• Fröken Figo

Köpa diamant i USA?

Är USA billigt för solitärringar?

Jag har kommit på att jag nog vill ha en rätt stor diamant i min solitärring. Nu blir det rätt viktigt att köpa diamanten på rätt ställe (så man får mest sten för pengarna).

Är USA bästa diamant-shoppingstället?

Hur är det med Antwerpen då? Det är en stad som är känd för sina diamanter... men det kanske inte är billigare för det?

• Svar på tråden Köpa diamant i USA?
  • Nusse

Hej!

Min pojkvän köpte min ring på ett ställe som heter James Allen, finns på webben. En jättefin solitärring på 1,2 carat. Till ringen fick jag ett certifikat från ASG. James Allen är nog väldigt prisvärda för jag fick ringen värderad till ett högre pris i en affär (amerikansk) än vad han betalade. I sverige sa det att priset låg uppemot det dubbla mot den amerikanska värderingen uppskattningsvis (jag har dock inte lämnat den för värdering i Sverige).

Åhh..visst är det kul med diamanter! Är lite sur på min fästman just nu bara, han har sagt att jag inte får välja min egen vigselring (oromantiskt enligt honom), jag får se den på bröllopsdagen=(

• Fröken Figo

Nusse!

Oj, om det är så borde jag verkligen dra till USA för diamantshopping. Eller beställa via nätet förstås.

Du vet inte vad din pojkvän gav för ringen med 1,2 ct?

• Fröken Figo

Har kollat James Allan, det verkar jättebra!

Otroligt bra priser...

• marina77

viktigt att kolla kvaliteten på ringen den ska ju vara så ren som möjligt. USA har ofta sämre kvalitet på sina stenar mot antwerpen därför kan de vara billigare. KOlla noga vad ni köper det är ju inte bara storleken som räknas!

• AnkanP

Har kollat in bluenile.com och deras ringar är i bra kvalitet och ändå jättebra priser jämfört med Sverige. Sedan är det ju verkligen en fördel att dollarn är så låg nu! Tyvärr verkar de inte leverera till Sverige men om man känner någon "over there" eller någon som ska dit tillfälligt så tror jag man ska passa på. Blue Nile verkar över huvudtaget ha god renomé och vara bra att ha att göra med! Nackdelen är väl att ju mer man kollar ju större sten vill man ha!

• jenne7502

Hej

är det någon som har köpt en diamant/ring via nätet, tex James Allan? Det känns lite osäkert att betala 20000 och inte veta om den kommer fram? Täcks det av någon försäkring om den inte skulle göra det?

jenne

• Nusse

Det ar inte riktigt sa att USA har samre kvalite pa diamanter, men eftersom storleken ar sa viktig dar prioriterar de flesta carat over coulor, cut och clarity. Jag vet inte vad min pojkvan betalade for ringen (tanker inte fraga heller)) men jag har ju fatt ett certifikat fran ASG som ar ett av de strangaste diamantlabben som intygar aktheten. I samband med att jag lamnade in ringen for andringar kollade de ocksa att ringen var akta. I Sverige uppskattades priset till 100 - 140, men nan exakt vardering har jag inte fatt.

Viktigast enligt ...de som vet.. ar slipningen, min ar ideal cut, och gnistrar valdigt vackert.

Vad galler kvaliten valjer du ju sjalv pa websiten...
    Hursomhelst kommer min pojkvan att kopa vigselring dar ocksa sa vi litar i alla fall pa dem.

• Fröken Figo

Det är mkt bättre priser på både bluenile och allan james. Ska kolla där. Som tur är har jag en väninna som ska till USA över julen...

tack för bra tips!

• Fröken Figo

Jag vet vad jag ska ha för sten nu!

Asscher heter det. Den är lite mer fyrkantig än de vanliga runda. Tycker de är jättesnygga!! Priserna är lite lägre än de runda dessutom!

Det blir perfekt slipat, mkt klar och lite färg kanske är ok. Och så rätt många karat. Så budgetten ökade en hel del, men eftersom man får sååå mkt för det känns det motiverat.

Det blir kanske 1,2 karat eller lite mer. Tror det blir snyggt.

• Pumpkin

Har också kollat på Asscher på James Allen. Undrar om inte det är typ detsamma som Flander? Snygga är de i alla fall, bra val Fröken Figo!

• september2008

Hej

Jag var inne på James Allen
    Säger bara "Shit villka bling bling ringar"
    Det var läckra ringar men och väldigt enligt min smak vulgiga ringar.

hittade en väldigt fin ring i alla fall till bra pris. nu är min fråga. Vågar jag beställa och betala med kort? Kan man verkligen skicka tillbaka returfritt???

Här är en länk till den ring som jag är sugen på
    www.jamesallen.com/products/item_353-2016.asp
    liten och enkel

• Mrs Hearn

Har sjalv en Asscher som jag alskar (se mina bilder)! Kom ihag att tullavgiften automatiskt laggs pa av fraktbolagen (FedEx etc) pa allt som importeras via natet fran USA sa det ar inte sakert att det blir sa mycket billigare i slutandan (om man inte tar in den i landet sjalv forstass).

• september2008

hur mycket är tullavgiften då??? om du vet alltså

• september2008

tack. det gör ju att man få tänka en extra gång innan man beställer. man blir ju lite blind av alla dessa underbara priser. glömmer lätt att det kan tillkomma något.

synd att man inte själv eller känner någon som ska till usa.

• september2008

Mrs Mommy skrev 2007-11-07 16:46:15 följande:

september2008 Här kan du fylla i så ser man vad priset blir efter moms och tullwww.tullverket.se/se/Privat/handla_via_intern...
    den var ju jättebra men det fanns ju inget alternativ för smycken. Fast jag fattar ju att det i alla fall kommer att bli typ 2000 kr extra. Kul
Svar på tråden Köpa diamant i USA?