Binda bukett av gerbera?
Hej någon som vet!
Är det svårt (svårare än andra buketter) att binda en (enkel) bukett av gerbera? Gerberans stjälk är ju mycket grövre än de flesta, orsakar det något särskilt problem?
Hej någon som vet!
Är det svårt (svårare än andra buketter) att binda en (enkel) bukett av gerbera? Gerberans stjälk är ju mycket grövre än de flesta, orsakar det något särskilt problem?
Nej, det ska inte orsaka några som helst hinder om du väljer en bukett med gerbera en duktigt florist fixar det mest omöjliga!!!
Och detta ser jag inte som som något hinder alls!
Tror inte att det ska vara några problem. Har sett flera både enkla buketter och lite mer avancerade (stavas det så?) när jag kollat runt på internet. Funderar själv på att ha gerbera som "röd tråd" på vårt bröllop! Brudbukett och dukning och övrig dekoration.
Tack för svaren, en fråga till..
Stjälkarna brukar vara stagade med ståltråd för att de ska hålla sig upprätta längre, låter man ståltråden vara kvar när man binder buketten eller tas den bort?
Beroende vilken form du ska ha på buketten. Behåller man dom eller tom inte använder ståltråd alls. Idag är gerbera så stadiga bara de är rejält vattendragna så oftast behövs ingen ståltråd. Som sagt var det beror helt på vad du ska ha för sorts bukett.
Jag tänkte mig en bukett med enbart gerbera, i den här stilen fast med färre blommor. www.floraegypt.com/images/Gerbera.jpg
Inga långa stjälkar alltså.
Vissa florister plastar Gerberan istället för ståltråd,
det kan vara bra så att dom inte slokar!
Fråga en florist nära dig hu dom gör!
Mvh Tess
Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite klokare