• vitamina

vilka efternamn har man rätt till at ta?

ex min m2bs mammans filcknamn?
    min mammas flicknamn etc
    kan man välja och vraka hur som hellst eller finns det vissa bestämelser hur man har rätt ill namn?

• Svar på tråden vilka efternamn har man rätt till at ta?
  • Lilla My

Båda era mammors namn som ogifta går bra att ta.

• Trettondagsafton

Sedan kan man ha rätt att ta andra släktnamn också via PRV

• Linn Nadine

om min fästman har dubbelt efetrnamn, det först från hans mamma, det andra fårn hans pappa och vi vill ha hans mammas efetrnamn... bör han då först anmäla namnbyte hos RSV? nån som vet?

• pickolina78

Linn Nadine - Om jag förstått det rätt så heter din fästman sin mors efternamn i mellannamn och sin fars i efternamn och ni vill båda ta hans mors namn? I sådana fall är det billigaste alternativet att han först gör en ändring hos RSV och tar sin mors namn som efternamn och du tar det när ni gifter er. Precis som du var inne på tror jag.. Det är det billigaste och bästa sättet.

• pickolina78

Man får ta sin mors flicknamn. Man får även ta ett släktnamn, men då måste namnet ha burits av två generationer i rakt nedgående led inom dom närmaste 100 åren. Man får inte stava om namnen. Det kan man dock ansöka om att göra i ett senare skede om så önskas.

Vill man ta ett nytt namn så får namnet inte finnas redan, det får inte vara för likt ett befintligt namn, ha burits av en utdöd släkt, låta adligt, utländskt, känt osv osv. Det finns massvis med regler.

Alla frågor ni har kan ni få besvarade av RSV och/eller PRV. Dom är väldigt hjälpsamma.

Kan man byta via RSV så är det att föredra. Det kostar ingenting + att man då fortfarande har rätten till sitt gamla namn. När man byter via PRV så kostar det 1500-3000:- samt att man förlorar rätten till sitt gamla namn.

Svar på tråden vilka efternamn har man rätt till at ta?