tänk på att hälsporre egentligen ska vilas bort, så även om det inte gör ont längre så måste du vila foten!

• sandra_jostein

Någon mer som har eller har haft hälsporre som kan peppa mig lite....Ortopeden sa att jag först skulle prova med sulorna...hjälper inte det så skulle jag säga till så fick vi se om jag skulle få kortisonsprutor. Kan det stämma??

Svar på tråden Hälsporre!!! Snälla hjälp!!!